Alla råd för BE-kort mottages

Sparvoga

Trådstartare
Har planerat att ta BE-kort, har börjat läsa teorin, men det avtog.. kan bero på dålig självdisiplin:angel:
Kommer inte att gå i trafikskola då jag har 7mil till närmaste som har BE-utbildning. Hur går uppkörningen till, back med eller utan speglar?
Teorin är ju som sagt bara att plugg å plugga. Läggs det mycket vikt vid last ock säkehets koll av släp tex redogörelse för bromsar mm?

Sv: Alla råd för BE-kort mottages

Var ett par år sen jag tog nu.. Men in uppköringen ingick då en säkerhetskontroll, körning mellan koner och stadsköring. Vid säkerhetskontrollen fick man koppla släpen och visa att allt satt rätt samt göra koll av bromsarna på släpen. Sen körde man en bana av koner. Först sicksack och seda köra in i ett "garage" och backa in i ett. Stadskörningen var som en vanlig uppkörning.
Tips är att ta reda på exakt hur konbanan ser ut och sätta upp den hemma och träna, det ska vara speciella mått beroende på storlek på bil och släp..

Tryckte in teorin på fyra dagar. Skrev upp och klarade det.

Övningskörde ett par gånger eftersom jag hade min bil men körskolans släp. Var på banan för att känna in tvåaxlat släp, och körde också med läraren på gata. Jättebra att vara säker innan uppkörningen - rekommenderas!

Körningen på banan är köra fram, 90 graders backsväng till vänster (garageparkering), köra fram, backa rakt bakåt och köra ut från banan. Lätt när man kan det...

Körning i stadstrafik, på landsväg och motorväg.

Innan du börjar köra, när du kopplat ihop ekipaget, innan får du redogöra för lastsäkring, bromsar, du får göra en säkerhetskontroll där du kontrollerar att ekipaget är säkert för körning. Du ska veta vad som gäller med däck och allmänt om bil och släp. Rekommenderar även för den delen körskolan.

Se till att köra med en skola 1-2ggr, det är det viktigaste och väl investerade pengar! Ovärdeligt att få synpunkter på alla olater som man lagt på sig och vad vägverket koncentrerar sig på vid uppkörning.

Teoriprovet är busenkelt jämfört med allt du ska ha koll på på uppkörningen och tiden du sparar är stor för att inte tala om att du slipper vara allt för nervös på uppkörningen!

Tänker försöka fixa teorin först o sen köra nån gång på körskola, har just kommit på att det nog går att ta BE endast 4mil härifrån, är härligt att bo i Norrland;)

Ja, det finns ingen anledning att gå till körskolan utan att ha teorin avklarad. Kostar bara massa pengar. Ring till vägverket och boka tid så har du en blåslampa som får dig att plugga ;)

Finns det nån som kan redogöra lite mer för uppkörningen?? är mest nervös för om man måste back med bara speglar, blir så virrig i luvan då:angel:

du får ha fönstret öppet så att du kan kika ut genom det. du får inte backa med öppen dörr dock!! men se till så att du klarar att backa med bara speglarna. det är nästan en förutsättning för att du ska klara manöverprovet.

på körningen i trafiken är de väldigt noga med att du håller hastigheterna och anpassar denna efter ekipaget, respekterar högerregeln och andra självklarheter, visa att du har koll på släpet när du svänger så att du inte klipper någon trotoarkant o.s.v.

de tar gärna någon lite lurig sväng genom nåt villaområde med fartgupp, "högerreglar" och snäva svängar.

dessutom för oss hästägare så är det viktigt att man inte kör så försiktigt som om man hade häst i släpet. man ska kunna anpassa körningen efter lasten.

Sparvoga skrev:
Finns det nån som kan redogöra lite mer för uppkörningen?? är mest nervös för om man måste back med bara speglar, blir så virrig i luvan då:angel:

Menar du om du får titta bakåt ut genom bakrutan på bilen? Det har iaf alla jag vet som kört upp fått.

Ja, precis så menar jag. Brukar alltid vri huvet och backa så, använder även speglar men inte enbart dom

Du får titta precis hur du vill, men som sagt inte öppna dörren. Tanken är att du ska visa att du har kontroll över ekipaget och situationen.

Oki, då vet jag, brukar aldrig öppna dörren, tycker jag är så kort så jag har liksom ingen nytta av det.

dessutom för oss hästägare så är det viktigt att man inte kör så försiktigt som om man hade häst i släpet. man ska kunna anpassa körningen efter lasten.
Innan vi åkte ut i trafiken på min uppkörning informerade jag bara kontrollanten att jag nästan alltid brukade köra med häst i lasten och därav kanske körde lite försiktigare än andra. Det var absolut inga problem bara man verkade säker på det man gjorde. Man kan alltså inte "gömma" sin osäkerhet bakom det argumentet, men annars var det lugnt.
Jag rekomenderar också att ta en lektion på körskola, främst för att då ta reda på mer exakt vad som förväntas av en vid uppkörningen. (Säk.kontrollen, funktionsbeskrivningen osv.)

Själva uppkörningen var det enklaste. Fick använda backspeglar, titta bakåt, öppna dörren, gå ut osv. Bara man fixade banan på högst 10 minuter. Tror att alla ggr vi övade eller på uppkörningen så tog det som längst 3-4 minuter.
Jag körde dessutom upp i full snöstorm, men va faan, lite sport ska det väl vara?! :cool:

Ett tips är att du går igenom den sk säkerhetskontrollen med en bilskola! För den ingår på uppkörningen, och i allafall jag tyckte det var det svåraste! Att helt korrekt kunna tolka ett registreringsbevis, redogöra för hur bromsen på släpet fungerar osv, det var inte lätt tycker jag! :crazy:

*kl*

Sparkar igång denna tråd igen...

Måste få svar på en fråga:
I manöverprovet, får man köra ekipaget från A till B i en båge? Alltså som en serpentin längs långsidan :D
Om man gör en båge kommer släpet att vara riktat mot C redan innan man börjar backa och då blir det mycket lättare att backa från B till C.

Om man måste köra RAKT fram från A till B blir det lite mer baxning för att komma in i C.

I Vägverkets regelverkstår det inte att det ska vara RAKT bara att man ska köra FRAM från A till B.

Någon som vet?

HAr du möjlighet att träna hemma? Träna kan du göra med en vanlig B kombination.

Enligt mig är det en nödvändighet att kunna backa med endast speglarna till hjälp... Även fortsättningsvis och inte bara vid uppkörningen. Att vrida på huvudet och titta bakåt hjälper ju föga den dagen du har ett stort hästsläp bakom bilen och blir tvungen att backa.

Självklart får du göra det! Ett av de första tipsen man får på körskolan när man tränar manöverprovet ;)

Ja! Hurra! :banana:

Jag hade en körlektion inbokad i måndags och tänkte fråga om just den saken då, men så fick jag ett sms från körskoleläraren när jag stod utanför dörren att han blivit sjuk och lektionen inställd.

Jag har uppkörning om 4 v och det verkar vara omöjligt att få en tid innan dess :(

Nu har jag iofs tränat på att inte köra i en båge, och det går ju det med, men allt som underlättar är av godo!

Du får köra i en båge, d v s ställa upp ekipaget innan backning. MEN du måste hålla dig inom banan, så se till att hålla ordning på bilens framhörn, annars blir du avblåst innan du ens hunnit backa.

Banan är inte svår att komma igenom om du vet vad du sysslar med, är du osäker är det marigare och då kanske inte kortet är riktigt hemma ännu. Men alla som har kört hyfsat mycket med hästsläp och knixat sig ur diverse situationer - inget konstigt.

Lurigast är faktistk funktionskontrollen (i mitt tycke).

eftersom jag är utbildad körlärare; håller med de flesta inläggen, tag
minst en lektion på körskola,, tanken var att sambon skulle ta BE med mig som lärare men vi avbröt detta, visst skulle hon fått körkort men då hade vi antagligen flyttat isär, skämt åsido har du haft körkort i 10 år kör du väldigt bra men har en del olater som en trafiklärare kan hyvla bort innan uppkörning ( backspeglar, blinkers, placering mm)

Liknande trådar

Utrustning Är trött på att köra enaxlat släp så jag har bestämt mig för att ta BE-kort! Fixar att köra trailer hyfsat nu (enligt mig själv :d) -...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 095
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Som rubriken säger, har uppkörning nu på tisdag :crazy: Tiden har trillat iväg och jag är inte 100% förberedd. Teorin gick galant...
2 3
Svar
50
· Visningar
18 967
Senast: Bellini
·
B
Hästmänniskan Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och...
Svar
5
· Visningar
9 284
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama