Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?
Nya bilen får jag dra 1280 med B-kort, släpet har totvikt på 1300. Maxlast på 640kr. Det måste ju bli tung kombination?? Då blir väl bruttovikten (om jag förstått det rätt) 660+320=980kg??
Är det godkänt att pula in höbalar hela vägen fram till fönstret och lägga dem så de inte kommer nån stans??
Så det är godkänt att lasta dem hela vägen fram och bara lägga dem omlott och utan mellanrumm till nån vägg?? Fylla upp med annat mellan om det blir tomrum så de inte kan flytta på sig??
Det beror på hur tungt du måste lasta släpet, det måste vara lastat med minst halva maxlasten och ha en bruttovikt på minst 800 kg. (Och självklart vara ett tungt släp till bilen du kör.)
Kör du med ett släp med hög totalvikt och en lastvikt på uppemot 1200 kg -eller mer- är det kanske svårt att fylla det med höbalar, t.ex?
Annars är väl det en bra variant som borde vara godkänd, att fylla släpet med höbalar som hålls på plats av väggarna?
Du får ju inte komma med hästen i släpet...
Nya bilen får jag dra 1280 med B-kort, släpet har totvikt på 1300. Maxlast på 640kr. Det måste ju bli tung kombination?? Då blir väl bruttovikten (om jag förstått det rätt) 660+320=980kg??
Är det godkänt att pula in höbalar hela vägen fram till fönstret och lägga dem så de inte kommer nån stans??
Jag lastade släpet med spånbalar. De vägde ca 25kg styck. Behövde lasta minst 375kg för att komma upp i halva maxlasten.
Lastade 16st, hade mellanväggen kvar och la dem tvärs över. Passade jättebra. De blev då automatiskt förstängda (ställde på högkant längst fram). Sen stoppade jag ner träklossar om det var lite stort mellanrum mellan balen längst bak mot luckan.
Fick ingen nedslag på det, han sa att det såg jättebra ut
Körde upp med en Nissan Navarra och ett Kylinge Eurotrailer-släp.
Så det är godkänt att lasta dem hela vägen fram och bara lägga dem omlott och utan mellanrumm till nån vägg?? Fylla upp med annat mellan om det blir tomrum så de inte kan flytta på sig??