Jag har berättat det här förut men det var länge sen.
En av mina bästa vänner, A, har en annan långvarig vän som heter J. A har tyckt att jag och J borde dejta men vi har sällan varit synkade.
För sådär 7-8-9-fler år sen var jag bjuden på fest av A och hans fru. De flesta gäster var fruns vänner och jag och J tydde oss till varann. Jättetrevlig snubbe, rolig att prata med. Och vi hade ju träffats en hel del hos A.
När jag sent om sider skulle hem, så följde J mig till bilen. Rätt vad det var så hånglade vi friskt och beslöt att följa upp det med en middag senare.
Efter mailande hit och dit som började med att han skulle bjuda mig på restaurang, så ändrades det bit för bit till att han skulle komma hem till mig. Flirtigheter utbyttes och han frågade vad jag tyckte om. Whisky och choklad, kom vi överens om.
Nåväl, i stället för att bli bjuden på middag så fick jag alltså städa huset, handla, laga mat.
Kvällen kom. J ringde när han redan var en halvtimme försenad. I stället för att följa min vägbeskrivning hade han ställt in namnet på min lilla by på sin gps. Problemet är att det finns ett 20-tal Boarp i Skåne och han hade kört till fel Boarp.
När jag väl hade förstått det lyckades jag ge honom instruktioner för att ta sig hem till mig. En och en halv timme försenad.
Ingen ursäkt. Ingen whisky, ingen choklad, inte ens en sketen blomma hade han med sig.
Han slafsade i sig den - uppvärmda - maten utan kommentarer. Tackade nej till det halvdyra vin jag köpt, för han kunde inte stanna över natten.
Efterrätten stod som tur var i kylen. Mitt paradnummer, en ljuvlig chokladmousse. Åts snabbt, även den utan kommentarer.
Började undra om J hade skickat sin ouppfostrade tvilling?
Nåja. Lite gos kanske jag ändå kunde få? Efter ett tags pussande i min säng kom vi äntligen till saken. Att säga att det tog fyra sekunder hade varit att överdriva.
Gjorde han något för mig? Ville han kela lite efteråt?
Nej, nej.
Han hade bråttom hem. För han skulle jobba dagen efter. En söndag. Kontorsjobb. Utan helgtjänstgöring.
Jag lämnade in ett officiellt klagomål till A.