Alla islandshäst kännare titta hit!

E

ekran

Hej! Har börjat fundera lite över islandshästen. Har aldrig ridit någon, men tycker att de verkar väldigt intressanta och trevliga. Nu tänkte jag fråga er alla islands experter hur ridning och "lynne" egentligen skiljer sig från andra hästar? Vad har ni själv lagt märke till? Jag har ridit alla möjliga sorters hästar, men aldrig islandshäst. :( Vet att islandshästen har speciella gångarter, men rider man som vanligt annars? Kan man hoppa med islandshästen?:crazy: (eller det är väl klart att man kan, men hur högt isf?) Har aldrig hört någon som gör det. Läste också en artikel i hästfocus juni/juli 2006 där de förklarade att islandshästen egentligen skiljer sig mycket från andra hästar. Så dela gärna med er om erfarenheter och om era islandshästar! :) Skulle vara kul att läsa.
 
Sv: Alla islandshäst kännare titta hit!

Förutom gångarterna, som du ju känner till, så tycker jag att lynnet är speciellt för islandshästar. Givetvis kan det ju variera från individ till individ, men ofta tycker jag att de är mycket lätthanterliga från marken, även om de är "mycket häst" att rida. Jag vill ha en häst med mycket framåtanda och "nerv" i sig att rida, och bara hos islandshästen har jag hittat detta i kombination med lätthanterlighet i alla andra avseenden. Min häst kan stå och halvsova i stallgången när min sexåriga dotter borstar honom, för att förvandlas till en "turbo" med mycket vilja så fort jag sitter upp. Visst finns det sådana hästar av andra raser också, men hos islandshästar tycker jag detta är vanligt, och jag tycker det är en mycket trevlig egenskap.

Islandshästen är också, tycker jag, rätt okomplicerad att ha i flock, det blir sällan stora fighter mellan hästarna, och det funkar t.ex. att driva in en flock på 15 hästar från hagen till stallet och få in alla hästarna i rätt boxar. Skulle jag aldrig drömma om att göra med halvblod.....

Ridmässigt är det ju gångarterna som är annorlunda. I och med att tölt- och passanlag finns och hos olika individer finns i varierande grad, så blir det större skillnad ridmässigt mellan olika individer, vilket gör ridningen både svårare och roligare..... Det är skillnad på att rida en 4-gångare som har stark och bra trav, jämfört med en 5-gångare med mycket passanlag, till exempel. Det grundläggande dressyrarbetet är dock detsamma som för alla andra hästar - lydnad, mjukhet och bärighet är lika viktigt för islandshästar som för andra hästar.

Tittar man på traditionell isländsk ridning, och de tävlingsgrenar som finns för islandshäst, så är ridningen betydligt mer fartfylld än t.ex. "vanlig" dressyr - man vill visa hästens aktion och framåtanda i alla gångarter, och det är bara i tölten som man visar varierade tempon på tävling.

Det går givetvis att hoppa med islandshästen, men det avlas inte alls på hoppegenskaper, vilket gör att det kan skilja ganska mycket mellan olika individer i hoppförmåga. Gångarterna kan ställa till det här också - det kan vara svårt för en islandshäst att få till en riktigt rund och reglerbar galopp och därmed blir det svårare också att hoppa bra. Men här är det som sagt stor skillnad mellan olika individer.
 
Sv: Alla islandshäst kännare titta hit!

Okej, tack för svaret!:) Nu vet jag lite mer iaf.
 
Sv: Alla islandshäst kännare titta hit!

Roheryn har redan givit ett utmärkt svar :bow:

"Varför rider ni islandshäst" frågade en gång en tränare oss på kursen. Sen sade han att "han hade inget annat val", eftersom han var från Island.
Det jag tycker är viktigt att fundera på är vad man själv vill ha ut av sitt hästägande, för det är störst chans att man får sin önskan uppfylld om man vet vad man tycker är viktigt.

Jag hittade islandshästarna i vuxen ålder och föll direkt ... :love:
För mig är lynnet, flock- och rangkänslan, gångarterna och hästens personlighet det avgörande. Gångartsridningen är fängslande, och man bör inse att den är konstant närvarande eftersom det förutom klockren tölt finns avarter som även kan påverka andra gångarter ... ;)
Vi rider också dressyr och hoppar litegranna. Hästarna löshoppades förut regelbundet och de var jätteduktiga, även om det mest var kompletterande träning för rygg- och bakdel.

...
Nåt hände vid edit, allt är borta igen har försökt återskapa :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla islandshäst kännare titta hit!

Skulle lagt in lite boktips också, och du bör kunna finna nåt läsvärt på biblioteket. Allt är inte för "nybörjaren" men valda delar ger en bättre presentation:

Islandshästar skötsel, hälsa, gångart av Ericsson-Frey-Lennartsson
Islandshästen: vägen till framgång med hästen som partner av Helmersson, Stina
Reynirs ridskola om betydelsen av balans av Adalsteinsson, Reynir
Förstå din islandshäst: kom i harmoni och balans med din häst av Schultz, Rikke
 
Sv: Alla islandshäst kännare titta hit!

tack för svaren:bow: ska kolla upp böckerna
 
Sv: Alla islandshäst kännare titta hit!

Varför Islandshäst? Efter mer än 40 år med "vanliga" hästar (läs 3-gångare) så blev jag uppriktigt talat less på alla dessa stökiga, bråkiga och tråkiga halvblod, fullblod, C & D ponnyer. Jag sadlade om till Islandshäst - något jag ALDRIG har ångrat, tvärtom. Hade jag visst att det var så här roligt att både äga och framför allt rida en islänning hade jag gjort detta för LÄNGE sen :bump:

Mitt hästliv är numera en evig och framför allt UNDERBAR "semester", min häst är pigg, vaken, framåt - och väluppfostrad. Lättlastad, lätthanterlig och lika pålitlig som Norges Bank. Jag kan rida ut ensam eller i sällskap, jag kan rida först, sist - eller mitt i flocken; inga problem. Den känslan av trygghet (min häst är inte rädd för något, hon är trafiksäker även för tung trafik, älg-säker, ko-säker, gris-säker, inte rädd för flaggrande presseningar eller jägare som ligger på lur) - är helt obeskrivlig. Jag har nu haft min häst i ca 1,5 år - och inte EN ENDA GÅNG har det hänt någon incident eller att vi har kommit på kant med varandra.

Men det absolut roligaste är att jag nu har en extra gångart att rida - nämligen tölt, gudarnas gåva till mänskligheten..:love:

Jag skulle inte byta bort min Isprinsessa för allt guld i Galaxen...:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla islandshäst kännare titta hit!

Jag har ridit islandshäst sen jag var 11 år.. de är de mest underbaraste, mysigaste o roligaste häst jag ridit.
Jag tycker de är säker på foten, mkt vänliga och modiga.

Hah jag tycker man kan göra allt med en islandshäst som med en vanlig ponny i samma stolek om inte mer.

Deras tölt och flygande pass är väl något läcker och får man verkligen in den rätta takten så blir det inte mindre än underbaaart!

Sedan finns det undantag men jag har då aldrig stött på en elak isis.

Kortfattat
*Trygg
*Snäll
*Allert/pigg
*Modig
*Säker i det mesta
*Uthållig
*Starka (beror på vad man tycker är starkt)
*Underbara gångarter i rätt takt
*Mysiga små ullbollar
*Gör det mesta som man begär av dom/alltså deras bästa.
 
Sv: Alla islandshäst kännare titta hit!

låter härligt! måste nog ta och rida en islandshäst snart. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 645
Senast: Glimra
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 611
Senast: Saeta
·
Islandshäst Hej Nu när det finns så mycket kunnit Islandshästfolk på ett ställe måste jag passa på att fråga, lite dumma frågor kanske men jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 402
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp