Alla mina 5 marsvin i sin stoooora bur =)

paradiset

Trådstartare
den är 50 cm som smalast och 70 cm som bredast och 175 cm lång =)

Min bur, ( inte den vackraste skapelsen men marsvinen trivs!) bredaste kortsidan:

IM000535.jpg

Mitten:

IM000534.jpg

Kortaste kortsidan :

IM000536.jpg

Botten består av sektioner av olika plastlådor, vilket ger dem lite motion oxå ( 3 år gamla pensionerade avelshonan Hilda ):

IM000547.jpg

Carida, "Ida" 4-5 mån hona:

Öh...det är väl marsvin jag har...inte hamstrar??

IM000544.jpg

Phu, jo hon är ett marsvin:

IM000546.jpg

Vadå söt! Fröken kan aldrig motstå mat!:

IM000543.jpg

Fast vi är inte så desperata när det finns en full skål bredvid:

IM000537.jpg

Naiara, "Aja". Min blyga stillsamma tös, syster till Ida:

IM000540.jpg

Och supergoe Kastraten Fred, rör inte en fena :

IM000541.jpg

Sv: Alla mina 5 marsvin i sin stoooora bur =)

Nah, sicka söta
du får gärna fixa en så stor och rymlig bur till mina tre små svin ^^
Har du byggt den själv eller har du lyckats hitta en så stor någonstans?

Haha det är ett hopplock tills en bekant har tid bygga en åt mig efter feb mån. Jag har ingen plats att såga på eller måla nämligen. Min består av 2 gamla byråar upphittade i soprummet, en parakitbur vars nätväggar går att plocka helt isär i sektioner, de svarta listerna är kanterna på byråns dörrar men glasskivorna är bara kvar på den ena. och sedan är det 2 plastlådor/hyllor till en 60 garderob osv :rofl:

Så söta och så mysig bur de ser ut att ha!
Mina är också riktiga matvrak, tror det finns lite labbe-gener hos marsvin.

Jag håller på att bli galen på mina! De får tråkiga pellets på morgonen för att den äldsta börjar tappa lite hull. Det är ju inte ALLS lika gott som grönsaker! Lösning: skrik tills matte tappar tålamodet och kastar ner något godare.

Så här oskyldiga kan man se ut när matte kommer ångande:

100_0340.jpg

fyra av dina marsvin ser ut som marsvin vi har haft :rofl:
två ser ut som exakta kopior x)

Jag tycker det inte ser så himla stort ut men..
Men iofs kanske det inte visar hela buren heller.. Och mitt marsvin har en ganska stor bur själv så..

Förresten så är den brun/vita släthåriga skrämmande likt ett marsvin som jag hade för något år sen. Om bara fläcken ibak var borta så hade dom kunnat vara tvillingar.

Jag håller på att bli galen på mina! De får tråkiga pellets på morgonen för att den äldsta börjar tappa lite hull. Det är ju inte ALLS lika gott som grönsaker! Lösning: skrik tills matte tappar tålamodet och kastar ner något godare.

100_0340.jpg

Naaaaw sötisarna!!! :love: :love:
Sååå klaaaart att de ska ha godsaker!! :angel:

100_0340.jpg
Inte för att jag kan ett dugg om marsvin. Men jag såg på "Veterinärerna" förut, då var det med ett marsvin som var _jättetjock_. Den fick tydligen mycket morötter, och enl vet så blev marsvin tjocka av morötter.
Men det vet du säkert redan.

Alla marsvin i tråden är förresten jättesöta!

Marsvin blir inte tjocka på morötter och veterinärer har allt för dålig kunksap om marsvin överlag. Tro alltså inte allt dom säger slaviskt.
Däremot kan dom bli tjocka på för bra hö och tjocka på för mycket kraftfoder. Speciellt om dom har anlag för det och inte rör på sig tillräckligt och absolut om dom får sådan där blandning med nötter, solrosfrön och annat krafs.
Äter marsvinet massa morötter får den inte tillräckligt bra kost för den skall ha mest hö. Mycket morötter gör att den inte får plats med hö. Då kan marsvinet få proteinbrist. Marsvin har ett rätt stort proteinbehov.
Proteinbrist ger stora magar hos hästar så det är inte omöjligt att det faktiskt kan hända hos marsvin.
Mina får ½ normalstor morot/dag och fått så i många år. Vissa uppfödda av mig och ingen är tjock. Får dom mer äter dom ändå inte upp morötterna utan då ligger resten bara kvar.
Hur vet veterinären att marsvinet inte fått för bra hö?
Hade veterinären analyserat höet innan eller hade ägaren med sig någon sådan?
Tror inte så och då ställer jag mig frågande till veterinärens kunskaper.
Ett hö kan ha väldigt skiftande värden beroende på olika orsaker.

Vadå tjocka av morötter? Mina marsvin är verkligen inte "jättetjocka"!

Mina får också ungefär en halv/dag och av den äter de upp stammen. Ibland äter de allt men det är sällan. Resten av kosten består av bra hö på fri tillgång, marsvinspellets (som de kanske äter några stycken var av varje dag), vitkål och andra grönsaker. Den äldsta är sju år och i utmärkt form enligt veterinär (med erfarenhet av marsvin ;) ). Jag sluter mig därför till att min utfodring passar mina djura alldeles utmärkt. Men tack för omtanken!

INte tjocka men tjockare ! Märkte faktiskt på en av mina kaniner som är slimmad harkanin att det räckte med en halv bit äpple och en halv bit morot extra vardag utöver BRA hö hur mycket hon orkar äta och hennes ranson på ½ dl örtblandad pellets med låg proteinhalt pga höet som är så så grymt bra året runt därifrån jag köper.

Jag har ett trist problem och det är att jag alltid får så himla bra hö så ska jag kunna banta ett djur ev, så får jag inte ge mycket gott, inget med socker i ens fruktsocker bara gröna grönsaker. Känner mig jätteelak. Mitt teddymarsvin tex är i bra form och slimmad när hon väger 850 g, nu är hon faktiskt fet, ja inte fet med valkar men har en enorm mage för hon är enormt lättfödd och väger nu 1050 g! Hon är säkert inte skadligt fet men jag vill ha mina hälsosamt slimmade utan att man känner ryggen då förstås. Men rexar & teddysar är väl otroligt lättfödda oxå va?

Ett annat alternativ skulle vara utfodra med Lucern light som bas, ett hackatluzernhö men bra värden dvs proteinet är svinlågt 9 % och fettet 3 % men fiberhalten 28% och kalcimuet är ilughtvarianten på den låga fina nivå som gnagare ska ha dvs 0,8 eller lägre. Då skulle de tom kunna få pellets och så vanligt hö men i begränsad mängd per dag. Problemet är att luzernen är hackad i korta strån och smular runt och dessutom luktar det inte gott.

oj, det såg jag inte. Ja, det va ju större än en normalbur iaf :D

Alltid pigg på förändring som jag är... så ska de få en snyggare för ögat idag! ( för mycket estetiskt känslig för att jag ska klara av se på eländet :angel: ) så nu ska vi strax sätta ihop vårt gamla databord och sätta upp en bur med öppen kortsida ( syrrans som blev ledig ) och även hennes nu lediga komplement back från IKEA. Så ska jag sedan i januari köpa 2 nya egna backar. DÅ har jag det som jag vill :devil: nu kommer den bli 170 lång därmed men i jan blir den 180 :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka