Alla kan mer än mig

Sv: Alla kan mer än mig

Upp med hakan nu....alla är inte proffs.

Grattis till din första häst och som en skrev man ska ha kul ihop med sin häst :)..

Du lär dig efter hand och din instruktör (hoppas jag) kollar efter din förmåga.
Du och hästen ska utvecklas tillsammans.

Jag tror att du stirrar dig blind på att dom andra har en utbildning inom häst men det betyder inte att dom vet allt.
Man blir aldrig fullärd inom hästeriet :).
Jag själv köpte min första häst i 43 års ålder och har ridit sen jag var 8 år.
Jag gick inte heller på nån hästgymnasiet utan enbart på ridskola och medryttarhästar.

Ha nu så himla kul,underbart och fantastiskt med din häst :banana:...
 
Sv: Alla kan mer än mig

Grattis till ditt hästköp!

Jag tycker inte alls att det låter som om du har för lite kunskap för egen häst. Det finns ju olika orsaker till att man har valt att ha hästar som hobby. Du verkar ju valt det för att ut och mysa i skogen och det verkar du ju vara riktigt kompetent för med din erfarehet som turridningsledare. Sen kan det ju vara kul att testa att rida för tränare och se om man tycker om det också. Kanske är det bra med lite lektioner även för hästen men man ska inte underskatta skogsmullandet för hästens välbefinnande tycker jag.

Jag känner igen mig lite i dig men mitt fall är mångt värre. Jag hade aldrig satt min fot på varken ridbana eller ridskola när jag köpte häst. Bara "åkt" häst i skogarna hemma hos en kompis under ungefär 1 år. Hade jag inte fått köpa hennes ena på öppet köp hade jag missat detta underbara som hästägandet innebär. Men första året drog jag mig för att boka tid hos tränare men sen fick jag nys om en kunnig och snäll tjej som jag vågade prova och då fick jag säga till henne att jag inte kunde något om ridning egentligen. Bra sa hon, då har du inte massa felaktiga vanor. Nu drygt 2 år senare ångrar jag mig inte men gud vad svårt det helt plötsligt blivit att rida:-). Igår tränade vi diagonalslutor något som jag innan inte hade en aning om vad det var och ännu mindre trodde att jag skulle lära mig.

En del av dessa "duktiga" ryttare är rädda för att ge sig ut i skogen och lulla och därför håller sig på banan nästa jämt. Då kan kanske din kunskap komma till nytta för dem också. Mig händer det att andra kommer och frågar om dom får hänga på ut eftersom det då känns tryggare för dem. Hänga med mig ut, jag som inte kan rida? Eller kanske är det det jag kan? :-)

Våga prova men känn dig inte tvungen att bli bäst. Lycka till!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Alla är ju hyfsat okunniga när de skaffar sin första häst. För det är inte samma sak att verkligen ha ANSVAR för en egen häst som att rida och eller sköta om andras.

Man visar sig inte oseriös bara för att man är ny på det hela, det gäller att suga åt sig sånt som verkar vettigt som en svamp och inte vara rädd för att fråga om saker när man undrar.

De flesta hästmänniskor blir dessutom smickrade när en nybörjare frågar dem om råd. Så passa på att skaffa lite mentorer bland de mer erfarna i stallet.

Ha i minnet att även den som haft egna hästar i tiotals år ändå lär sig något nytt hela tiden om de är normala människor och inte helt förstockade och försjunkna i sin egen förträfflighet!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Har inte så mkt att tillägga mer än vad en riktigt duktig tränare/hästkarl sa till mig en gång:

"Desto mer man lär sig om hästar, desto mindre anser man att man kan och vet om dom."

Kanske är du inte så dålig som du tror??

Detta var ett mycket klokt ordspråk! Det finns ju hur mycket som helst att lära sig, som andra sagt; man är aldrig fullärd!

Faktsikt så känns det redan mycket bättre, en tjej med en unghäst på inridning frågade mig om inte hon kunde få rida med mig ut någon dag, för det skulle kännas tryggt att ha någon med sig som är van att gå i skogen :) Även om min häst kanske inte är den bästa att ha med sig, han kan vara lite.. pigg och hoppig, hehe :P
 
Sv: Alla kan mer än mig

Vad kul att hon frågade om ni skulle rida ut! Alla är vi mer eller mindre bra på olika saker, och alla är ovan i början ;) Tänk vad kul att du hittat din första häst:laugh: Jag tror inte dom andra bryr sig vad du kan eller inte, bara du tar han om din häst, och det tror jag ;)

Så tycker jag att du ska börja rida på den där tränaren, du vill ju lära dig! Fråga och ta reda på det du inte vet, det är alltid bra att kunna saker.


Lyssna på andra men tänk själv:idea:
 
Sv: Alla kan mer än mig

Hittade denna tråd nu när jag loggade in på första gången på länge! Vad glad jag blir av att läsa era svar igen! Nu har jag varit hästägare i ett år, och jag har lärt mig så OTROLIGT mycket under årets gång. Jag tror jag har lärt mig mer på detta år än på alla åren jag hållt på med hästar innan.
Nu frågar till och med folk MIG om hjälp! Jag är ju en sådan som läser allt jag kommer åt, så om jag inte vet någonting tar jag reda på det.
Tyvärr så är hästen skadad just nu (sträckning), men förhoppningsvis kommer vi igång snart igen.

Jag har lärt känna min häst så himla mycket mer än man någonsin kände en häst man red då och då. Det är en speciell känsla. Vi är inget välutbildat ekipage, men vi tränar för tränare och tar det i våran takt, min fina häst och jag. Ni som svarade i denna tråd hjälpte mig att inse att man kan inte kunna allt i början, och det är ingenting man behöver skämmas för!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Grattis! Det är en stor förmån att ha hamnat i ett stall med så mycket erfarenhet. Tänk vad du kan lära dig. Det är bara se hur andra gör och sedan efter eget huvud välja det sätt som känns vettigast för dig. Det finns hundra sätt att hantera hästar på och det finns egentligen inget tydligt "facit". Var öppen med din okunskap och förklara att du gärna vill lära dig. Men sätt stopp för och stå på dig när det blir lite väl mkt kommentarer (för det kan gå över styr för vissa ibland). Det är nog många som kommer vilja "ta dig under sina vingar" när du visar tydligt intresse. Fråga alltid varför så är det lättare att avgöra om sättet passar dig. jämför med andra. Jag tycker absolut du ska provträna för stallägaren och se om det passar. Du kommer som ny hästägare i ett bra stall utvecklas i rekordfart och med det kommer självförtroendet också:)
 
Sv: Alla kan mer än mig

Inte för att vara elak, men du är faktiskt 22 år gammal - kanske dags att växa upp lite? Det finns alltid någon som kan mer (lärde vi oss väl som barn!?) och så länge tjejerna är trevliga och inte har någon överklassattityd så spelar det väl för sjutton ingen roll? NJUT av att ha häst istället! Det är många som inte har den möjligheten :)

(Jo, jag har egna hästar, så skrev inte såhär för att jag är bitter på något sätt, ha ha!)
 
Sv: Alla kan mer än mig

Snyggt....verkligen snyggt. Kanske dags att inse då att inte alla är välsignade med ett grundmurat självförtroende.

Till TS, jättekul att höra om era framsteg och din nya roll i stallet;). Jag har en likadan tjej i mitt stall, det hon inte vet det tar hon reda på, som en vandrande encyklopedi är hon.
 
Sv: Alla kan mer än mig

nu ar jag inte läst alla inläggen men alla har varit nybörjare och inte född med föräldrar som ställde upp hela tiden alla har lärt sig pa olika sätt inte ska du skämmas at ta lektioner av en tränare har du chansen ska du ta den förklara bara för tränaren att du är nybörjare,, e hon en bra tränare respekterar hon detta och hjälper dig bli en bra och duktig hästmänniska...
 
Sv: Alla kan mer än mig

Jag skrev ett långt svar men insåg att du redan kommit igång och etablerat dig i stallet. GRATTIS!
 
Senast ändrad:
Sv: Alla kan mer än mig

Inte för att vara elak, men du är faktiskt 22 år gammal - kanske dags att växa upp lite? Det finns alltid någon som kan mer (lärde vi oss väl som barn!?) och så länge tjejerna är trevliga och inte har någon överklassattityd så spelar det väl för sjutton ingen roll? NJUT av att ha häst istället! Det är många som inte har den möjligheten :)

(Jo, jag har egna hästar, så skrev inte såhär för att jag är bitter på något sätt, ha ha!)

Ja det är klart, men alla har vi våra dagar då man känner sig lite nere, hur gammal man än är, ville bara ha lite råd :)

*kl*
Tack för era svar! Det är kul att man har kommit in i "gänget" så att säga. Alla tillför vi något :) Men i början när man är ny och lite vilsen är det lätt att man blir lite nere och tror att man inte kan någonting. I vilket fall så har jag världens bästa stallkamrater, vi hjälper varandra! Utan dem skulle jag inte ha lärt mig så här mycket :love:
 
Sv: Alla kan mer än mig

Hästägandet är så mycket mer än bara ridning! Kunskapen får man när man behöver genom att fråga sig runt och leta/läsa i böcker och på nätet.

Ridningen däremot är något som man får träna på. Men det kommer oftast med hjälp av en tränare. Och vill du inte att de ska se hur dåligt du rider kan du alltid ta hjälp av en annan tränare.

Jag kunde inte heller rida särskillt bra innan jag tog hjälp av en privat tränare. Styra, bromsa och sätta igång hästen var det jag kunde. Sitta rakt var jättesvårt! Och med fel sadel blev det stolsits. Och för att inte tala om hur hästen gick :o

Men vi har tränat upp oss från det här till detta. Och som du ser så har jag fortfarande kvar att jobba på sitsen. Och då har jag haft egen häst i 11år varav hästen på bilden har varit i min omvårdnad sedan hon var 1år (2002). Men ridit har jag "bara" gjort sedan början på 2000.
 
Sv: Alla kan mer än mig

Man behöver inte ha hållt på med hästar hela livet för att man skall vara bra med häst. Huvudsaken är att du har roligt och känner glädje med din häst. Sen utvecklas man alltid mer eller mindre hela tiden. Både med riding och hantering från marken.
Jämför dig inte med de andra i ditt stall. Även om man inte rider super super bra så är det viktigaste att det fungerar för dig och din häst. Det är det är hela grejen i alla fall för mig. Att man har trevligt och det är kul att vara i stallet med din häst.
 
Sv: Alla kan mer än mig

Åh, vad peppande att se hur mycket du ser ut att ha lärt dig! Ni är ju jättefina du och din häst :)
 
Sv: Alla kan mer än mig

Ser inte riktigt problemet. Du står i ett bra stall och haft foderhäst mm innan. En helt annan sak om du ridit typ 2 terminer på ridskola och sen var fullärd, ja de finns de oxå ;). Det som är bra med hästar å ridning är att man kan alltid lära sig än mer och bli ännu bättre oavsett vilken nivå man är på.
 
Sv: Alla kan mer än mig

Man brukar få en sån där period när man känner sig "otillräcklig", men försök att inte jämföra dig med andra, utan se hur mkt du utvecklats och "vart du är på väg" :)
 
Sv: Alla kan mer än mig

Jag är precis som dig TS. Inte skicklig, kan inte värsta dressyren eller duktig på att hoppa bana men jag rider ut, som skogsmulle. Jag är snart 20 år och hade häst som 14 åring men därefter bara ridit lite på andras hästa, red på ridskola som 10 åring tills jag blev 13 bara och innan det red jag på min systers häst lite. Men nu har jag köpt egen häst igen! :) kommer bara rida ut har inte råd att träna för instruktör just nu iaf.
Jag känner att jag vet mindre än många andra men jag försöker lära mig mer (vad gäller hästhållning foder och utrustning även om jag kan allt grundläggande) och ridningen kommer nog så småning om (nyfiken på dressyr) men just nu är jag nöjd att komma ut i skogen :)

Varför ska man kunna "ALLT" när man skaffar häst? Man lär sig väl på vägen. Folk som skaffar hund eller katt vet inte allt, eller ännu värre med smådjur som kanin där kan de flera ingenting alls? Ens hur stor buren ska vara eller vilken mat dom äter!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 154
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp