alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

L

lie

alla hästar borde få massage..!! :) idag kom en ny massör ut till stallet o skulle massera min nye häst cool bubba..!! å han va skit duktig..! :love: o han ville ha 350 för ca 1.20 min! verkligen duktig va han! men pållen hade spända muskelaturer vid korset å själva *motorn* men de har de flesta travare sa han! han kommer nästa tisdag igen..! men de flesat hästar har alltid nått som spänner å gör ont..!! själv ska ja önska mig en kurs med massage att gå på i julklapp! :) hehe..!!
 
alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Alla ryttare med. :D
känner mig lite smått avundsjuk när massören går igenom min häst... Vill oxå ha..
och kunna för den delen. :D
Tycker att massage ger väldigt mkt. Man känner vart hästen är spänd och hur man lättare kan jobba loss dem sdan för att förhindra dessa spänningar.
 
Helt klart borde alla hästar få massage nån gång då och då. Jag är nästan färdigutbildad häst massör(har avbrutit utbildningen)jag har gjort alla del prov men slutprovet har jag inte gjort pga en skadad axel. Jag masserar min egen häst regelbundet och förra veckan fick vi jätte mycket berömm för att min häst är så lik sidig. Jag tror att massagen är den största anledningen till det.
Axelssons i stockholm brukar ha kurser för häst ägare som vill lära sig att massera sina egna hästar. På deras hemsida kan man läsa när dom kurserna är.
 
okej tycker du att hela den kursen har varit bra? är de nån åldersgräns? jag är 16..men man kanske måste vara myndig?? skulle vilja gå där ..! men ja vet i alla fall att det är 15 års ålder på de första steget,de ska ja gå=)
 
Håller helt med dig! Jag är under utbildning för att blir diplomerad hästmassör hos stall Oberon. har snart gjort hundra praktiktimmar och jag kan lugnt säga att det märks skillnad mer eller mindre på de flesta. Endel som har haft problem som en kiropraktor har fixat kan jag hjälpa med det muskulära och på så vis minska risken för återfall.

Det jag tror många missar är att det bästa är att massera i förebyggande syfte. Att förebygga skador och smärta är nog det bästa man kan göra. Naturligtvis är det ju också kanon i rehabiliterande syfte. Icke att förglömma är också njutbarheten för hästen. Den beröring man gör som massör är det sällan hästarna upplever annars. Det är inte alla hästägare som tänker på att det faktiskt betyder jättemycket att bara smeka hästen över hela kroppen långsamt.
 
Japp å då får man bla öva på MIN häst :D

Jo P får massage så fort jag har råd och även på en del av kurserna och när ngn behöver fler hästar att öva på innan de är klara.

Hon är dock väldigt bestämd med VAR man ska massera, under magen och på rumpan. Övrigt kan oftast vara om hon får bestämma.
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

hej! jag har gått på equicare och utbildat mig till dipl. hästmassör. vilket var en kanon kurs desutom är dom mkt billigare än axelssons samt stuab.gå in där å kolla!! www.equicare.se kursen är på ca 6mån förlagd på helger + hem studier. //johanna
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Och alla borde också få behandling med infrarött ljus!!
Det har gjort under på mina två hästar!!:)

För det första bajsar de och kissar mer eftersom behandlingen stimulerar ämnesomsättning m.m. Och jag hade inte kunnat ens tänka tanken att sitta upp och rida på mitt 17-åriga sto som varit halt i ca 1.5 år fram till okt/nov ngn gång förra året då vi bytte från hovslagarens verkning till barfotaverkning. Massören som är mkt duktig kunde ej hjälpa min häst, bara ge lite skön massage. När IR-terapeuten kom ut hade hon ont i HELA kroppen (i princip alla muskler). Dessutom är hon sne bak och biljarderar, vilket jag trott var ett medfött fel, men som visade sig vara ett höftfel... Hon går mkt rakare nu m benen och nu återstår korrekt verkning så hon inte snebelastar igen! Tänk om jag hade satt mig upp oxh ridit en häst utan rygg och bukmuskler... Hon var ju inte halt längre o massören tyckte jag skulle börja rida, men jag vågade inte, för jag såg hur hon såg ut i kroppen! Nu har ryggen och buken dragit upp sig en hel del med promenader och stretching, och om två-tre veckor när hon fått ytterligare muskler, så får jag lägga på sadel och rida!
Vilken lycka!!:love: :love: :love: Jag som längtat och gråtit i två hela år...

Kan verkligen rekommendera IR-terapi, och så kan man ha massage som underhållande! I mitt fall behövdes det mer än massage...
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Är det inte viktigare med ett träningsupplägg så att massage o IR inte behövs?
PL
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

peter_lundin skrev:
Är det inte viktigare med ett träningsupplägg så att massage o IR inte behövs?
PL

Visst är träningsupplägget oerhört viktigt! Men om hästen skadat sig i hagen (troligtvis har mitt sto fått sitt höftfel av att ha ramlat och fläkt sig i hagen, kanske redan som föl), el. har ådragit sig muskelskador av andra orsaker t.ex. felaktig skoning/verkning, leriga hagar, tunga ridbanor, vad det nu kan tänkas vara, så spelar det ju ingen roll hur bra träningsupplägget ser ut! Hästen blir ju inte en bra ridhäst i alla fall, även om den är ohalt! Det är här som massage och IR-kommer in! O sedan i mitt stos fall så är det promenader och tömkörning som gällt, och det i kombination med IR-terapi har hjälpt min häst mkt!! Att hon sedan tränas och rids efter ett bra upplägg det är ju en viktig fortsättning, och sedan t.ex. massage som förebyggande behandling så att inte muskelskadorna återkommer, o alla dessa förbaskade ledinflammationer...

Förresten: När jag red min häst förde jag träningsdagbok, men vad hjälpte det?! Hon blev ju halt ändå.. O nu har hon stått i två år...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Att massage kan vara bra vid skador håller jag med om men det är inte samma sak som att alla hästar skall vara i behov av massage för då är något fel.
Dagboken i sig gör väl knappast träningen mer skonsam o riktig!
PL
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Håller med PL!
Jag hade ut en massör till min gamling (20-åring då) för jag tänkte att han har säkert ålderskrämpor någonstans, är stel i ben mm, men efter att hon hade känt igenom hela hästen så ville hon avstå från massage eftersom att hon ansåg att hästen var ej stel, hade inte ont någonstans var mjuk i kroppen överallt. Så hon rekomenderade att fortsätta samma träning som vi gjorde eftersom att det verkade vara bra för han. Hon sa t.o.m. att hon har inte behandlat någon häst som varit så rörlig. Tar godis mellan frambenen, under bakbenen, vid virveln, vid bogen mm utan problem och lika åt båda hållen. Benen kunde sträckas hur bra som helst mm.
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

peter_lundin skrev:
Att massage kan vara bra vid skador håller jag med om men det är inte samma sak som att alla hästar skall vara i behov av massage för då är något fel.
Dagboken i sig gör väl knappast träningen mer skonsam o riktig!
PL

Vad jag menar är att alla hästar borde bli uppkollade! Om sedan hästen är ok så behandlar inte IR-terapeuten, o massören kan behandla enbart för att det är skönt! Men tänk om hästen fungerar bra i träning och på tävling, men ändå har problem och ont?

Ta t.ex. denna fälttävlansponny som ägarna köpte i sensomras. Ägarna trodde att de gropar som hästen hade i ryggen var fettvalkar tills equiterapeuten kom och såg att det berodde på förra ägarens riktigt illasittande sadel... Hästen fungerade bra i träning och på tävling, men ack ont måste han väl haft? Sedan när IR-terapeuten kom ut hade han ont i bakdelen. Hon rekommenderade en veckas "vila" med promenad, tömkörning, longering, men eftersom ägaren hade viktiga träningar de skulle vara med på fick inte hästen vila utan de åkte och tränade, och hästen hoppade bl.a. 110cm utan några som helst problem... Skulle de inte kollat upp hästen så länge de tränade och tävlade på rätt sätt och hästen fungerade?! Ska man vänta tills skadorna kommer? Återigen: kolla upp hästen och behandla om det behövs!! Det är min filosofi!

Ex. två:
Om min häst nr 2, haflingervallacken, hade varit ok i ryggen o rumpan hade inte IR-terapeuten gjort något, men nu behövde han behandlas (o är helt ok idag:) )!

O förresten så skrev jag inte bara dagbok för dagbokens skull om du trodde det:crazy: !! Jag försökte lägga upp träningen för att förhindra nya ledinflammationer (som hon fått av sitt gamla höftfel, vilket jag inte visste då, ej heller vet på ATG), och för att kunna se hur mkt jag och medryttaren ridit. För att vi skulle kunna se och följa mönster t.ex. hur hon var den dagen i humöret, hur det gick att rida, hur långt och i vilket tempo vi red så hon inte skulle överbelastas!! Vi såg hur stretchingen gick, skrev upp vad massör och kiropraktor sa och vad de behandlade m.m.!! Jag gjorde allt jag kunde då för min älskling, så att skriva på det där sättet...:crazy: !!
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

Ja det hade väl varit det bäst men man kan ju inte påverka träningupplägget som ägaren som hade min häst innan hade på min häst. Tydligen så har min häst gått med stela bakmuskler i något år och det kan ju tyvärr inte jag rå över som inte har haft hästen så länge..
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

peter_lundin skrev:
Är det inte viktigare med ett träningsupplägg så att massage o IR inte behövs?
PL

Det är inte så himla lätt som hästägare att klara ge/utföra rätt träningsupplägg, Dagens hästar tränas för att kunna prestera bra o det är nog svårt att lägga upp det så att inga skador uppstår, hur många klarar det egentligen? Skulle gärna vilja träffa den.

kan bero på att man inte har kommit så långt i sin utbildning osv.
Det finns utbildade hovslagare som inte borde vara hovslagare( och då hjälper det ju inte hur korrekt man lägger upp träning, underlag osv) o massor med andra faktorer som som påverkar våra hästar negativt och så länge som det är så, så är det väl kanon att det finns rehabilitering även för dom??
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

peter_lundin skrev:
Att massage kan vara bra vid skador håller jag med om men det är inte samma sak som att alla hästar skall vara i behov av massage för då är något fel.
Dagboken i sig gör väl knappast träningen mer skonsam o riktig!
PL

Jag vill ha ut en massör då och då för att "mota Olle i grind".
Massören kan oftast känna om något är på gång och då håller vi koll så att ömheten eller spänningen försvinner och inte är tecken på en skada som veterinären bör kolla.

Tycker du att massage enbart ska användas som rehabilitering när skador redan uppstått ?

Är det här med att få ut det lilla "extra", mjuka upp, öka blodcirkulationen för att ge musklerna näring, tänja på huden osv bara "båg" ?

Jag är nyfiken på hur veterinärer resonerar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

vart var din massör utbildad??? då jag själv är massör och undrar om hon inte tittade över hästen först så kallad visuell bedömning? steg längd? jämn i skelett å muskler m.m. / mvh johanna
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

min unghäst avskydde massören, i vanliga fall var han jättmysig o hålla på med men inte när hon kom, han kunde inte stå still blev jätte tjurig o njöt inte alls. Han var väldigt fin i kroppen, jämt musklad o helt fräsch så han fattade inte att det skulle vara skönt o avslappnande bara långtråkigt o jobbigt :p
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

ja unghästarna brukarvara sånna men efter ett par ggr brukar dom fatta vad det är
 
Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!

hon var ute flera ggr o han blev lika ilsken varje gång, o hon sa det att han ehöver ju egentligen ingen riktig massör utan jag ville ta ut henne bara för att se att han musklade sig korrekt.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning jo vi vet ju alla att uppvärmingen är viktig!men läste en artikel i ridsport special om att framskrittningen inte behövs för vissa utan...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: timme
·
Hoppning Har ett fullblod som jag haft i 7 år och har tränat hoppning upp till 1.20 med han. Tävlat mycket men nu var det mer än 3 år sedan vi va...
Svar
8
· Visningar
2 270
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: _Jezzie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp