alla landslag 2007

Sv: alla landslag 2007

Vad måste ekipaget ha gått för att vara med i ponnylandslaget?

Hejsan..O. Det har varit kriterier att man ska ha startat MSV A med bra resultat. Men nu är det en generationsväxling i ponnytruppen och inte så många ekipage hann starta de få MSV A som gick förra året. så en del har MSV B med vinster eller placeringar.

På tal om landslagen så har det varit landslagsträning på FLyinge i helgen...kul kul o se alla taggade fälttävlanshästarna på banan igen :banana:

Hejsan..O. Det har varit kriterier att man ska ha startat MSV A med bra resultat. Men nu är det en generationsväxling i ponnytruppen och inte så många ekipage hann starta de få MSV A som gick förra året. så en del har MSV B med vinster eller placeringar.

Hej hej!! okey, tänkte väl de, eftersom alla inte har ridit MSV A som sagt..

eller får man säga:
- De som har råd att köpa en färdig häst bor däromkring och samlas självklart till en klubb :angel:

..jag får nog ingen julklapp efter detta inlägg :devil:

tråkigt att höra att du har såna öfrutfattade meningar.
man kan inte lyckas med sin häst, om man inte kan rida själv, oavsett hur bra eller dålig hästen är och hur dyr/billig den var/är. :confused:

Men det landslagsledarna saknar bland våra juniorer/YR är:
- hästkunskap
- erfarenhet fr olika hästar
- ödmjukhet mot häst och lagkompisar

det där tycker jag rent ut sagt är skitsnack.
där kan man inte dra alla junoirer/yr över en kam.
det funkar inte. Det finns flera juniorer som har hur mycket erfarenhet som helst sedan ponny (och då menar jag inte att man har efrarenhet pga bra resultat) eller för att dom har tävlat som juniorer i flera år. Det finns vissa praktexemplar på otacksamhet och dålig ödmjukhet, men den delen av JR/YR är verkligen långt ifrån överrepresenterad. :confused:

det funkar inte. Det finns flera juniorer som har hur mycket erfarenhet som helst sedan ponny (och då menar jag inte att man har efrarenhet pga bra resultat) eller för att dom har tävlat som juniorer i flera år. Det finns vissa praktexemplar på otacksamhet och dålig ödmjukhet, men den delen av JR/YR är verkligen långt ifrån överrepresenterad. :confused:

Jag vet inte om du läste så noga vad som skrevs men jag vet att det är Janne J som sagt så... ;)

Erfarenhet är ju ett vitt begrepp. Vad innebär det?

tråkigt att höra att du har såna öfrutfattade meningar.
man kan inte lyckas med sin häst, om man inte kan rida själv, oavsett hur bra eller dålig hästen är och hur dyr/billig den var/är. :confused:

Ja det där är väl inte riktigt helt sant, finns ju ett ypperligt bra exempel på det bland seniorerna, eller fanns h*n tävlar inte längre eftersom det gick katastrofalt dåligt med dom nya hästarna och dom var både rutinerade och svindyra och hade all världens kapacitet. Dock hade ryttaren ifråga en jävla bra balans och det var ju tur det.

Jag vet inte om du läste så noga vad som skrevs men jag vet att det är Janne J som sagt så... ;)

Erfarenhet är ju ett vitt begrepp. Vad innebär det?

ja visst, erfarenhet är svårt att definiera, men har man levt med hästar mesta delen av sitt liv, tävlat i många år, på mängder med olika ställen, med flera olika hästar i flera åldrar, då tycker jag iaf att man kan säga att man har viss rutin?
AM I WRONG? ? ? :confused: :confused:

Ja det där är väl inte riktigt helt sant, finns ju ett ypperligt bra exempel på det bland seniorerna, eller fanns h*n tävlar inte längre eftersom det gick katastrofalt dåligt med dom nya hästarna och dom var både rutinerade och svindyra och hade all världens kapacitet. Dock hade ryttaren ifråga en jävla bra balans och det var ju tur det.

ett par initialer på vem du syftar på vore tacksamt eftersom jag inte kopplar direkt ;)

Fast detta har ju tom förbundskaptenen i fälttävlan sagt i en stor artikel i ridsport special.

och orsaken till att man idag har hästlära i samband med träffarna visar ju också en del hur utvecklingen blivit.

Förr i tiden så kunde ryttarna betydligt mer, mkt beroende på att föräldrarna själva höll på med hästar eller hade ridit en hel del. Idag är det inte så.

Idag så finns det väldigt många som har föräldrar som inte kan det minsta lilla om hästen som individ, har inget med talang hos ryttaren att göra. Man kan vara en duktig och lovande ryttare utan att kunna häst.

Men i en sport som fälttävlan så måste man kunna mkt häst för att vara en av dem som går vidare upp på stor häst (senior) och gör det bra.

Tror faktiskt att alla i seniortruppen har föräldrar som har fött upp hästar eller har tävlat själv på elitnivå.

Jag tycker att man överlag märker att yngre ryttare inte har den hästkunskap som man förr i tiden tog för givet

Så är jag som inte har en elitryttare till mamma eller pappa dömd att misslyckas från början?

Jag förstår ditt resonemang men det blir väldigt få ryttare kvar om man måste 'avla' fram även dem.

Jag upplever att många (tänker då på sådana som håller på i min närhet) som hållt på många, många år är så insnöade i sitt eget tänkesätt och inte ser andra möjligheter. Jag är ju nykomling även ang. hela biten häst, så har inget att jämföra med, men har alltid velat lära mig mer och försöker lyssna på andra och läsa mig till kunskaper som jag inte kan lära mig själv.

Jag hoppas att det ska löna sig i slutändan att jag är öppensinnad men ändå håller fast vid de bitar som är viktiga.

Hästkunskap och elitryttare behöver inte vara samma sak.

Kunskapen om hästen finns tyvärr inte hos många idag. Finns viljan där att lära sig eller rättare sagt finns viljan att lära sig hos föräldrarna är det en annan sak. Men idag finns det väldigt många som inte bryr sig. Har inte med bara juniorerna att göra utan det är så överlag.

vet att idag så är det svårt att få hästskötare till ridskolornas hästar, dvs någon som bara vill borsta och ta hand om hästen i allmänhet.

Överlag så märker man att de yngre idag inte vet vad de vanligaste sjukdommarna är eller hur man sätter på sin utrustning rätt. De kan inte stammen på sin egen häst, vet inte vilka de främsta innom sporten var etc.

Det finns ju någon anledning till att JJ uttalar sig om de yngre ryttarnas bristande hästkunskap i tidningen och inför hästkunskap i landslagsträffarna.

Man behöver inte födas av ryttarföräldrar, absolut inte men grunden är ganska svår att lära sig självt och det är ju en stor fördel om föräldrarna antingen har hästkunskap eller i vart fall lär sig

Dessutom så är ju din mamma läkare så hon har ju en stor fördel. Och jag tyckte nog att hon var rätt hästkunnig med ;)

ja visst, erfarenhet är svårt att definiera, men har man levt med hästar mesta delen av sitt liv, tävlat i många år, på mängder med olika ställen, med flera olika hästar i flera åldrar, då tycker jag iaf att man kan säga att man har viss rutin?

Alla är inte lika seriösa som du.

Jag vet junior som satt och red på en 2grader halt häst utan att märka att den var halt. Tycker det säger det mesta:crazy:

Stammen är jag dålig på, det får jag erkänna :o

Även sjukdomar kan jag tycka att jag vet för lite om eftersom jag kan (och gör) förlita mig så mycket på mamma. Däremot vill jag inte att mamma sadlar, sätter på skydd osv. även om jag VET att hon kan och gör det minst lika bra som jag, jag har bara så svårt att släppa kontrollen.

Men jag tycker att det är jättebra om de inför hästkunskap på träffarna. Jag tycker att jag haft mycket nytta av föreläsningar bla JL haft på kurserna. Jag tycker mig ha märkt olika inställningar hos olika ryttare, jag sitter tex. alltid och antecknar under föreläsningar medan andra kanske sitter och snackar med grannen eller SMSar med pojkvännen osv ;) . Iom med mer kunskaper kan man förhoppningsvis effektivisera träningen och därmed prestationerna också!

Nej ! Inte om det är som du beskriver men det är inte alltid så...
Det gäller inte Dej! :idea:
En del kan tävla många hästar i många år och kan "bara rida". Jag syftar inte på någon speciell inom ft utan den jag tänker på just nu finns inom hopp. Med det i baktanken förstår jag JJs uttalande.

Ska inte nämna namn men det gäller även kända seniorer. Ignorerade eller inte märkte.

Du är absolut inte en av dem jag menar. Du har både talang och förnuftig mamma och är seriös.

Alla är inte det idag, men de som inte är det kommer heller aldrig att gå hela vägen.

Just den grundläggande kunskapen som tex stammen på sin häst (vilket du ju vet ;) ) vem Mark Todd är eller vad en lymfangit är etc håller tyvärr på att försvinna. Idag så finns väldigt lite av den hunger att lära sig som fanns förut.

Vi hade aldrig hästlära på våra träffar och sa tränaren att man skulle göra en halvhalt eller sitta på rätt sittben så visste man vad det betydde

Sigges stam kan jag, men det säger mig ingenting :p

Kul att du tycker det. Trodde inte att du menade mig heller, då antar jag att du inte skulle sitta och skriva det här ;)

Jag har ju tyvärr inga egna erfarenheter att jämföra med eftersom jag inte varit med på den tiden (Mark Todd är ett märke för mig :angel: ). Dock stöter jag på okunskap för jämnan. Men allmänt, även utanför ridsporten, upplever jag att många tycker att framgången ska komma på en gång, man har inte tid att kämpa.

Ja, tyvärr, tror jag ignorerade stämmer bra på vissa av dem. Pengar...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
491
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur