Allergi mot hösilage?

Shenzi

Trådstartare
Jag har fått sådan enorm kläda på armar, hals och bröst, vet snart inte vart jag ska ta vägen.

Det började i söndags och jag har nu i flera dagar funderat på varför det blivit såhär, om jag gjort något annorlunda m.m..

Kliandet började i måndagsmorse. På söndagskvällen hade jag öppnat en hösilagebal för första gången i år. Tänk om det är den? Hur yttrar sig allergi mot hösilage? Jag nyser inte, ögonen rinner inte, jag har "bara" klåda..

Jag har inte hanterat hösilage så mycket, men mina tidigare kontakter med hösilage och ensilage har aldrig gett klåda..Känns konstigt om en allergi skulle komma nu..

Hade tänkt försöka undvika att ta på det några dagar för att se om klådan minskar/ försvinner..Har tagit ett par allergitabletter, men det kliar fortfarande. Har ni tips på någon bra salva m.m för att lindra klådan?

Tacksam för hjälp :)

Sv: Allergi mot hösilage?

Hydrokortisonsalva är jättebra mot klåda. Jag får klåda i armvecken i bland och det kliar och kliar, tills jag kommer på att jag har salva hemma. Smörjer en gång och sen är klådan är borta. :D

Det låter som någon form av kontakt allergi. Hösilaget skulle det kunna vara om det tex fanns någon växt i det som orsakade det.

Jag tex reagerar när jag hanterar hö och stråna sticks. Men det får jag bara där höt kommit i kontakt med bart skinn.

Skulle också kunna vara ett tvättmedel och liknade. Det är inte ovanligt att det är svårt att identifiera vad det är man har reagerat mot. Man får oftast testa sig fram under lång tid.

Mvh

Tora

Hydrokortisonsalva är jättebra mot klåda. Jag får klåda i armvecken i bland och det kliar och kliar, tills jag kommer på att jag har salva hemma. Smörjer en gång och sen är klådan är borta. :D

Det finns på apoteket eller? Ska försöka få tag i det snarast möjligt, för att se om det kan lugna sig lite..Tack!

Det låter som någon form av kontakt allergi. Hösilaget skulle det kunna vara om det tex fanns någon växt i det som orsakade det.

Jag tex reagerar när jag hanterar hö och stråna sticks. Men det får jag bara där höt kommit i kontakt med bart skinn.

Skulle också kunna vara ett tvättmedel och liknade. Det är inte ovanligt att det är svårt att identifiera vad det är man har reagerat mot. Man får oftast testa sig fram under lång tid.

Mvh

Tora

Jag har hanterat hösilaget med bara armar och händer, gjorde det igår också och efter det kom klådan tillbaka efter att ha varit ganska lugn under dagen. Som sagt, jag får försöka testa vad det är som orsakat klådan. Tack för svar :)

Finns på apotektet ja. Fråga gärna någon där vilken typ av Hydrokortisonsalva de rekommenderar till just din klåda. Finns lite olika "starka" osv.

jag får precis som du om jag tar i hösilage med armar och händer "bara". Måste ha långärmat och handskar annars klias det så jag blir tokig!

Finns på apotektet ja. Fråga gärna någon där vilken typ av Hydrokortisonsalva de rekommenderar till just din klåda. Finns lite olika "starka" osv.

Var och köpte hydrokortisionkräm igår, när jag frågade efter sa jag hydrokortisionsalva, tanten jag frågade där gav mig en lektion i skillnaden mellan salva och kräm. Salvan sa hon var som gele och skulle lägga sig ovanpå huden, medan krämen skulle gå in i huden. så jag köpte krämen :)

Kliandet har upphört lite, men huden är redan så sönderriven att det gör ont att bara ha en tröja på sig :( hoppas det ger sig snart..

Vet du om det finns någon kräm som är starkare än 1% på apoteket? En kollega sa nyss "du borde ha mycket starkare kräm"..men är inte sådant receptbelagt?

jag får precis som du om jag tar i hösilage med armar och händer "bara". Måste ha långärmat och handskar annars klias det så jag blir tokig!

usch! jag hade ju inte det den dagen, hade bara linne. när/om jag blir bra från kliandet ska jag använda långärmat och skyddshandskar i fortsättningen.

Senast ändrad:

Om du inte är allergisk mot hö, är det inte så troligt att hösilaget är bov i dramat. Det är ju samma gräs i torrt hö som i hösilage.
En del personer som är gräsallergiker, får huvudsakligen utslag medan andra får luftvägsbesvär - hösnuva eller astma.

Men det kan ju vara som någon föreslagit att det finns någon speciell växt i just den här balen som du inte tål.

Hydrokortisonsalva att smörja med, och någon antihistamintablett av typen Loratadin, kan vara bra.

Om besvären är stora, boka tid på vårdcentralen så någon får bedöma om du ska ha någon annan behandling.

Var och köpte hydrokortisionkräm igår, när jag frågade efter sa jag hydrokortisionsalva, tanten jag frågade där gav mig en lektion i skillnaden mellan salva och kräm. Salvan sa hon var som gele och skulle lägga sig ovanpå huden, medan krämen skulle gå in i huden. så jag köpte krämen :)

Kliandet har upphört lite, men huden är redan så sönderriven att det gör ont att bara ha en tröja på sig :( hoppas det ger sig snart..

Vet du om det finns någon kräm som är starkare än 1% på apoteket? En kollega sa nyss "du borde ha mycket starkare kräm"..men är inte sådant receptbelagt?

Skönt att klåda lagt sig lite, det tar lite längre tid om man hunnit riva sönder huden tyvärr. *vet* :crazy:

Jag tror att starkare kräm är receptbelagd ja. Det var ett tag sen jag köpte min tub och det är ju så drygt så den räcker otroligt länge. :D Men 1% brukar jag klara mig på.

Jag är inte allergisk mot hö, men har grymt känslig hud. Kommer huden i kontakt med hö blir den prickig och det kliar (kanske är en form av allergi?). Min mamma hade varit snäll och gjort iordning hästarnas mat igår och även hon fått en hel de klåda.

Sen hjälper det väl inte att jag kliat, jag har rätt långa naglar också...

Om det inte blir bättre ska jag absolut söka för det :)
Tack för svar!

Skönt att klåda lagt sig lite, det tar lite längre tid om man hunnit riva sönder huden tyvärr. *vet* :crazy:

Jag tror att starkare kräm är receptbelagd ja. Det var ett tag sen jag köpte min tub och det är ju så drygt så den räcker otroligt länge. :D Men 1% brukar jag klara mig på.

Har ju tyvärr hunnit riva sönder mig rätt rejält. Klådan på halsen och armarna har lagt sig, men där jag rivit sönder mig mest, alltså på bröstkorgen kliar det, men det är nog för att tröjan skaver också.

Synd att man inte kan sitta hemma i soffan halvnaken och ägna dagen åt tv-spel istället :p

Om klådan sitter på större delen av armar osv, är du inte behjälpt med kortisonsalva.

Förslag är, tabletter som finns i olika varianter receptfritt och använd handskar när du hanterar fodret.

Går det inte över så sök läkare, ja klädan kan komma från en dag till annan. Allergier är kända för att reagera så.

Så får jag när jag hanterar ensilage. Utslag på armar och i ansiktet. Reagerar inte alls på hö.

Jag är inte allergisk mot hö, men har grymt känslig hud. Kommer huden i kontakt med hö blir den prickig och det kliar (kanske är en form av allergi?).

Så blir min hud också när jag hanterar hö eller går över en äng med högt gräs. Det brukar dock försvinna på några timmar när jag ej är i kontakt med höt/gräset längre.

Har inte upplevt samma problem med hösilage faktiskt, intressant det där. Det kan ju kanske ha att göra med att för det mesta så hanterar jag hösilage på andra tider än sommaren och då kanske man har mer kläder på sig.

Mvh

Tora

Så blir min hud också när jag hanterar hö eller går över en äng med högt gräs. Det brukar dock försvinna på några timmar när jag ej är i kontakt med höt/gräset längre.

Har inte upplevt samma problem med hösilage faktiskt, intressant det där. Det kan ju kanske ha att göra med att för det mesta så hanterar jag hösilage på andra tider än sommaren och då kanske man har mer kläder på sig.

Mvh

Tora

Jag har bara hanterat hösilage en gång tidigare, det var mitt i vintern då. Jag reagerade inte, men som sagt, med alla de kläder jag hade på mig så var jag väl ganska skyddad.

Jag fick en skyddsdräkt av en kollega nyss, här på företaget hanteras mycket kemikalier och den dräkten ska stå emot en hel del grejjer. Hästarna lär undra vad det är för en lustig typ i en blå dräkt :p

Om klådan sitter på större delen av armar osv, är du inte behjälpt med kortisonsalva.

Förslag är, tabletter som finns i olika varianter receptfritt och använd handskar när du hanterar fodret.

Går det inte över så sök läkare, ja klädan kan komma från en dag till annan. Allergier är kända för att reagera så.

Antihistamintabletter kallas dessa preparat och de används just vid allergier, inte minst pollen, hö osv osv.
Receptfria finns det tex Clarityn och Loratadin (samma sak men olika namn). Billiga dessutom, 10 tabl kostar runt 16 kr så det kan vara värt att prova. Hjälper dom inte finns receptbelagda grejer, tex Atarax och Lergigan samt starkare saker men alla dessa kräver läkarbesök samt recept.

Lycka till. Hoppas det går över :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 705
Senast: Sandora
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 103
Senast: canine
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 058
Kropp & Själ Jag fick nya tabletter utskrivna sist jag var hos min husläkare. Efter tredje tabletten tyckte jag det började klia lite, men fjärde...
Svar
4
· Visningar
421
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama