Alla som inte tälvar se hit.

T

Tore90

Jag har funderat mycket på hur man kan få flera till att börja med att tävla körning. Och jag vet att det har skapats flera trådar där just den frågan ställ, men i de trådar jag har kollat har jag inte funnit något svar. Så därför fungerar ju helt enkelt inte frågan: varför är det inte fler folk som tävlar i körning.
Så därför omformulera jag frågan:

Till alla här inne som inte tävlar, varför tävlar ni inte?

Sv: Alla som inte tälvar se hit.

Förutom att jag inte är ngn driven tävlingsmänniska då?

Nr.1 För dyr utrustning

Nr.2 Krångliga regler

Nr.3 Lite snobberi och förlegat med denna märkliga klädsel - gamla kärringhattar, förkläden m m . Är i o f sig inte så insatt om detta verkligen är ett absolut krav eller det bara är som vissa snofsar till sig lite extra? Kan ju tycka att det är viktigare att man har HJÄLM PÅ SKALLEN och att man bär säkerhetsväst. Modernisera!

Annars har jag upplevt det som positivt på åtminstone minst en klubb, där de var väldigt trevliga och välkomnande, har träningstillfällen även för de som inte är insatta etc. Sånt är ju kul o positivt för sporten.

Men, punkt nr 1, är det som avskräcker mest tror jag faktiskt.

Anledningen till att dom flesta inte tävlar tror jag kan vara av att dom flesta "hobby" kör. Det är ganska så mycket jobbigare att få med sig både häst och vagn, om man inte har någon smart lösning. Sen tror jag inte dom flesta vet vad det innebär att tävla i körning. Jag funderar så smått på att börja tävla med min ponny, men jag har verkligen ingen aning om vad man tävlar i. Jag vet inte vad det finns för olika "grenar" eller så. Det som är ju så självklart inom bl.a. hoppning och dressyr vad en tävling går ut på.

Sen har jag inte heller någon aning om vad man behöver för att få tävla, visst pass och grönt kort är väl ganska självklart? Men mer, om man tävlar ponny, måste man ha mätintyg osv.?

Men det mesta av detta kan man ju ta reda på om man anstränger sig. Men det största problemet för mig nu är att som sagt få med sig både vagn och häst. Alla har inte "lyxen" att ha egen transport, och så gott som ingen av dom man hyr har någon lösning för att få med sig en vagn också.

1. Hästen är inte färdigutbildad
2. Kusken (dvs jag) är inte heller färdigutbildad
3. Hittar ingen tränare som jag kan träna regelbundet för
4. Känner inte till något om tävlingar inom körning
5. Har säkert inte utrustning som duger att tävla med, selen är väl ok men vagnen är säkert inte godkänd och knappast heller lämplig.
6. Har ingen hästtransport som jag kan transportera hästen lagligt i.
7. Har ingen aning om hur jag skulle bete mig för att få med mig 1 stycke shirehäst OCH en vagn till tävling.

Men kan någon lösa ovanstående så ska jag fundera på saken :D

Det är bra fler åsikter tack ;):laugh:

Kan ju ge lite kretik oxså :P schelin_j verken du eller hästen lär aldrig bli färdigutbildade :D även folk på vm nivå anser sig själva inte vara färdigutbildade :D

Jeeves: I dressyr/presiton är det krav på huvudbonad, handskar och förkläde. I maraton hjälm och långbyxor.

Presto: du behöver ha samma papper som till tex en hopptävling.

Men men det var inte tanken från början att jag skulle besvara :P så vi lägger det åt sidan så fler anledningar till att ni inte tävlar tack :D

Senast ändrad av en moderator:

Att tävla körning är ju inte direkt som att åka iväg på en dressyr eller hopptävling där man "bara" stoppar in hästen i transporten, lite täcken, benskydd osv och foder sen är de klart för avfärd..
Mätintyg vaccinatoner osv är ju samma i alla grenar.. tror ja då..

Men för att tävla körning på lokal nivå såbehövs

VAGN.. vilket om man tävlar stor häst eller större än shettis..och inte har lyxen att ha en transport som rymmer vagnen bakom draget.. de krävs alltså 2 bilar och transport och släpvagn..

Jag har då 7 mil till närmaste tävlingsplats.. Vilket då ger en summa av 30 mil med släp..sen är körtävlingarna oftast flera dagar.. å då krävs övernattning

Å om man sen börjar avancera lite så bör man ha två vagnar.. I lätt klass får jag tävla dressyren med maratonvagn MEN kan omöjligt få högre än en 6a på presentationen.. vet inte när man MÅSTE ha gigg till dressyren

Jag vill gärna tävla med min fina häst.. men som arbetslös och delvis sjukpensionär är de inte så lätt att motivera ca 3000 kr per tävling

Min planerade tävling i Villvattnet i år raserades av sjukdom och skröpplig kropp. Viljan finns men hindren är många.

Anna-Carin

men en sak jag har undrat, var mäter man spårvidden någonstans? För det är väl den som måste vara minst 125cm för att man ska få tävla? Min rockard är 126-127cm om man mäter från utsidan av båda däcken, men är det godkänt?

men finns det ingen lite lättare tävling (typ som clear round i hoppning)?

I nuläget har jag verkligen inte råd med en bättre kärra än den jag har (vanlig rockard). Eller måste man ha en maratonvagn/gig för att få tävla :confused:

Tacka vet jag brukskörning, där håller arrangören med vagn. Själv lastar du din häst, sele, lite foder och en borste.
Klart!!
Enkel pappersexercis,medlem i JUF, klart!

Detta var inte meningen som en fråge tråd så vagnsfrågorna får vi diskutera i någon annan tråd tack :D

Men gärna fler åsikter och historer om varför ni inte tävlar :P

Jag har inget intresse av att tävla. Tycker det är mysigt att köra runt i skog & mark min mina shettisar.

tusan också :D:angel:

Snackade med en kompis som hobbykör sin haflinger, och hon visste inte ens att det existerade tävlingar i körning:eek: Men hon var väldigt posetiv till att kanske prova på att tävla.

Men nu hade hon läst lite om olika tävlingar, men hon sa att det verkade så "avancerat" så hon skulle nog inte satsa på det, även om hon gärna ville..

De ä bra skriv era kompisars anledningar oxså när ni ändå håller på ;)

Presto: Om du jätte gärna vill ha svar kan du ju fråga i den nålade tråden :)

Vagnsbredden mäter man i utkanten på hjulen/däcken, typ hjulspåren.

Men det var kanske inte just det den här tråden handlade om... Men skulle man kunna sammanfatta det lite som att informationen är för dålig? En efterfrågad lathund för körtävling? Fler tränare?

Då jag själv tävlar aktivt vill jag gärna att det ska vara en komplett tävling när jag väl ska lägga ut tid och pengar på resa osv men är önskemålet kanske större hos de nya kuskarna (icke tävlingsekipage) att bara köra en precisionsbana eller ett dressyrprogram, alltså fler banträningar? För att någonsin våga sig ut på en riktig tävling?

Man kan ha vilken vagn som helsttyp vid små tävlingar. Bara den har godkänt spårmått, svägel och sånt :).

Snigelfarmor på detta forumet kör i en om gjort travrockard ;)!

Dyr utrustning är en grej, speciellt som begagnatmarknaden är väldigt tunn.

Sen för min egen del så finns det inte en enda tävlingsplats i hela distriktet och knappt någon aktiv kusk. Detta betyder att jag har 15 mil till närmaste tävlingsplats och lika långt till tränare. Det är därmed ett väldigt stort steg både att komma igång att träna och att lära sig om hur det går till på tävling mm. Om man har tävlingar och kuskar på närmare håll så är det ju betydligt enklare att åka och titta, få hjälp och inspiration av andra osv.

Sen känns det ganska stort att lösa licens och åka iväg på "riktig" lokal tävling med alla tre grenar på en gång när man knappt har en aning om hur nånting alls går till. Jag skulle uppskatta klubbtävlingar med en gren i taget, där man kunde åka iväg och prova på under lite lättsamma former utan att bli helt utskrattad om man har fel utrustning och inte beter sig och ser ut exakt enligt alla gamla oskrivna traditioner som man inte känner till... Typ "blåbärskörning", där man kan komma med sin gamla rockard och skitsele och köra nån enkel precisionskörning eller dressyrprogram. Det tror jag skulle locka fram en del ekipage ur buskarna, som man sen kan få med på kurser och hjälpa till att göra "riktiga" tävlingsekipage av framöver.

En lathund som utförligt beskriver hela tävlingshelgen och alla moment, inkl när man förväntas gå de olika banorna, när och hur spannkontrollen går till, alla oskrivna regler man ska kunna, hur man beräknar starttider, osv, det skulle vara bra. Om man kunde hitta en sådan på nätet skulle jag bli glad :laugh:

Jag är jättesugen att börja tävla! Men jag hade behövt en mentor som kunde hjälpa igång mig lite *fegis*. Känner mig lite "lost" i tävlingsvärlden.

Däremot så är jag på g att sälja min gamla fjording men jag tänkte låna en a- eller b-ponny och satsa på och förhoppningsvis kunna vara med i någon tävling framöver. Bara jag kan ordna ngn godkänd vagn till en så liten ponny. Har iaf godkänd (tror jag) till större häst men min nordsvensk är inte inkörd färdig ännu.

Nu blev jag inspirerad :D

Jag ska försöka skriva en sån... håller på att jaga på brorsan om hemsidan också sen ska ni inte ha någon anledning att inte tävla!! :devil: ;) (eller en mindre i alla fall...)

Kan ni inte skriva här vad ni undrar över? Alla frågor ni kan tänkas ha från hur man tar sig till tävling, förberedelser, utrustning till rätt papper osv. Så får jag med så många detaljer som möjligt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill inte verka otrevlig men NEJ :D inte i min tråd :P här ska det skrivas varför dom som inte tävlar inte tävlar :)
Men på fredag eller lördag ska jag sammanfatta det som skrivts och eventuelt ställa en ny fråga:D

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
249
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 571
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka