Alla vill ha unghäst?

AVB

Trådstartare
Det känns som att det gått en våg de senaste tio åren, alla köper unghästar. Samtidigt som det är sällan man ser en frisk, fräsch och välriden häst över 10-15 år (förutom på elitnivå), och de över 20 verkar knappt finnas alls.

Finns det ett samband? Att det känns så ROLIGT att köpa något "ungt och lovande", att man tänker att man ska växa tillsammans - men att det oftast slutar med ryttare som inte utvecklas och hästar som rids fel och skadas (kanske för livet)? För att man inte har kunskapen, tålamodet, eller tillräckligt med pengar för att få adekvat hjälp.

Alla dessa unga hästar med problem med rygg eller ben, var de verkligen lika många förut?!

Jag känner iallafall igen suget efter en "färsk" häst att göra till "sin egen". Och jag är en typisk halv-duktig halv-talangfull halv-ambitiös ryttare, som säkert skulle kunna bli rätt bra på en riktig läromästare! Och som med all sannolikhet skulle kunna strula till det rejält för både mig och häst om jag köpte en unghäst ;) Samtidigt så köper folk som rider ungefär på min nivå unghästar till höger och vänster, utan synbar eftertanke. Överskattar jag hur svårt det är att rida in en häst utan att erfarenheten, eller är det så dumt och farligt som jag kan tänka mig?

Skulle jättegärna höra synpunkter från ni som är mer insatta

Sv: Alla vill ha unghäst?

Efter ponnytiden (där jag tävlade upp till nat FEI) har jag haft 3 stora hästar och den första köpte vi när jag var 16 år, ett 4-årigt halvblod som var inriden men inte mer. Sedan kom ett 9 månaders halvblodsföl (när jag var 17) och den har jag ridit in själv. Nu är jag på min tredje storhäst och det är en 3-åring.
Jag är verkligen inget proffs men ingen ren amatör heller, är inte så tekniskt skicklig då jag inte haft någon läromästare att öva grejerna på men kan få till både serier ner till i varje, passage, piruetter osv om jag sitter på en häst som kan. Hade jag haft ekonomin till det så hade jag gärna haft en sån där superläromästare parallellt med unghästen men nu har jag inte möjligheten till det.

Jag tror att det lätt kan gå illa om man är okunnig och ger sig på att skaffa unghäst, men har man bra hjälp från marken (tränare), kanske någon som kan sitta upp vid behov och tålamod+tid så går det ofta bra. Det gäller ju att inte överskatta sin förmåga utan se när det är dags att be om hjälp.
Jag har haft bra tränarhjälp till mina unghästar men har gjort det praktiska själv.

Senast ändrad av en moderator:

Tittar man på hästpriser så är det ju så att om man ska köpa en läromästare så kostar det betydligt mer pengar än om man köper en unghäst. Så jag tror att många backar på en äldre häst pga priset.

Jag tror att det absolut bästa är att hitta en häst som redan kan sina saker - senare i livet kan man köpa unghäst. Men så länge prisskillnaden är så stor så tror att de flesta köper ungt.

Tittar man på hästpriser så är det ju så att om man ska köpa en läromästare så kostar det betydligt mer pengar än om man köper en unghäst. Så jag tror att många backar på en äldre häst pga priset.

Jag tror att det absolut bästa är att hitta en häst som redan kan sina saker - senare i livet kan man köpa unghäst. Men så länge prisskillnaden är så stor så tror att de flesta köper ungt.

Så tror jag med. Det var t ex därför det blev unghäst för mig från början. Med den budgeten vi hade så var det att välja på:
1) köpa en äldre läromästare (alltså inte en välutbildad 10-12 åring) för ganska mycket pengar och rida+tävla den ett par år -de kan ju hålla länge men man vet aldrig. Och sedan när den är för gammal -inte ha råd att köpa en ny.
2) lägga samma summa pengar på en finare unghäst, vara beredd på att lägga den extra tiden och arbetet på den, veta med sig att det dröjer flera år innan man kan tävla osv -och sen förhoppningsvis ha en häst många år och om man måste sälja av någon anledning kanske man får tillbaka en del pengar.

Min största prio är inte att tävla -även om det är kul, så därför blev det alternativ 2.
Och jag tror att många resonerar så.

Jag tror definitivt det är en kostnadsfråga.

Har man någorlunda koll, och ser till att läsa på och vara insatt i tränings lära, ridlära och vettiga upplägg samt har en bra tränare, så ser jag inte så stora problem alls. Känner inte igen den skadehistorik du redovisar, känner hur mycket folk som helst som är vanliga medelryttare och köper ungt och hästarna är friska och hållbara! Att ha en tränare som är aktivt involverad ser jag som a och o, parat med egen kunskap ang. träningsupplägg och sund ridning osv som sagt.

Jag tycker nog man ska försöka hålla sig till inriden häst som gärna är något så när skolad om man själv inte helt vet att man klarar det. Det är lätt att göra fel och befästa problembeteenden i hästen och skapa en otrygg individ som inte ser ridningen som någonting roligt den vill utföra.
Såna hästar kan givetvis proffs ta fram med iom både bristande kunskap, men framför allt tidsbrist. Tid är pengar och man får inte så mycket för en vanlig häst idag eller för jobbet man gör med dem.

Jag skaffade min första unghäst efter att ha jobbat med hästar i flera år. Mina tränare har under många års tid ansett att jag borde köpa just en unghäst. Och jag har jobbat med och tränat rätt många innan jag slutligen köpte min egen.
Det handlar ju inte bara om kunskapsbanken man sitter på, utan om feeling, kroppskontroll och timeing. Man får heller inte vara nervöst lagd. För unga hästar kommer ha mycket energi och röja någon gång. Man får då inte bli orolig/rädd och på så sätt skrämma upp hästen/hetsa upp den mer.
Man måste också förstå att den unga hästen har reflexer som ännu inte är borttränade eller borttjatade. Så det händer mer och inte av dumhet. Utan av reflex och för att de inte förstår allt än.

Jag jobbar som tränare och problemlösare. Jag blir ofta kontaktad ang de hästarna det skitit sig med. Och det tar betydligt längre tid att reparera något som redan skadats än bara rida in/göra grundarbetet. Tyvärr brukar hästarna på vägen skrämt upp både sig själv och ryttare, ibland har de avverkat ett antal ryttare.
Jag jobbar också ihop med en annan tränare som rider in och jobbar som problemlösare. De hästar han ridit in kan man släppa till snudd på vem som helst och känna sig trygg med. Den starten skulle jag önska fler unghästar! De är stencoola för det mesta runt om och vad ryttaren gör. De gillar sitt arbete och är enkla att hantera även för folk med sämre timeing och känsla och kunskap.

Ska man som ponnyryttare gå över till första stora häst kan det också vara lämpligt att köpa en skolad häst. Just för att man kanske är van vid ponnygången. Köper man sig då en unghäst som inte går att tas tillbaks på samma vis som en skolad häst och dessutom kanske man lagt pengar på en med gång... Då kan man känna sig jäkligt otrygg eller tom skumpa av i farten.;)

Och jag håller med om att det finns en hel del ofräscha hästar i för ung ålder. Hade de ridits rätt tror jag de hållit bättre. Vi har avlat fram mer gång och då också mer balanskänsliga hästar. Fart och obalans dödar frambenen.
Men kollar man på de ofräscha hästar jag stöter på så är en ras överrepresenterad, halvbloden. Jag stöter ju tex sällan på Lipizzaners, PREs eller Gotlandsruss med benproblem.
Idag vet man ju inte alltid om hästen är ofräsch som i smärtrelaterat eller om den är olydig/dåligt riden. Som jag förstått det av tränare med fler år i branchen och dito veterinärer så var det inte lika mkt så förr. Det var tydligare. Idag har hästarna mer nerv, mer gång och är högre i blod. Det ger mer svårridna och känsligare hästar. Och vi får mer problem. De går sönder lättare.

Jag känner till viss del igen detta med unga hästar som har problem med rygg/ben.
Kan det inte vara så att vi i dag är mer upplysta om dessa problem, då menar jag att i dag så anlitar vi kiropraktorer, ET osv till våra hästar.
För tio år sen fanns väl inte dessa människor? Och då kunde man oxå få en häst utdömd pga "lynnesfel", det kan man inte i dag. Alltså en häst som fått t ex ryggont och börjat kasta av sin ryttare blev stämplad med lynnesfel och utdömd.
Jag tror att "tänket" där har ändrats, vi vill åtgärda "felen" hos hästarna istället för att slakta.

Jag tror dock att vi idag lite för lätt kan skylla på KS tex. Vissa röntgar bara och nöjer sig med att se att hästarna har tornutskott som ev kan vara ngt. Man bedövar inte. Och sen skyller man all problematik på det. Trots att hästen kanske inte ens har ont av det eller kan funka om man rider den rätt.

Hästarna är känsligare även för kass ridning idag. En hel del får panik vid balansmissar och blir utåtagerande. Istället för att inse att man faktiskt kanske inte är kapabel att hantera den gången och känsligheten så ska hästen lastas för det och den måste ha ont.

Även förr då det dömdes för lynnesfel så insåg man nog som vet att det egentligen var problem som vi människor skapat iom felaktig hantering/ridning. Och att de i de flesta fall skulle gå att jobba bort eller få hanterbara av rätt person. Men det var enklast att ta bort iom att hästen inte skulle hamna hos någon duktig nog.

För att rida bra bör man ju också vara hyfsat vältränad. Det är inte alltid folk orkar träna nog, bli starka nog för att rida sina hästar med gång. Förr var det mindre gång och lättare att rida hästarna.
Satt verkligen folk lika mycket framför tv och dator för ca 20-30 år sedan som idag?

Intressant detta med den ökade skadestaestiken även inom dressyren, jag upplever att fler och fler islandshästar får skador nuförtiden med men kan inte riktigt förstå varför där heller.
Kanske beror det på att hästarna ska ridas in så tidigt, de rids för hårt och intensivt, pressas för hårt, rids för ofta, för insidigt, rör sig för lite i för små hagar, rids på för mjukt underlag osv...känns som att det kanske är fler faktorer.

Sen de senaste åren har så många olika behandlingsformer dykt upp, massör, ET, laser, hästtandläkare osv osv
Att folk nuförtiden kan kolla upp ALLT på hästarna och därmed hittar mer "fel" än förut då många hästar kanske gick runt hela sina liv med skador "som inte märktes" eller så fanns inte de skadorna då...

detta med unghästar, ja en helt oerfaren ska ju inte ge sig på att rida in själv(nu talar jag för islandshästar ett halvblod hade jag då aldrig gett mig på att rida in själv ;)
Men vet man bara vad man pysslar med och inte tror att man kan pressa dem lika mkt som en äldre häst så ser jag inga problem med att rida in och utbilda själv.
Båda mina hästar köpte jag tidigt, den ena som 4årig grundriden och den andra som 4månaders föl som nu är 4år och under inridning.

Varför är dt så vanligt med KS på dressyrhästarna är det ingen som går till botten med orsaken utan behandlar de bara symtomen?

Jag känner till viss del igen detta med unga hästar som har problem med rygg/ben.
Kan det inte vara så att vi i dag är mer upplysta om dessa problem, då menar jag att i dag så anlitar vi kiropraktorer, ET osv till våra hästar.
För tio år sen fanns väl inte dessa människor? Och då kunde man oxå få en häst utdömd pga "lynnesfel", det kan man inte i dag. Alltså en häst som fått t ex ryggont och börjat kasta av sin ryttare blev stämplad med lynnesfel och utdömd.
Jag tror att "tänket" där har ändrats, vi vill åtgärda "felen" hos hästarna istället för att slakta.

Det där lät himla vettigt, sen sparas de hästarna med både lynnesfel och medfödda svagheter och blir avelsston och för de dåliga generna vidare:crazy:

Och på så vis får vi svagare hästar som går sönder lättare i yngre ålder med...hmm..

Jag minns inte den exakta siffran. Men det är en väldigt stor % av alla ridhästar öht som har tornutskott eller kotor som ligger lite nära om man kollar röntgen av nacke/rygg/kors/länd. Det kan innebära att de har problem. Men de flesta är smärtfria.
Man kan scinta och kolla aktiva processer och man kan bedöva området och rida för att se om det blir skillnad.
Men hur mycket man vill utreda bestämmer man ju som ägare till syvende och sist.

Även hästar med KS-smärta kan ju i vissa fall bli smärtfria genom korrekt behandling och träning.

Som bra uppfödare avlar man förhoppningsvis inte på hästar som har nedärvbara svagheter. Men tyvärr finns det ju mycket buskavel. Man avlar på sitt gulliga sto och väljer hingst på eget bevåg utan eg kunskap.

Jag skulle aldrig ge mig på att avla i dagsläget. Och då vet jag nog betydligt mer än många av de som tar för iaf.

En stor anledning till att många köper unghäst är väl just det som du skriver. Det är sällan man ser en frisk och välriden häst i 10-15 års åldern. Eller visst ser man dem (lite beroende på vad man lägger i betydelsen välriden förståss ;) ) men de är i alla fall väldigt sällan till salu. Har man en sån häst är det ju väldigt sällan man vill sälja och vill man så blir det oftast genom kontakter (tränare osv) iom att de är ganska sällsynta på marknaden. De som kommer ut på annons kostar ju också ofta därefter.

Jag nojjar redan för nästa hästköp (som jag hoppas inte kommer att bli än på ca 10 år, har en 11 åring). Känner att jag kommer att vara för gammal för att skaffa unghäst då och inser samtidigt hur svårt det kommer att bli att hitta en vuxen häst jag både vill ha och har råd med.

Senast ändrad:

Intressant fråga! För inte finns det många fina äldre hästar som är friska och hela. Okunskap och så är det en kostnadsfråga, tror i allafall jag.

Jag är en hobbyryttare med en stabil grund som jag fick genom en bra ridskola (tänk om det fanns fler sådana, här bottnar många kunskapsproblem!) och ett bra hästgymnasium. Jag är inte så gammal, 23 år, och har kommit till insikt att man aldrig blir fullärd. Varje dag kommer det nya råd och rön och det är intressant att gräva mer i dem.

Jag har inte råd och aldrig haft råd att köpa en välriden läromästare, utan har genom åren hankat mig fram med diverse problemhästar. De hästar som finns ute på marknaden idag. Är det inte skrämmande att även "problemhästen" kostar 40-50 tusen?

Jag kommer inte att köpa en äldre felriden häst igen. Det är för mycket att jobba bort både fysiskt och psykisk hos dessa hästar. Min nästa häst kommer att vara en unghäst från en seriös uppfödare, jag planerar att köpa ett föl. Det här är en ekonomisk fråga för mig. Hade jag haft intresset och möjligheten att köpa en hel, fräsch läromästare så absolut. Men finns de?

Jag skulle som förälder däremot inte köpa annat än välutbildade ponnyer till mina barn. Kosta som det kosta vill.

Min första häst var en 4-årig ponny som var riden ett par månader. Jag var 14 år och vi hade inte råd med någon dyr häst. Det gick bra för oss, jag han starta FEI iaf innan jag blev för gammal och då var det ändå hoppning som var inriktningen från början. Jag hade mycket tränarhjälp. I början red jag lektion 3 ggr/v, så varje gång jag red på banan hade jag tränarens ögon på mig. Visst hade det varit lättare att ha en äldre häst, och visst hade hästen utvecklats snabbare av en mer rutinerad ryttare under utbildningen, men har man inte bråttom så tycker jag inte man behöver vara proffs för att ha en unghäst. Dock har jag sett en del ryttare som inte ens kan balansera sig på en äldre häst köpa unghäst, det är förstås mindre bra. Trist när fina unghästar rids av ryttare som håller balansen i tygeln så de blir sega och avtrubbade.

Vad gäller skador så kanske vi har ändrat vår träning också? Jag står i ett stort dressyrinriktat stall och många rider i princip bara i ridhuset på 20x40 med halvdant underlag. En del tkr att jag är lite udda som rider ut flera gånger i veckan och inte bara på den anlagda ridvägen då utan även på både asfalt, i skogen och, ve och fasa, i MÖRKER ibland;) Det är också många som tränar typ 3 dar i rad för olika tränare varje vecka. Eller kör 3 dagars-meeting och sen kör man direkt hästen från tävlingsplatsen till träningsläger. Vilar gör hästen om den är halt, eller så rider man "skrittlektion" om hästen är halt/under igångsättning. Om en häst är behandlad tkr jag det är självklart att man håller sig till raka spår under igångsättning och inte rider skrittlektioner för tränare på böjda spår. Och man tävlar inte samma vecka som veterinär tycker att hästen är mogen att börja galoppera heller, tycker jag, men det förekommer tyvärr. Hästar jag ser tränas så hårt har ofta skador/en del tas bort i förtid. Hästar som enl mig matchas i lämplig takt och som rids varierat tycker jag sällan har problem med skador, faktist.

KL

Känner igen suget som TS pratar om. Tycker att det även hänger ihop med hur man ser på hästars ålder (det kanske alltid sett ut så, det vet jag inte) men att en häst klassas som gammal (eller iaf på nedåtgående!) när den är 15-16....huh?? jag skulle ju vilja ha det till att det är med då den är på toppen av sin karriär, snarare än förbrukad vilket många verkar tycka.

Håller med om att det inte är något problem sådär, så länge man ser sin egen begränsning och där tycker jag snarare att många missar.. Tycker det är många ryttare som överskattar sin förmåga. Dom köper lovande hästar, men inte alls lika lovande själva : P Dom rider sina unghästar för hårt, pressar och försöker skära genvägar i utbildningen vilket istället backar bandet och får svårridna hästar. Många är dessutom väldigt noga med att inte låta någon annan rida -kan bäst själv-... när detta inte längre håller, ja då är det fel på den, antingen fysiskt eller psykiskt, intränat eller påhittat...

Det är inte 'bara' att rida in och utbilda om man hade tänkt sig att det skulle bli något mer än LC... Att få en häst att gå i 3 gångarter är inget svårt, det klarar de allra allra flesta, men att ge en häst en bra bas där man gör den så hållbar (och ridbar - trygg och lättriden) som möjligt är svårt! Det är en stor skillnad att rida en häst som är -väl grund-utbildad och en häst som bara är utbildad. Som Tuaphua skrev så är det mycket mer jobb att rätta till än att göra rätt från början.

Men, det går att få en jättefin utbildad häst om man är villig att se hästen för vad den är. Om man ser problemen (ursprungsproblemet) och potentialen kan man hitta guldkorn! Vill man köpa en häst som passar jättebra på en gång, ja då får man leta, för det är få! Bara för att en häst är utbildad gör det inte att den automatiskt passar väldigt många fler.. Det handlar inte om vad det är som gör att den inte passar idag utan vad den har för egenskaper som passar imorgon, precis som när man köper unghäst. 'Problemen' rider man dit, varje ryttare präglar ju sin häst, så antingen kan man köpa en 'färdig problemhäst' och ta itu med dom som föregående lagt dit (helst sådant som man har lätt för själv givetvis), eller vara beredd på att avvärja och ta itu med dom man själv rider dit (vilket ju kräver en större skopa självinsikt)

Senast ändrad:

Och många i benen också, och så "skyller" man på det och får kanske tom hästen utdömd så man kan köpa en ny, trots att det kanske inte alls var pga röntgenfyndet hästen hade problem...... Min var triangelmärkt för ändringar i en bakkota som 10 åring (hos fd ägare), blev 28 år och han hade aldrig några som helst problem med det benet.

Jag tror problemet snarare handlar om bristande hästkunskap och ödmjukhet och tålamod, än bristande ridskicklighet, tränarhjälp osv. För de som har hästar som går sönder är de som vill tävla massa, går lite för fort fram och kräver för mkt innan hästen är stark nog. Klart de går sönder då.

Men gud det är ju så man blir mörkrädd...aldrig vila? ens en enda dag i veckan?
Jag tycker de behöver vila 1-2veckor emellanåt under träningen och så gärna 1månads vila på hösten varje år, det tror jag gör att de håller bättre...de är ju inga robotar de håller ju inte för så hård träning vareviga dag och aldrig få återhämta sig...de hade inte hållt för det även utan ryttare deras kroppar är ju inte gjorda för det och så ska de bära en människa med.:(

Det är ju egentligen inte konstigt att de går sönder, samma sak med en moped tex, den går ju med sönder efter hårt och långvarig användning...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 936
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka