alla olika bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 043
K

knasenknas

vad används dom till?
vilka hästar används dom till?
t.ex. hackamore och alla dom...

Sv: alla olika bett?

olika bett används till de hästar som trivs på just det bettet.. det finns inget krav på att en viss ras ska ha ett visst bett även fast en del traditioner är sådana (t.ex speciella islandsshowbett och westernshowbett, men det är mest för show) man använder det snällaste bettet som hästen trivs och arbetar bra med.. oavsett vilket bett det är :)

BeastieBabe skrev:
olika bett används till de hästar som trivs på just det bettet.. det finns inget krav på att en viss ras ska ha ett visst bett även fast en del traditioner är sådana (t.ex speciella islandsshowbett och westernshowbett, men det är mest för show) man använder det snällaste bettet som hästen trivs och arbetar bra med.. oavsett vilket bett det är :)

nej det vet jga ju att det inte är några krav på att en viss ras ska ha just de bettet, men alltså en pigg häst med känslig mun, vad passar dom i för bett? typ så menar jag...

Det är svårt att säga, det beror helt på vem som sitter på hästen och håller i tyglarna :), dvs handen som styr!
En känslig häst kan gå jättebra på ett skarpare bett om man vet hur man hanterar bettet, hästen kan också gå bra på ett "mildare" bett.
Märker du att hästen trivs bäst på ett bett med lite hävstångseffekt så är det bra, så länge du kan hantera det.
Märker du att hästen tycker bättre om ett 3-delat tränsbett så är det lika bra, så länge du kan hantera det bettet.

Det har alltså att göra med vad hästen trivs med och hur hård/mjuk du är i handen.

Men till en pigg och känslig häst föreslår jag att du börjar med att bett av mildare modell och testar dej upppåt, det tycker jag nog oavsett temperament.
Börja på "vanliga" bett och om inget skulle funka så får man nog fråga sig om det är bettet eller händerna som behöver ändras..;)

Senast ändrad:

Hackamore använd på hästar med sår i munnen eller tandpromblem och även på unghästar som byter tänder.

Possi_Katt skrev:
Hackamore använd på hästar med sår i munnen eller tandpromblem och även på unghästar som byter tänder.
Eller att bara variera för hästen att gå bettlöst emellanåt. Min häst har inga tandproblem, ung är han fortfarande men jag varierar ändå mellan olika bett och hackamore.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Jag söker tips på ryktsaker som inte skapar statisk elektrisitet. Det ska vara t.ex. ryktborstar i naturmaterial har jag läst men hur är...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: CaisaCax
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka