Allergi av gammalt gräs????

Skogstroll

Trådstartare
Mitt sto har en längre tid haft ödem under buken och under hakan i ansiktet samt magrat en del.Alla prover visar att hon är fullt frisk.har tagit prover på lever,njurar,infektion,virus,inflammation i tunntarm,och många många fler...Väntar nu på ett svar om fästingburna sjukdomar.Vet har lyssnat på hjärta och lungor och de låter fint! Hon har även ögoninflammation i båda ögonen som jag behandlar med salva.(kommer och går lite olika dagar)
Min gamla valack hade ett mindre ödem under buken för ett tag sedan som gick bort när jag bytte ut höet på rundbal som dom fick (misstänkte giftig växt eller någon form av mögel som man ej kunde känna/lukta sig till??) men stoet vill inte bli bättre. I alla fall så har jag lagt märke till att ödemen minskar under natten när hon står inne och går upp igen under dagen.Hon får samma hö på dagen och natten.Men i hagen vill hon hellre gå och beta gräs än att äta hö även om hon har fri tillgång.Jag har ju väldigt stora hagar där dom alltid kan gå och beta året runt.Kan hästar bli överkänsliga för gammalt gräs efter att dom tex ätit dåligt hö eller hö med ngn giftig växt i?? Har sex hästar till i stallet som inte fått av just dessa rundbalar och dom är helt friska utan symptom.(dessa två hästar går i egen hage)tacksam för svar!!!

Sv: Allergi av gammalt gräs????

För att uteluta att hon äter nåt i hagen som inte är bra, så kan du väl byta hage på henne nån vecka för att se om det hjälper .

Hej från Hambo

Det är precis det jag har gjort:crazy: Bytte till annan hage för ca tre veckor sedan...Hon gick tidigare i den stora hagen med en älv och en bäck samt mycket träd och annat.Går nu i en annan lite mindre hage med mindre träd och buskar och utan naturliga vattendrag ifall det skulle kunna vara det.
Jag har bara hagar med gräs i..blir ganska knöligt att fixa en hage helt utan gräs..

Kan tillägga om jag inte skrev det att häromdagen när det låg snö en hel dag (inte så ofta här på kusten)så försvann ödemen nästan helt!

Ingen som vet? har engagerat en mögel-svamp expert på sva nu och han skulle luska i detta..varken jag eller vet vet snart ut eller in.Kliniken vi har pratat med tycker inte hon behöver komma in om hon inte är sjuk-mår dåligt och det gör hon ju inte..suck

Men menar du Ödem som en svullnad ?
Min blev ju svullen om nosen troligtvis på grund av för mycket protein .
Om du märkte att det blev bättre den "snöiga dagen" så är det kanske nåt med gräset ändå ?
När jag behövde en Gräsfri hage, så inhängnade jag min gårdsplan:crazy:
Alt sätt henne dag tid i Ridpadocken om ni har en sådan ?
Minimera tiden på något sätt i hagarna, och se om det blir bättre

Hej från hambo

Hon har vätskeödem under buken och under hakan.Inga svullnader utan riktiga ödem..Min gårdsplan består tyvärr bara av en lång grusväg längs med ladan och där är det rätt mycket gräs längs med oxå.Får se vad jag kan lösa till helgen,har ingen paddock tyvärr.(men det står på önskelistan:) ) Det snöar ute nu så jag hoppas det lägger sig ordentligt ett bra tag

Jag vågar inte lämna henne ensam i en hage på gårdsplan när jag jobbar 7.30-16.30 heller,hon är van att gå med andra. Det får bli till helgen när jag är hemma.hoppas på snön...

Min blev sådan när jag släppte honom i en hage med fruset gräs. Tog bort honom så försvann det ganska fort. Det var som vätskande påsar mellan och utanpå ganasherna. Samt mellan frambenen och bak mot sadelgjorden. Dessutom svullnade knäna bak.

Det var just frostgräset som var problemet med honom.

Intressant! Tyvärr så spelar det ingen roll om det är frost eller ej för henne.har haft frostfritt ganska mycket och hon svullnar ändå.

Men om nu inte snön lägger sig, kan du inte slya ( eller be ngn om hjälp ) en rejäl bit i hagen så att gräset kommer bort, och liksom stängsla in henne och en kompis till henne .
Det ser jättekul ut när nån slyar redan i Februari !
Hej från hambo

Med slya menar du elda det gamla gräset eller putsa med traktor? Kan låna en traktor iofs och putsa ner det jättekort kanske?(då kommer grannarna tro att jag blivit skogstokig:laugh:) Det ser ut som snön lägger sig ordentligt nu och resten av veckan ska bli minus och sol *hoppas*:)

putt..snön har lagt sig perfekt nu!!:banana: Ödemet under hakan var märkbart mindre igårkväll när jag tog in henne än vad det brukar vara! Hoppas båda försvinner helt nu när snön verkar få ligga ett tag..och att det inte kommer tillbaka sen..

Traktor och putsa om du har tillgång !
Men helt uppenbart är ju att det är nåt med gräset hon är känslig mot !
Om Ödemet försvinner så där jätte fort när hon INTE äter gräs .
Jag börjar luta åt att du har några giftiga:eek: växter i hagen som hästarna ratar på sommaren, men äter nu på "vintern"
Du får nog kolla upp det !
Det är skönt med snö !
Fast på mina blir det snöstyltor .
Jag hade gärna tagit en häftig snötölt annars :bump:
Hej från hambo

Har lusletat i hagen..har ju dessutom bytt hage till en hage som ser helt annorlunda ut betesmässigt..Mögelsvamp experten på sva sa att det kan finnas mögelsvamp i gräset på vintern då det är gammalt så om hon har tex ätit hö med giftig växt eller mögel i kan hon bli överkänslig mot mögel..det kan såatt säga späda på ödemen pö om pö när hon betar gammalt gräs på vintern.:confused:Hon är dessutom skimmel och dom är tydligen känsligare allmänt än andra hästar:confused: Finns inte några växter mig veterligen som är giftiga på vintern..(någon rot bara tror jag,och det har jag inte hittat några..)eller?? jag blir tokig på detta snart..det vet jag..suck..Eftersom den andra hästen blev bra när jag bytte ut höet så gissar vi på att det hänger ihop på något sätt.Som tur är så verkar hon inte alls MÅ dåligt. Blir väl lite irriterad när man vill känna på ödemen men hon har ju inte feber eller så.
var inne på att kortison behandla några dagar men nu tror jag vi avvaktar och ser om hon blir av med det helt nu när snön ligger några dagar iaf.(vill helst inte kortison behandla tycker det verkar vara lite riskfyllt).hoppas den ligger längre..annars blir det traktorn.

Låt mig veta !!
Jag tycker om att försöka reda ut "omöjliga problem " och sedan se resultat !
Hej från Hambo

Absolut..vissa hade kanske gett upp för längesedan och bara hoppats på att det gick över men inte jag!jag SKA ha reda på vad det är.Hon är bara fem år så jag hoppas verkligen det inte blir något kroniskt.Har som tur är en underbar veterinär som har på telefonen dygnet runt och även på helgerna som vill att jag hör av mig för minsta lilla förändring.Han är lika intresserad som jag är att få veta varför det blir såhär..

Har ni tagit inomhusallergiprov på henne = olika mögel och kvalstersorter, det kan man ju göra året om, skall man ta gräsprover så skall ju det göras i september för säkraste resultatet.

Det låter ju som om gräset kan vara en orsak, min tålde ju inte färskt gräs (gammalt och hö/hösilage fungerade) så varför skulle inte din kunna bli sjuk på gammalt!?

Eftersom ödemen minskar på natten när hon står inne och ökar under dagen när hon är ute så misstänker vi inte något i kraftfodret eller likn.När det ligger snö försvinner dom nästan helt så det lutar åt gräset.Det är inte fång eller likn.Hovar är kollade och hon har inte ont/är varm/öm eller liknande.Hon bör kunna äta precis hur mycket som helst enl vet eftersom hon fortfarande går med föl vid sidan.det är alltså inte gräset i sig vi misstänker utan mögelsporer som bildas i gräset på vintern när det är "gammalt"

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto var sjuk förra året och magrade,fick ödem osv.Hon fick även hosta.Allt foder byttes ut (hittade inget fel på det,men bytte...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: Sar
·
S
Anläggning Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk. För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar...
Svar
9
· Visningar
2 430
Senast: ptr
·
Foder & Strö Försöker forfarande reda ut vad det är för fel på min häst! Har tagit alla blodprov man kan komma på nu! Alla visar att det inte är ngt...
Svar
1
· Visningar
1 392
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka