Alla ni med fång hästar !!

krullidutt

Trådstartare
Min häst fick fång för ca 5 veckor sedan. Hon går fortfarande på 1 påse butta om dagen.
Jag hittar fortfarande puls och blodådran som går ner är relativt synlig båda fram. Ska det vara så ?
Hur länge har ni känt puls (givetvis ska de ha puls :smirk:) efter fång anfallet.
Hon har tydligare puls fram än bak är det jag försöker få fram, har ni haft det så på era ?

Från en trött Rosenlund som inte riktigt kan formulera sig ikväll....
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

JAG tycker att pulsen och smärtan ska försvinna efter bara några dagars behandling, om det är så att hästen verkligen svarar på behandlingen. När min islänning fick fång förra sommaren var hon i princip smärtfri efter ett par dagar på butta. Hon kunde vända sig normalt, etc.

Hon fick sedan fång i december igen. Den gången kände jag inte att hon blev mycket bättre efter butta, och vi provade även finadyne. Till slut åkte vi ner till Helsingborg med henne, och de gjorde vad de kunde för att häva den akuta fången där. Tyvärr misslyckades det och hon fick också en tarminfektion. Avlivades efter 5 dagar på djursjukhuset.
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Min hade digitalpuls länge.
på Strömsholm sa man att det var det sista som försvann- hästen var ohalt efter 5 v. o även 10 v.

Den fick vila så att halva hoven hade vuxit ut- mindre risk för återfall, vilket min inte har fått(ta i trä). hade måttlig rotation båda fram.
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Min erfarenhet är att digitalpulsen kan kvarstå länge framförallt i de fall hovbenet har roterat.

Man får tänka på att det är blödningar, död vävnad etc kvar inne i hoven även efter anfallet hävts. Detta har ingenstans att ta vägen utan resorberas förhoppningsvis så småningom med hjälp av kroppens immunförsvar. Dessa blödningar, serum osv ger ju ökad puls trots att hästen är bättre.

Mycket död vävnad i hoven leder vanligen till en abscess så småningom. Vanligt att det uppkommer upp till ca 3 månader eller mer efter ett fånganfall. Hästen kan då bli rejält halt igen och pulsen ökar. Det är lätt att man tror att det är ett återfall. Det brukar inte bli bra förrän abscessen spricker upp någonstans, eller skärs upp om man kan lokalisera den med visitertång. Att tänka på om hästen plötsligt blir halt igen!!

I de fall man lyckas häva akutstadiet snabbt och inte får någon lägesförändring på hovbenet tycker jag pulsen brukar försvinna ganska snabbt, åtminstone under behandlingen med "Butta" eller dylikt. det kan nog ta 2-3 veckor i alla fall.

Fortsätt du rekommenderad behandling, jag tror inte det är någon fara med pulsen såvida du inte får en böld så småningom.....
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Det lustiga är att pulsen är svagare på morgonen....
Hon står fortfarande på box så det kan ej bero på att hon rör sig mer. Känner den dock bara där den ska kännas, alltså inte ovan kotan eller dyl utan jag måste hålla direkt på artären.
Hon var ohalt på åbesöket på kliniken för 1½ vecka sedan så hältan har släppt för ett tag sedan och hon vänder obehindrat. Hon hade bara en liten sänkning höger fram men vetrinären tyckte inte det var något (hade ej syns om vi inte super jämförde mm med andra plåten).
Något som jag filurar över ifall den tydligare pulsen har att göra med att hon går barfota vilket hon ej gjorde tidigare.
Tycker att bak har svagare puls och där har vi ju också tagit av skorna :confused:
Är på väg till hingst med henne imorgon och det kommer hon nog tycka är skoj !!
Är lite bekymmrad över resan bara, ca 1 tim i släpet men jag får ströa up spån så hon står mjukt iallafall.
Vetrinären tyckte att det var en god ide att ta föl eftersom jag tänkt det tidigare och nu ska hon ju vila så länge. Spännande men ytterligare grejor att oroa sig för suck
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Rosenlund skrev:
Det lustiga är att pulsen är svagare på morgonen....

När får hon sin påse Butta? Om hon får den på kvällen har du förklaringen att pulsen är mindre på morgonen. På kvällen före medicineringen har det ju gått 1 dygn sedan förra påsen och då har den inte så mycket "Effekt" längre.
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Får hon stå i box hos hingsten också?

Var noga med att ta med eget foder för att undvika foderbyte.
Påtala hur viktigt det är med boxvila och samma foder för stationen där hon ska stå. Eller kör du fram och tillbaka?

Lycka till med betäckningen!
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Jag halverar påsen... ½ morgon och ½ kväll. Jag brukar känna på henne samtidigt som hon äter morgon maten. Nja jag blir ej klok på detta !!!
Jag ska köra ner henne till pepino PRE och betäcka med Zagal.
Tjejen som har det jobbar på helsingborgs djursjukhus i vanliga fall. Det känns tryggt.
Hon kommer stå på box med massa spån precis som hemma och jag tar med allt hö och Safe & Sound och örterna och mineralerna som hon får här hemma.
En fördel är att hon redan har 2 pållar på box så hon får sällskap hela tiden.
Jag ska bara ha henne där minsta möjliga tid och kör hem henne så fort som möjligt. Hon hade en 4 på ägget nu när vi kollade så det är ju dax snart !!

Tack för att du är så engagerad man blir jätte glad !!!:)
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Jaha då föll den förklaringen då. Äsch strunta i pulsen ett tag, du ska se att den minskar så småningom.
Låter ju som ett utmärkt valt ställe att lämna ditt sto på. Där kan du nog känna dig trygg.
Ja man har ju lättare att ha medkänsla då man själv levt med fånghe....ete i 7 år nu. Dessutom har man fått söka så mycket kunskap själv genom åren. Sommaren är en enda orosårstid tycker jag.
Har själv varit orolig då min fånghäst varit på betäckning så jag har valt hingst lika mycket på stationen.
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Rosenlund skrev:
Hon var ohalt på åbesöket på kliniken för 1½ vecka sedan så hältan har släppt för ett tag sedan och hon vänder obehindrat. Hon hade bara en liten sänkning höger fram men vetrinären tyckte inte det var något (hade ej syns om vi inte super jämförde mm med andra plåten).

Jo men då är det nog helt okej :D !
 
Sv: Alla ni med fång hästar !!

Jag tyckte också att det kändes ok att lämmna henne till detta stuteri.
Har precis skrivit en liten lapp om mat ransonen och vad som gäller för henne dessa dagarna hoppas hingstägaren inte tycker jag är för "tjoddig":smirk:
Tror att jag ska få in henne i släpet imorgon bitti, det är fullpackat, spån hö och hinkar med maten. Slår vad om att jag är den harigaste matten som finns.....

Jag lindade faktiskt benen nu ikväll för att se hur pulsen beter sig imorgon. Inbillade mig också att hon var lite smågallig i benen men det är ju inte så konstigt när hon inte rör på sig.
När din pålle haft boxvila har han knakat lite i lederna då ?
Mon Ami gör det ilbland tycker det låter i mankregionen:confused:

Från en undrande Rosenlund med fångest
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
1 195
Senast: WBanna
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp