Allergi av Kraft Protein?

Glimm

Trådstartare
Min valack är väldigt svullen i skapet har haft vet. ute som trodde det var en alergisk reaktion på något.
Ger 0,3 kg Kraft Protein sedan två månader för att få upp ett uselt proteininnehåll i hösilaget. Är det någon som har haft någon häst som har reagerat på det fodret med liknande symptom?
Vet inte vad det kan vara annars får bara hösilage, luzern och mineraler förövrigt, har plockat bort Kraften och mineralerna men inte märkt någon skillnad i svullnaden än.

Sv: Allergi av Kraft Protein?

Hej!

En häst i stallet fick gallor av ett foder ägaren gav och det visade sig att hon hade ökat fodergivningen för kraftigt, så det kanske kan vara något sånt?

Hoppas det fixar sig!

Angela

Prova att dra ned på lucernen också... Vissa hästar är ju överkänsliga mot protein (min är en av dom). Svullnader och någonting liknande nässelutslag är väl de vanligaste symptonerna...

Måste ha upp proteinet med något, ökar jag bara höet får jag ett enormt energiöverskott. Höet har bara 23,8 g smb. råprotein och 6MJ energi :(

Menade vet. att det skulle vara en allergisk reaktion från något som hästen fått I SIG? För annars kan det lika gärna vara utrustningen (täcket?) eller nåt medel eller så, som hästen kommit i kontakt med UTANPÅ kroppen.

Vad gäller foderdelen - har du introducerat alla nya fodermedel försiktigt (långsamt)?
Hästen måste ju få i sig proteinrikt foder på nåt sätt och du kan ju inte sluta med både lusern och KP som båda ska vara "vänliga" proteinfoder.
Jag tror snarare at det beror på nån slags störning i magen pga antingen för snabb introducering av nåt fodermedel eller nåt han fått i sig i hagen.

Hästen rids inte och använder inte täcke eller vojlock just nu, så tvättmedel och sånt är uteslutet,har inte smörjt eller medicinerat med något heller.
Började med 20g Kraft protein och ökade 10g varannan dag tills jag var uppe i 0,3 kg, tog flera veckor.
Vet. trodde det kunde vara någon tillsats i fodret, stabiliseringsmedel el.dyl.
Har tagit bort kraften men ökat upp luzernet och han har blivit mycket bättre nu idag.
Är det någon som vet om det finns soja tillsatt i Kraft Protein isåfall kan det kanske var det.

Okej då är det ju inte troligt att det kommer från täcken eller dylikt.
Men vad bra att du ser att det börjar bli bättre! Då ÄR det väl nåt i KP`t då som gjort det - för det är bara DEN du tagit bort eller?

Jag tror att KP är fritt från soja eller har minimalt med soja. Proteinet i KP kommer mestadels från POTATISPROTEIN som ska vara milt och bra för hästar. Men det kan ju vara nåt helt annat, behöver inte vara just protein som är boven.

Det krävs ju nästan att du byter ut nåt kg av ditt hö mot lika mycket lusern - eller hur? Med tanke på det låga proteinvärdet i ditt hö.

I kväll var han nästan inte svullen alls :) alltså måste det vara Kraften eftersom det är det enda jag tagit bort.
Skönt att det löste sig så snabbt men lite synd om man inte kan använda KP längre, passade bra till mitt värdelösa hö.
Får byta ut hö mot luzern som du säger Milly.

Har hört många hästar som är allergiska mot Kraft! Så du har säkert hittat felet!

Har hört många hästar som är allergiska mot Kraft! Så du har säkert hittat felet!
jag har inte hört en enda, vad i kraffts pelleterade foder är det som utlöser de allergiska reaktionerna då?

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 011
Senast: sandrafors
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 223
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025