Allemansrätt, ej för egen vinnings skull

Loppz

Trådstartare
Min käre far som är förvaltare på en stor gård i skåne berättade häromdagen att; för några år sen tränade "granngården" sina tävlinghästar (bl a galoppörer) på marken där han jobbar.

Han sa till mej att man inte får träna på annars mark (vägar etc) för egen vinnings skull, alltså träning för tävling.
Min käre far påstår att så står det i allemansrätten iallfall.

Det kan väl inte riiiiktigt stämma?:p

Sv: Allemansrätt, ej för egen vinnings skull

Dilemmat är att det står ingenting i allemansrätten för den finns egentligen inte. Det är bara en sedvänja. Men din fars tolkning verkar väl hård.

Tyckte med att det verkade lite väl när han sa det.:grin:

Nej jag tror faktiskt att din kära far har rätt, så fort det handlar om att tjäna pengar så är inte allemansrätten tillämplig längre. I fallet träning, har jag förstått att dessa hästar tränades på samma marker hela tiden, då blir det vad som kallas för organiserad träning och är inte tillåtet utan markägarens tillstånd.
På samma sätt får man inte nyttja annans mark för att bedriva verksamhet, som sen innebär att den ska inbringa inkomst.
Så jag tror faktiskt att din pappa har väldigt rätt.

Dilemmat är att det står ingenting i allemansrätten för den finns egentligen inte. Det är bara en sedvänja. Men din fars tolkning verkar väl hård.

Jo, allemansrätten är nedtecknad i jordabalken i Svea rikes lag. Det var den iaf när jag läste juridik. Sedan är det som sagt av hävd den sas fungerat, men visst finns den i lagboken.:angel:

"Fråga markägaren om lov när du arrangerar organiserad eller regelbunden ridning på annans mark. Du måste även anmäla samråd hos Länsstyrelsen om dina ridarrangemang kan medföra påtaglig förändring på naturmiljön, exempelvis skada på marken."

"Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att du måste ha markägarens tillstånd att rida. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former."

"Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt att sätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen.

Det är också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter i tätbebyggt område. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning."

Källa:http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/

Tack för alla svar!:bow:

Då kanske gamla gubben inte är så dum trots allt;)

Jo, allemansrätten är nedtecknad i jordabalken i Svea rikes lag. Det var den iaf när jag läste juridik. Sedan är det som sagt av hävd den sas fungerat, men visst finns den i lagboken.:angel:

Intressant! Har du möjligen nån länk eller nåt? Har alltid fått höra att allemansrätten är en sedvänja utan egentligt lagstöd.

Intressant! Har du möjligen nån länk eller nåt? Har alltid fått höra att allemansrätten är en sedvänja utan egentligt lagstöd.

Hämtat från wikipedia:

"Sedan 1994 finns följande inskrivet i Sveriges grundlag: "Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten". Själva lagarna som styr allemansrätten behandlas dock i huvudsak i 2 och 7 kap. miljöbalken. Allemansrätten kan i viss mån inskränkas även genom lokal ordningsstadga."

Sedan kan man inte påstå att det blir mycket klarare eftersom man utgår från att alla vet vad allemansrätten är (sedvänja). Exempelvis i miljöbalken 7 kap står bara:

"Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den."

Den mest utförliga myndighetsuttolkningen (ej lag!) av allemansrätten står naturvårdsverket för:

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/

Senast ändrad:

det stämmer. man får tex inte arrangera turridning på andras mark utan tillstånd. så fort det är inkomster inne i bilden så gäller inte allemansrätten.

det stämmer. man får tex inte arrangera turridning på andras mark utan tillstånd. så fort det är inkomster inne i bilden så gäller inte allemansrätten.

Det är väl inte om det är inkomster med i bilden eller inte som är avgörande. Det är hur regelbunden användandet är som är intressant.

Det är väl inte om det är inkomster med i bilden eller inte som är avgörande. Det är hur regelbunden användandet är som är intressant.

Jo även inkomster spelar roll, vi har ett sådant fall inom nära ögonavstånd. Ridskola som inte har egen parkering och inte vill ha det heller, använder en P-plats som är tänkt att användas av naturidkare och övriga flanörer. Dessa kan inte använda P-platsen då den jämt är full.:grin: Nu har några reagerat, och gjort en anmälan till kommunen som fattat galoppen. Man får inte slita på annans egendom och hävda allemansrätt om syftet är att tjäna pengar, men viss förekommer det en regelbundenhet här men fortfarande får man inte i syfte att bedriva verksamhet använda sig av allemansrätten.

Jo även inkomster spelar roll, vi har ett sådant fall inom nära ögonavstånd. Ridskola som inte har egen parkering och inte vill ha det heller, använder en P-plats som är tänkt att användas av naturidkare och övriga flanörer. Dessa kan inte använda P-platsen då den jämt är full.:grin: Nu har några reagerat, och gjort en anmälan till kommunen som fattat galoppen. Man får inte slita på annans egendom och hävda allemansrätt om syftet är att tjäna pengar, men viss förekommer det en regelbundenhet här men fortfarande får man inte i syfte att bedriva verksamhet använda sig av allemansrätten.

Men allemansrätten ger ingen som helst rätt att parkera bilar på annan mark. Biltrafik och parkeringsplatser har inget alls med allemansrätt att göra. En markägare har rätt att stänga sin mark för bilar.

Missförstå mig rätt nu, detta är en naturparkering som faller under allemansrätten. Det är ingen skapad parkering, utan har blivit en sk naturparkering i anslutning till de vandrings leder som finns i området.
Det är således ingen annans mark än kommunens, avsedd för naturidkare. Här har sen en verksamhet etablerat sina kunder att parkera, vilket alltså inte tillåts enligt alla lagar och paragrafer eftersom verksamheten är en vad man kallar inkomstbringare.

Kl

Om jag plockar bär och svamp på annans mark och sedan säljer t.ex. sylt? Är det olagligt då?

Missförstå mig rätt nu, detta är en naturparkering som faller under allemansrätten. Det är ingen skapad parkering, utan har blivit en sk naturparkering i anslutning till de vandrings leder som finns i området.
Det är således ingen annans mark än kommunens, avsedd för naturidkare. Här har sen en verksamhet etablerat sina kunder att parkera, vilket alltså inte tillåts enligt alla lagar och paragrafer eftersom verksamheten är en vad man kallar inkomstbringare.

Då kan kommunen bestämma hur man får och inte får parkera på deras mark. Det handlar fortfarande inte om allemansrätt. Allemansrätten gäller ju inte bilar alls enligt vad jag lärt mig.

Vad är en naturparkering enligt allemansrätten? Det är inget jag hört talas om innan.

Nej men kommunen hänvisar till allemansrätten, och menar att betald verksamhet inte får nyttja reglerna inom allemansrätten. Den är strikt riktad till privatpersoner utan egen vinning.

Nej men kommunen hänvisar till allemansrätten, och menar att betald verksamhet inte får nyttja reglerna inom allemansrätten. Den är strikt riktad till privatpersoner utan egen vinning.

Jag tror att det kommunen menar är att man vill underlätta för invånarna att utnyttja allemansrätten genom att erbjuda parkering på sin mark. Det är inte samma sak som att parkering eller bilåkning ingår i allemansrätten!

Jag tror att det kommunen menar är att man vill underlätta för invånarna att utnyttja allemansrätten genom att erbjuda parkering på sin mark. Det är inte samma sak som att parkering eller bilåkning ingår i allemansrätten!

Det kvittar ju i sak, eftersom i allemansrätten finns en sådan klausul vilket TS efterfrågade och i möjlig mån ifrågasatte. Jag vill alltså mena att det finns en sådan lag, man får inte nyttja allemansrätten till att bedriva inkomstbringade verksamhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka