Alla med araber

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Arablife
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 243
Sv: Alla med araber

Jag har/har haft två stora arabston (156 cm och 162 cm höga). Den mindre var helpolsk och den större är en mix.

Cobstorlek i träns och grimma på bägge (och i samma hål på det mesta utom käkremmen, det större stoet har mer ganascher). Den största damen har 135 i täckesstorlek och Shires sitter perfekt på henne. Det mindre stoet hade behövt strl 140 egentligen men jag körde på 145 på henne (längre rygg).

Lillasyster valack har också cob och 135 i täcke. Han är 158 cm. Men vi har också haft "ponnyaraber" och då har det varit ponnyträns och 125 i täcke som gällt.

Mitt sto 151 cm, bastant byggd, har 135 i täcken (som flera har skrivit, det är lite långt) cob eller ponny i grimmor och träns och small/ponny på benskydd.

min valack är maxad D och har 125-135cm i täcken, cob på träns och grimmor, ponny på benskydd och på schabraken använder jag full.

Arab ca 147-148 ganska kraftig o kort rygg.

täcken 125-135 (135 är något stort då han har så kort rygg).
grimma/träns cob men full i pannband (då pannan är bred).
benskydd medium.

Senast ändrad:

Sista frågan nu. Lovar ;) Vad har ni för storlek på schabrak då?

Jag har en arab, valack, 148 cm.
I täcken har han 130-135 cm, i grimmor och träns storlek cob och på benskydd ponny

Täcken 125 cm
Träns/grimmor cob, ev. nosrem har dock en tendens att vara för stora, men nu använder ju inte vi det på tränsen. Grimmor brukar vi försöka köpa sådana som har inställbar nosrem så att den inte är alltför stor.

Charisma har ett träns i arabstorlek (de har själva arab och har samma problem med dubbla storlekar).

En gammal batant polsk/crabbet-gubbe på 1,54, har liten full eller stor cob, ofta beroende på hur tränset/grimman är formad. det varierar ju lite. o han har inget typiskt arabhuvud heller. 135 är han iaf i täcken
En liten polsk, välmusklad "ponny-arab" på 1,46 med rundad, kort rygg .Han har liten cob i huvudlag, o täcken på 135.
En 3-åring med Egyptisk/USA/Polsk blodslinjer. Ganska smäcker, och 1.56 hög, om inte lite mer. Kommer växa mycke både på längd, höjd och bredd, men än så länge är han cob i huvudet och nånstans mellan 125-135 i täcken, beroende på hur det ser ut...

Senast ändrad av en moderator:

Tips:idea: kika på utländska täcken.
Engelska och franska brukar finnas i 130.
mvh El

Har hållt på med några araber o alla har hittills haft 125 i täcket, en hingst jag hållt på med har haft 135 för att det skulle gå runt bogen ;)
annars så har det varit cob på grimmorna på alla vuxna...
cob på tränsen, bortsett ifrån våran egna arab som har ponny :o
benskydd storleken har jag ingen aning om då det inte behövts användas...
lycka till! :bump:

Min förra renrasiga arab var 160 cm hög. Han hade stl 145 cm i täckena, kunde även ha 135 cm men dom var något tajta.
Sen hade han stl cob i träns, benskydd o grimmor.

Men räkna med att araber oftast är mellan 145-155 cm höga. Så täcken är nog ingen ide att köpa ännu. Sen brukar jag välja grimmor efter hästens färg:D

Lycka till med hästköpet:) Araben är den bästa och vackraste hästrasen(enligt mig;))

Min arab hade 125-135 i täcken och cob på grimmor och träns. Ponny storlek på benskydd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
439
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden