Allergi, behöver råd! (råtta)

V

Vargdotter

De sista dagarna har jag börjat få mer och mer allergiproblem. Är ju allergisk mot all pollen (även hö) och katter. Det enda härinne i lägenheten jag kan vara allergisk mot (vad jag vet) är råttan... :( Så fort jag tog upp henne idag (hon skuttar helst omkring i sänger runt och på mig första stunden hon är lös) började halsen och näsan att klia.

Så det blir nog inga mer djur nu, är man allergisk mot något är det ju lätt att utveckla nya allergier. Inte ens allergitabletterna funkar nu. :crazy:

Men vad ska jag göra med Silke? :confused: Jag menar, hon kan ju inte få några nya kompisar, jag vill inte riskera att behöva omplacera dem om allergin blir för jobbig. Ska jag försöka hitta ett nytt hem med kompisar till henne? Eller klarar hon av att leva själv? Hon är redan 1,5 år, zooråtta, och sover mest hela dagarna. Är bara vaken ett par timmar på kvällen och lite på natten och morgonen. Släppte ut henne för en liten stund sen, men hon har redan gått och lagt sig. :crazy: Så hon kanske inte har så jättelång tid kvar? :( Är det värt att hitta ett nytt hem med kompisar åt henne, eller kan jag behålla henne?

Hjälp!! :eek:

Sv: Allergi, behöver råd! (råtta)

Efter att ha först haft en enda tamråtta (Jag VET att man inte ska ha det, så det behöver ni inte hugga på, men pga vissa omständigheter så var hon ändå ensam) utan allergiproblem, så köpte vi sen 2 nya honor. Vips kom problemen!
Både jag och min kille började märka av problemen redan efter en månad, vi fick andningsbesvär som tusan, så fort vi var hemma. Det var råttorna som vi plötsligt inte tålde! Möjligen för att råttor är allergena främst i urinen, och dessa två markerade mycket mer, den första gjorde det inte alls.
Vi levde med astmasprej i ett och ett halvt år, det sista var det för jävligt. Så fort råttisarna gått hädan, så var problemen borta. Tål inte heller marsvin efter detta, det går korta stunder (typ ett par veckor max), så det är därför som "mitt" marsvin bor hos min kompis och blir älskad av henne.

Silke började väl kissa mer sen hon blev själv tycker jag mej komma ihåg? Möjligen är det det som utlöst det hela.
Orkar du stå ut så länge Silke lever så gör det, att köpa fler tycker jag du ska vara försiktig med. Känner du nån pålitlig som har råttor att para ihop henne med, alternativt som kan ta över henne, den tid hon har kvar?

Tycker så synd om dej!

Kan det vara så att hon är apatisk just för att hon inte har några råttkompisar? Kan hända att en kompis skulle liva upp henne igen.
Har hon lätt för att acceptera andra honor så kanske andra vuxna honor vore bra kompisar så hon slipper livliga bebisar.

om du nu vill skulle jag kunna ta örver råttan åt dig och då skulle hon kunna få två vänner på drygt året. det beror på vart du bor oxå

bara en tanke :angel:

Lejonflickan skrev:
Silke började väl kissa mer sen hon blev själv tycker jag mej komma ihåg? Möjligen är det det som utlöst det hela.
Orkar du stå ut så länge Silke lever så gör det, att köpa fler tycker jag du ska vara försiktig med. Känner du nån pålitlig som har råttor att para ihop henne med, alternativt som kan ta över henne, den tid hon har kvar?

Tycker så synd om dej!

Ja, hon har börjat markera mycket mer nu, både hon och Sammet markerade förut också (speciellt under brunsten), men nu är det hela tiden. :crazy: Känner tyvärr ingen alls här i närheten som har råttor, eller skulle vilja ha. :smirk: Jag vill definitivt inte bli av med henne, älskar ju den lilla tjejen, min bebis! :love: Men det blir inga fler råttor, jag vill inte riskera att bli tvungen att omplacera. Var tvungen att omplacera alla mina degus för mer än 1,5 år sen pga att jag helt plötsligt inte tålde höet (det blev bara värre och värre), och det var inte kul. :(

Isis skrev:
Kan det vara så att hon är apatisk just för att hon inte har några råttkompisar? Kan hända att en kompis skulle liva upp henne igen.
Har hon lätt för att acceptera andra honor så kanske andra vuxna honor vore bra kompisar så hon slipper livliga bebisar.

Idag var hon mycket gladare, hon har varit ute sen i förmiddags (trots att jag är sjuk, hon lär ändå redan vara smittad i min lilla lägenhet och har precis varit förkyld), vi har lekt lite, men mest har hon sovit och följt efter mig. Ett helt tv-program låg hon brevid mig och gosade. :love: Är hemma för att jag är sjuk nu, så jag har mer tid, och det är inte såå mycket i skolan, man kan läsa mycket hemma. Kommer att vara hemma mycket mer när jag flyttat och slipper pendla dessutom (+3-5 timmar). Vill som sagt inte skaffa fler djur nu när jag förmodligen är allergisk. :(

Förresten, hon är inte apatisk, hon är intresserad av saker och ting och vill gärna umgås. Men hon (och Sammet) har blivit mycket slöare de sista månaderna, hon är inte lika livlig och pigg och busig. Men hon är trots allt 1,5 år. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

rattalskare skrev:
om du nu vill skulle jag kunna ta örver råttan åt dig och då skulle hon kunna få två vänner på drygt året. det beror på vart du bor oxå

bara en tanke :angel:

Jag bor i Karlskrona, flyttar snart till Kalmar. Men helst vill jag ju behålla henne. :crazy:

Vargdotter skrev:
Jag bor i Karlskrona, flyttar snart till Kalmar. Men helst vill jag ju behålla henne. :crazy:

Prova med att tömma alla kiss-lådor flera gånger om dagen, få din läkare att skriva ut astmasprej (om du inte redan har), det gör de utan att tveka, säg inte att det beror på råttan utan övriga allergibesvär. Vädra ofta. Går det ändå inte i längden så får du ta nya beslut då. Men jag tycker du ska behålla Silke så länge du själv orkar, hon har redan misst en flockmedlem, och du är nog ganska viktig just nu.

Lider oerhört med dej! Är så glad att jag iallafall tål gerbiler, annars hade jag nog hoppat utför stupet!

Problemet är ju att hon inte kissar på lådan, hon bara bajsar i den. :crazy: Kissar gör hon mest på sovplatserna (hängmattorna osv), och jag har bara tvättstugan en gång i veckan. :crazy: Men jag får se till att försöka byta lite ofta, behöver kanske inte ha tre hängmattor i buren samtidigt. :D

Tror du att du klarar av att behålla henne den sista tiden? det kan ju vara allt från ett halvår till ett år innan hon dör ungefär. Lång tid om man är allergisk men bara du känner ju om det fungerar.
Det kanske räcker för henne att bara ha dig att umgås med nu när hon är lite tröttare. Om du nu har mycket tid för henne och så.

Jo, jag tar mig ju tid! Är hemma så mycket som möjligt under hennes vakentider, och man kan ju som sagt plugga mycket hemma på högskola! :)

Nej usch vad trist! Aldrig kul med allergier :(

Jag hade nog inte skaffat fler, pga risken för senare omplacering. Och om hon är så slö, så vete sjutton om hon orkar med nya småttingar? Testa kan man ju, man vet aldrig. Men iaf, jag hade inte gjort det.

Du kanske kan byta bottenströ i buren, för du har väl tidningspapper om jag minns rätt? Om du använder tex Toa Lätt kanske det underlättar om det är pisset du reagerar på? Har själv märkt en rejäl skillnad mellan tilningspapper och Toa Lätt och hänger då hängmattorna så de verkligen hänger kan du ju ha en del toalätt där också som du kan byta ut ibland.

Jag håller tummarna för att allt går bra resten av hennes liv iaf :bow:

Nej, jag har bestämt mig för att inte skaffa flera nu. :( Det får duga med tråkiga matte. ;)

Men hon kissar ju väldigt sällan på tidningspappret, hon kissar nästan uteslutande bara på tyg. :crazy: Fast jag vill inte lägga toa-lätt på hennes sovplatser, det kan ju inte vara skönt att sova på...? Man har ju hört att det inte t ex är bra att ha på hela burbottnen eftersom det är för hårt för tassarna. Får försöka byta hängmattor lite oftare, får sy upp några till och lägga de smutsiga i plastpåsar innan jag kan ta dem till tvättstugan. ;)

Men tack för alla tips!! :bow:

Bästa tipset verkar du ju ha kommit med själv, vettja! Byta ofta och lägga i påse!

Hoppas det går bra för er!

Vargdotter skrev:
Nej, jag har bestämt mig för att inte skaffa flera nu. :( Det får duga med tråkiga matte. ;)

Men hon kissar ju väldigt sällan på tidningspappret, hon kissar nästan uteslutande bara på tyg. :crazy: Fast jag vill inte lägga toa-lätt på hennes sovplatser, det kan ju inte vara skönt att sova på...? Man har ju hört att det inte t ex är bra att ha på hela burbottnen eftersom det är för hårt för tassarna. Får försöka byta hängmattor lite oftare, får sy upp några till och lägga de smutsiga i plastpåsar innan jag kan ta dem till tvättstugan. ;)

Men tack för alla tips!! :bow:

Ah det var nytt för mig! Att det kan torka ut för en del och vara hårt har jag hört förut, men inte att man inte ska ha det på hela botten? :confused:

Hmm, kanske kan du göra hängmattor i två lager och lägga något som suger upp mellan? En del av det i den övre borde ju iaf försvinna, men sen hur mycket och om det blir någon skillnad vete sjutton. Eller så gör du som du säger och byter ofta =)

gul_zebra skrev:
Ah det var nytt för mig! Att det kan torka ut för en del och vara hårt har jag hört förut, men inte att man inte ska ha det på hela botten? :confused:

Hmm, kanske kan du göra hängmattor i två lager och lägga något som suger upp mellan? En del av det i den övre borde ju iaf försvinna, men sen hur mycket och om det blir någon skillnad vete sjutton. Eller så gör du som du säger och byter ofta =)

Nu har du hört det! :D Det är mycket bättre att bara ha det i toalettlådorna, och så ha rivet tidningspapper i resten av buren. Mycket skönare och roligare för råttorna!

Men om jag gör hängmattor i två lager, och lägger nåt som suger upp emellan och som är mjukt (tyg/papper), då blir det ju ändå kiss på hängmattan! :p Fast tack för att du försöker! ;)

Smååååååååå smååååååååå blöjor kanske?
:cool: ;)

Vargdotter skrev:
Nu har du hört det! :D Det är mycket bättre att bara ha det i toalettlådorna, och så ha rivet tidningspapper i resten av buren. Mycket skönare och roligare för råttorna!

Men om jag gör hängmattor i två lager, och lägger nåt som suger upp emellan och som är mjukt (tyg/papper), då blir det ju ändå kiss på hängmattan! :p Fast tack för att du försöker! ;)

Hehe synd att mina sötnosar inte förstås att man ska pissa och skita i toalådor, inte välta de. och synd att de som faktiskt fattar det inte fattar att det är snuskigt att sova i de :p Själv ska jag iaf prova såna där pellets man bränner, fick tips om att det skulle vara bra. Gäller bara att hitta också... :D

Ja förstås, men det borde väl bli mindre? Om en del av pisset åker igenom menar jag. Eller så är det bara min hjärna som har tagit time out igen. :D

Lejonflickan skrev:
Smååååååååå smååååååååå blöjor kanske?
:cool: ;)

Haha blöjor tänkte jag prova med en gång när jag skulle ut med råttor på axeln ett tag. Men det gick inte så bra... :angel: :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej, Jag har en blandrastik (boxer/doberman/amstaff/Grand Danois) som är född 2013-11-15. Hon har under hela sin livstid varit stressad...
2
Svar
23
· Visningar
1 995
Senast: Pigan
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919
Ekonomi & Juridik Nu kommer min långa historia..... Jag flyttade till hösten nu till nytt stall, på en 4H gård dessutom. Pga av att jag redan efter...
Svar
10
· Visningar
2 210
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama