Allergi hos hunden

M

MissT

Har en fodertik av rasen Portugisisk Vattenhund som har utvecklat allergi. Hon har genomgått pricktest och det visade inte något. Så förmodligen är det foderallergi då. Hon har fått Veterinärens foder (törs inte skriva namnet då det kan tas som reklam, men ni förstår nog..) men blev inte bättre. Äter nu rent lammkött och ris som kokas själv. Men klådan består.. Hon har eller har haft från "blåsor" till "bölder" likn finnar, till rodnader. Hon har det under magen, mellan bakbenen och tassarna. Alltså de klassiska ställena. Och det KLIAR....

Men vad ska jag hitta på i matväg till henne när hon kliar sig av lamm/ris?? Eller har det gått för kort tid? Hon har ätit bara detta nu i ca 5-6 veckor. Hon har badats i operfymerat och är glad och pigg. Hon åt cortison förut för just detta, och visst hon blev bättre, men vi vill ju inte ha henne gående på cortison för jämnan.

Har någon härute nåt tips då jag e villrådig??

//Trixi's uppf.

Sv: Allergi hos hunden

Kräv blodtest!!

Då får du reda på exakt vilka ämnen hon i såfall inte tål, det är en förutsättning för att kunna utesluta fördoämnen. Veterinären kan göra det, men många vet. har inte en aning om att det finns, så kräv det. Det är kostsamt, men många försäkringsbolag täcker det. Gå till en hudexpert, de kan oftast mest om allergier.

Det finns ett medel, Viacutan, som säljs hos veterinärer som är bra för allergihundar. Det innehåller fettsyror (omega) som oftast de har en brist på. Jag märker skillnad på min hund då hon inte kliar sig lika mycket när hon får Viacutan.

Men gå till en veterinär som kan det. Min vet. är hudexpert och ser många allergihundar, hon skrattar år pricktest och menar på att det säger inte mycket...

//E- vars hund är allergisk mot damm och massa födoämnen (lamm, anka, nötter, ägg, vete, fisk framförallt).

Tack så jättemkt för ditt svar! Jag vet att veterinären har talat om att ta ett blodprov men inget har hänt... Ska väl undersökas och undersökas och försöka med dit och datt först. Så man betalar för sig... Men jag ska trycka på där!

Att låta bli att bada e lite svårt då hon e en pälshund. Men då kanske vi klipper ner henne istället för då krävs det inte så mkt kam och borst. Och bad.

Miss T

Nu vet jag ju inte hur gammal hon är, men är hon inte för utställning hade jag klippt ner henne så att ni kan hålla mer koll. Jag har ju en korthårshund (weimaraner) så jag gör ju i stort sett ingenting med pälsen, men är jag där och pillar blir hon ännu mer irriterad i huden.
Bad är ju oftast en förutsättning för en bra päls på en pälshund, men det torkar ändå ut huden lite, så undvik det...

Tryck på om blodtestet, det är så mycket bättre och ni sparar pengar på det. Går hunden länge med foderallergi utan svar kan den få bestående skador på mage och tarm och det hade ju varit sorgligt. Vilket bolag är hunden försäkrad i? Vet att mitt bolag täcker allergiutredning, men några gör det inte...
Ring ditt försäkringsbolag och kolla, täcker det inte kan det bli kostsamt.

Vet att min hunds blod skickades till 2 ställen (ett för utomhusmiljö och ett för foderämnen, det ena i Norge, det andra i Danmark) och det ena med utomhusmiljö fick de gå in närmre på för att se hur pass allergisk hon var. Hon reagerade nämligen på katt, loppor (och allt som loppor för med sig) och damm. Av det var det bara damm som hade höga värden och då gick de djupare in på det en gång till. Det är därför pricktest är dödsdömt, de kan reagera men behöver inte vara allergiska, bara känsliga.

Iaf, utredningen på min hund kostade 4500 kronor + medicin för 1400 kronor... Hon får nu specialmat i form av färskfoder (utan vete osv), Viacutan och Artuvetrin var fjärde vecka. Det är en spruta som helt enkelt innehåller damm, som en enkel förklaring, detta för att härda henne. Vet. tror att om några år kan hon vara utan dammallergin, ingen vet men vi hoppas.

//E

Det kanske inte ens beror på maten, utan nått annat. Vet inte vad, men ha det som en tanke iaf. Det är lätt att man fäster problemen vid en punkt.

Lycka till!

Precis, det är därför man ska ta blodprov och inte pricktest, det är inte tillförlitligt.

Har inte läst artikeln men tror att många hundar har problem pga mycket bad osv (inte menat till trådskaparen). Min vet. menade på att något så simpelt som Frolic är fällan många gånger, väldigt många hundar reagerar på det.

//E

Tack så jättemycket för alla tips, råd och artiklar! :bow:
Det verkar helt klart iaf att vi ska söka upp "rätt" veterinär och få ett blodprov taget. Sen var det mkt intressant med A-vitamin oxå. Kolla upp med Folksam ska jag göra oxå, då hon e försäkrad där, och se om vi får ut nåt "bidrag"...

Måste säga att det e svårt det här med allergi och eksem. Om hundstackarn ändå kunde tala... Fast hon vet nog kanske inte själv heller :confused:

Som svar på den sista frågan om biopsier, så e svaret ja. Men det vart vi inte heller klokare på...

// Miss T

Stoppard skrev:
Har ni tagit biopsier?

Måste oxå säga att en av mina valpköpare ringde i "jul-tiden" och sa att deras jycke hade börjat dricka mkt och kissat på sig och det inne, trots han är 8 månader och rumsren. De kollade upp njurarna osv men allt var bra. Då satte de sig ner och funderade, och kom fram till att de hade anv mkt Frolic som hundgodis då de hade tränat.... De slutade direkt och hunden blev normal igen. Inget massa drickande och inget kiss inne...

Mkt skit finns det.....

/MissT

Min vet förkastar biopsi också :angel:

Man ska alltid ha en andra åsikt, men när det gäller allegi litar jag fullständigt på henne. Hon menar på att biopsi (som oftast följs av blodprov) bara är till för att veterinärerna ska tjäna pengar eftersom de drar ut på processen...
Jag vet inte, men jag har inte gjort biopsi..

//E

Frolic är livsfarligt ;)

Det är förbjudet i detta huset iaf, rekommenderar det inte till någon. Dock är det så himla praktiskt...

//E

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka