Alla ni med PAPEGOJOR

T

t-oka

Tänkte se hur många de är som har en eller flera papegojor och va kan dom för trix och pratord osv, ladda gärna in bilder på era sötnosar och berätta lite om dom och va ni gör med dom osv. Själv har jag precis köpt en 4 årig Amazon kille. Kommer bilder inom kort !!!! :idea: :bump: :p

Sv: Alla ni med PAPEGOJOR

Jag har en meyers papegoja som äter chips och skriker. Hon kan inkallning och vinka, men det är nog allt. Jo, vi har långa dialoger där vi härmar varandra. Hon är också fyra år.

Dscn0653_2.jpg

Luktar på Abeni

abeni2.jpg

En dam av åsikter!

Dscn0680.jpg

Har badat i akvariet.

Vi har två ara severa (hanar). Tränar inte trix eller annat, men de har snappat upp några ord, mest hälsningsord. Ena gillar att sjunga med i bä bä vita lamm och drömmen om elin och att vara med i duschen, den andre gillar inte duscha men gör allt för att sitta på oss och putsa och pilla och brottas. Och vara där han inte får ;)
Bägge flyger lösa i lägenheten när vi är hemma, men har vissa platser de får vara på, annars hade vi fågelskit överallt.
Ena fågeln är 19, haft honom sedan han var lite mer än ett halvår, den andre vet vi inte hur gammal han är, men jag skulle tro att han är 5-6 år, haft honom i 3 år. Den yngre var inte tam alls när jag fick honom och livrädd för män, men det har han helt kommit över som väl är :love:
De heter Pippin & Merry men kallas nog mest fågeln och ligisten till vardags. Livet utan papegoja är tråkigt och lättstädat :p

Senast ändrad:

Va fin din fågel var !!!

Arorna är ju gudomligt fina !!!!:laugh:

i257121385_87043_7.jpg

Här kommer de en bild på min tonåring he he he he :angel:

Jag har 2 gulkindade amazoner (båda 5år) som jag håller på försöka hitta nytt hem till och en undulat (4år).
Alla 3 är tama och kommer på inkallning och undulaten och ena amazonen pratar lite människospråk och visslingar. Den ena amazonen har kunnat massor med trick då jag klickertränat honom men när han bildade par med honan blev han inte så intresserad av dyligt längre...

Va ska du ha för gojorna ???????? PM mig

Denna kille verkar verkligen hata min Pojkvän och kan flyga o anfalla honom åå sen biter han till ordentligt. Vi fick hem honom igår och jag är accepterad men inte han, så va ska man göra ??? Det va samma problem i förra hemmet med.

Hur gammal är fågeln? Vet du kön säkert? Sen när han anfaller och biter gäller det för din pv att vara så oberörd det bara går och inte reagera för mycket, så att det helt enkelt inte ger något att bita honom. Man får svära efteråt, men inte just då. Det finns en del böcker om fåglars beteende, har inga namn ihuvudet just nu däremot, där beteende problem tas upp coh vad det kan bero på. Papegojor är monogama och ser inte så positivt på rivaler.
Har du fågeln som ensamfågel? Kan du skaffa en partner till den? Det kan hjälpa den en hel del om den kan få en riktig parter att vara med, nu är det antagligen du som är partnern i fågelns ögon, därav anfallen på "rivalen".

VAckra fåglar! Hoppas du hittar ett gott hem till dem där de får fortsätta vara tillsammans.

Han är ringmärkt o köntestad, det är en hanne, och han är 4 år,

Gubben vill typ strypa honom snart om han inte ger sig, :confused: han kan stå o diska tex så kan han bara komma flygandes o anfalla, om han trivs med andra fåglar det vet ja inte,

Va har du för pris på dina gojor ?????

Jag är ju van med gojor och har aldrig haft en goja som har betett sig på detta vis mot en person i huset. Annars är han ju en helt underbar goja som verkligen vill bli kliad, vara med över allt osv, men gubben är ju inte helt van vid fåglar som jag är.

Har ni flera tips så tipsa gärna mig.

Ursh man blir ju jätteundulatsugen när man ser den där :love:
Har två redan, men de är sällskap till varandra bara (Köpta som äldre och "otama").

En pappegoja har jag alltid velat ha, fast kommer nog aldrig skaffa en... kan inte garantera att jag kan vara dess kompis i typ 80 år och då känns det inte fair. Men ni ska veta att jag är avundsjuk på er allihopa! :devil: :D

Ingen som har en solparakit förresten? *winkwink*

Enligt förra ägaren så ville han inte ha sällskap, så ja har ingen aning, :crazy:

Hur är han uppfödd, vet du det? Handmatad? Har han sett andra fåglar som liten, eller tror han att han är människa?

Han är ringmärkt o köntestad, det är en hanne, och han är 4 år,

Gubben vill typ strypa honom snart om han inte ger sig, :confused: han kan stå o diska tex så kan han bara komma flygandes o anfalla, om han trivs med andra fåglar det vet ja inte,

Va har du för pris på dina gojor ?????

Det är en könsmogen amazonhane ni har ;). Amazoner är parlevande och föredrar ofta (speciellt hanarna) endast en utvald person/fågel när de blivit könsmogna, speciellt om fågeln inte är lärd att tåla hantering från alla sedan ung ålder. Denna utvalda partner försvarar de mot rivaler och vissa rivaler kan bli mer ogillade än andra. Amazonern hanar är kända för sin aggressivitet under könsmognad och häckningssäsong.

(ang mina amazoner så är detta ingen försäljningsforum och sedan söker jag efter ett hem med erfarenhet och utevoljärer.)

Att papegojor är parlevande ska aldrig underskattas, tycker du formulerade dig mycket bra. En människa kan vara bra, men det är svårt att ge den närhet som de får av en annan fågel!

*kl*
Slänger in en bild på mina terrorister också :love:
ligisterna.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar