Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

Sv: Alla goda ting är tre? Jag behöver råd...

KL:

Om du känner att du har tiden och pengarna så såklart du ska ha en till!

Grima börjar ju bli lite äldre och är ju inte helt frisk så frågan är ju hur länge hon kommer att hålla? Om du köper en till så tror jag att du kanske får tänka dig att pensionera henne, för det Är svårt att hinna träna tre individer. Visst kan man lägga två spår istället för tre osv. men det kommer helt klart bli svårt att hinna med. Min kompis har tre mallar och hon tycker ofta att det är svårt att få till bra träning för alla tre. Personligen skulle jag helt klart kunna ha tre hundar men bara aktivt träna två av dom.

En annan fråga är ju hur du har det med bil, får du plats med två stora hundar i bagaget? Annars är ju det något att ha i eftertanke...

Min kompis har tre mallar och hon tycker ofta att det är svårt att få till bra träning för alla tre. Personligen skulle jag helt klart kunna ha tre hundar men bara aktivt träna två av dom.

Jag har mina tre (mycket aktiva) på ett roterande schema. Varje dag tränas två riktigt ordentligt och en lite lättare, och så varierar jag vem som får det lättare passet.

På så vis blir alla aktiverade (de tränar ju ofta passivitet/stadga när de ligger och väntar på sin tur dessutom), alla genomtränade ordentligt, de får lite välbehövlig vila ibland och jag lär mig otroligt mycket av att ha tre olika individer i högform. Bara nyttigt!:D

Platsbrist behöver du inte bekymra dig om, jag har haft 3 weimaraner och det är nemas problemas, iaf om de kommer överens.

Jag ska vara riktigt krass, det som är jobbigt med 3 hundar (eller 2 för all del) det är när en av dem börjar tackla av och bli gammal och man står med de andra som behöver MYCKET, men den gamle inte själv vill sakta ner så att säga. Jag fick se till att mina föräldrar tog Fortune när jag märkte att hon inte riktigt hämtade sig efter sin ryggradspropp, för hon pressade hela tiden sig själv för att hon ville ju så gärna hänga på.

Annars har jag aldrig riktigt fattat det där med att det är så svårt. Det är ju rent praktiska saker som är det svåra, typ vad man ska ha för bil och det där med pengar. Tid löser sig och jag har en kompis som aldrig sagt nej till att ha alla 3 hundarna samtidigt, annars finns det pensionat.

Förlåt mrsS för trådkap men lady_vip får jag fråga dig hur du löser det praktiskt med heltidsjobb, häst (väl?) och tre hundar som tränar aktivt? Alltså hur kan en vardag se ut?

..och det här stället är väl förmodligen det absolut dummaste stället man kan be om sådana här råd på :devil:

Skyll dig själv :devil:
KÖR!
Din äldsta är 8 år och inte frisk. Ärligt talat, det är inte så väldigt länge du behöver bekymra dig om att ha tre. Kanske låter hårt men ge dig själv den hund du vill ha, det är så mycket tid och pengar man lägger ned att man gott kan få det roliga också.

Efter att läst alla dina inlägg så säger jag kör!

Du verkar ha koll på för- och nackdelar med lösningar på dom också!
Du är påläst om föräldrarna till din hund och vet vad du vill ha!

Varför vänta och kanske inte få tag på det du vill ha?

Förlåt mrsS för trådkap men lady_vip får jag fråga dig hur du löser det praktiskt med heltidsjobb, häst (väl?) och tre hundar som tränar aktivt? Alltså hur kan en vardag se ut?

Det är ett jäkla pusslande:D

Min första förutsättning är att jag har personer runt mig som är väldigt snälla och ställe upp som dagmattar och hundvakter vid behov. Min sambo tycker det är väldigt kul med hundträning, så han tränar lillan en del. De är ju guld värda och utan dem skulle jag inte alls ha samma möjligheter.

Men sen är det så att min äldsta hund numera bor hos mina föräldrar, eftersom hon inte riktigt orkar hänga med längre. Min mellanhund är 9 år, så hon nöjer sig med motion och att få hänga med. Så egentligen har jag mest jobb med den lilla som är 2 år. De dagar jag inte riktigt hinner träna henne i de grenar vi inriktar oss på så brukar vi köra klickertricks och lite enkel hjärngympa (enkel för mig) som ex. godissök i buskage.

Och hästen är tyvärr inte så stabil i sin form (kroniskt sjuk) så jag kan inte alltid rida så mycket jag önskar, men när jag kan det så hänger hundarna gärna med på milslånga rundor.

Och jobbet är 7-16, med flextid.

Så en vanlig dag går jag upp vid 05.45 och går en kort promenad med hundarna innan jag sticker till jobbet vid 06.30. Om hundarna ska med till jobbet så innebär det att de får hänga med mig på "promenader" så mycket som möjligt under dagen då jag förflyttar mig med cykel eller till fots. Jag arbetar delvis ute och mina kollegor är väldigt förtjusta i jyckarna. Om sambon jobbar kväll tar han såklart hundarna dagtid och är ute med dem minst 1 timme för träning och rastning på dagen.
När jag slutar åker jag och hundarna till stallet och då går vi en runda i skogen och tränar lite, alt så hänger de med på ridtur. Och jag mockar och gör det jag ska. Hem och käkar och tar det lite lugnt. Sen går vi en kortare runda på kvällen igen. En vardag alltså, det är lite tristare, men jaf försöker optimera så mycket som möjligt.

Sorry för uppsatsen. Men kort sammanfattat så kan jag göra mycket mer med hundarna under sommarhalvåret tack vare ljuset. Timslånga promenader i skogen får ske under helgen. Men jag tror att jag har ett ganska normalt djurägande, kanske lite i överkant.

Det låter ju som ett guldläge!

Det jag tänker på, lite som några andra har varit inne på, är att det kan bli jobbigt med hundar med olika behov.

In worst case, om Grima blir dålig och inte kan hänga med på samma sätt som de andra - har du tid att lägga den extra tiden som krävs på så mycket separata promenader/träningar osv?

Sålänge man kan motionera och träna hundarna ganska mycket samtidigt känns det enklare, värre om man alltid varje dag måste gå separata promenader osv.

Det låter ju som ett guldläge!

Det jag tänker på, lite som några andra har varit inne på, är att det kan bli jobbigt med hundar med olika behov.

In worst case, om Grima blir dålig och inte kan hänga med på samma sätt som de andra - har du tid att lägga den extra tiden som krävs på så mycket separata promenader/träningar osv?

Sålänge man kan motionera och träna hundarna ganska mycket samtidigt känns det enklare, värre om man alltid varje dag måste gå separata promenader osv.

Jag går ju redan separata promenader med dem för att de ska få "sin tid", alternativt tar ut dem en och en på gräsmattan på baksidan för bus och träning. Inte jämt, men ofta. Jag kan tycka att det kan räcka med 30 minuter per hund 2 gånger i veckan eller liknande för att de ska få känna sig sedda.

Jag tänker lite som Migo också att man inte behöver aktivera alla lika mycket varje dag.

Vill även inflika att i dagsläget är Grima lika pigg och glad som när jag tog hem henne och inga särskilda försiktighetsåtgärder har vidtagits utöver att hon inte får träna just skydd. Jag kommer att göra allt för att hålla henne fräsch så länge det bara går, jag vill absolut inte kompromissa med dom jag har för en till stjärna om detta skulle bli av, precis som du inflikar så vill jag verkligen ha tid för alla tre som individer, och det är min intention om det blir en till familjemedlem :)

Om pengarna räcker, klart du ska ha en till. Om du lägger ett spår kan du lika gärna lägga två. Om du promenerar två hundar kan du lika gärna promenera tre.

.

Jo, du har en poäng!

KL

Detta med kostanderna, vad betalar ni ca i månaden för foder och försäkring med två stora hundar?

Jag menade mer om hon blir dålig så att hon kräver enskilda promenader varje dag, inte någon/några gånger i veckan som man annars kan hålla sig till.

Men det låter som om du har funderat över det mesta.

Kör! :D

Ca 500 i försäkring och 500 i foder. Så en tusenlapp sammanlagt.

Detta med kostanderna, vad betalar ni ca i månaden för foder och försäkring med två stora hundar?

Jag har inte jättekoll på fodret, undviker att räkna efter vad det verkligen kostar ;)
Men vårt foder kostar ca 800 kr/13 kg som nog räcker i drygt en månad.

Försäkring betalar jag lite mer än 7000 per år för båda mina hundar.

En ridgeback och en aussie.

Jo, du har en poäng!

KL

Mina är ju snäppet mindre än en schäfer, och nog billigare att försäkra...

De tre äter för ca 25 :-/dygn tillsammans, och försäkringen går på ca 6000:- om året. Frodo halva priset av de andra pga annat bolag, men de är maxförsäkrade alla tre. Så ungefär 1100:- i månaden plus allt annat tokdyrt som tillkommer...

Jag menade mer om hon blir dålig så att hon kräver enskilda promenader varje dag, inte någon/några gånger i veckan som man annars kan hålla sig till.

Men det låter som om du har funderat över det mesta.

Kör! :D

Ah jag förstår :) Blir hon så dålig pga ryggen så kommer jag iof med största sannolikhet inte behålla henne. Det skulle hon inte alls må bra av :( , men nu vill jag inte tänka dumtankar :D

Foder och försäkring skiljer ju väldigt olika på vilket du väljer.

Nu räknade jag visserligen budget på två småhundar.
Men jag tog det fodret jag helst ser dom bägge går på, räknar rekommenderad maxmängd i deras viktklass och delade det på antalet kilon i säcken så fick jag fram hur länge säcken varade. Sen räknade jag ut hur många säckar som gick på ett år och därefter hur mycket det kostade och delade sen det så jag fick ut månadskostnaden.

Försäkring kollade jag runt var försäkring var billigast och bäst till min hundras.

Samt räknat ut vaccination.

Slagit ihop alla årskostnader tillsammans så får jag hur mycket alla hundar kostar på ett år. Delar på 12 så får jag månadskostnaden. :)

*KL*

Finns viljan och pengarna att husera tre hundar så ser jag inget skäl att låta bli att skaffa en tredje. Tid är oftast en fråga om att få till en bra struktur i tillvaron. Dessutom inbillar jag mig att steget mellan att gå från en till två hundar är större att ta än att gå från två till tre hundar. Du är ju redan inne i det här med att ha flera hundar.

I och med att Grima är så pass gammal, och kanske kommer vara pigg 2-3 år till, så är det väl ganska lagom med en ny hund nu. Jag ångrar nästan att jag inte köpte lillen tidigare för det är helt ärligt skitjobbigt att ha en som superdupermegasprallig, och en som tycker om att stanna och titta på utsikten på promenaderna. Det hade varit lättare om lillen hade varit ett par år äldre och hade landat lite. Jag hade en himla tur som kunde tävla Loke tills han blev så pass gammal, men för lillens skull hade det varit bättre om vi haft en säsong till med tävlingar. Så hade han redan från början kommit ut lite mer i de miljöerna.

Sen kommer jag inte ihåg hur gammal du är, men inte jättemycket yngre än mig tror jag? Då börjar vi ju hamna i en ålder när man kanske ska börja fundera på om det blir några barn eller inte, och då är det också bättre om påläggskalven inte är 1 år och helt odräglig, utan man har hunnit få lite vardagslydnad och bra flyt i tillvaron.

Den lite kortare versionen: KÖR!

Angående det där med två eller tre: jag tyckte inte skillnaden var särskilt stor alls. Det skulle vara hundpassningen som blir jobbigare, men vardagen är ungefär samma.

*kl*

Jag skulle var försiktig med att "räkna med" att Grima inte lever så länge till. Dels för att det ändå kan bli 3-5 år vilket är rätt länge. Men också för att det liksom... undermedvetet sätter en negativ press. Bättr att räkna med att Grima lever länge och verkligen känna att man klarar tre hundar en längre tid, än en begränsad tid.

Någon nämnde det här med att skaffa barn. Alla funkar olika men min generella rekommendation, baserad på egen erfarenhet, är att planerar man skaffa barn snart så vänta med att skaffa hund. Ett barn kan omöblera ens prioriteringar ganska rejält på ett oförutsägbart sätt. Dessutom tar barn mycket tid och det är skönt att ha lite marginal så man får iaf 5 min vila om dagen själv.... :-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 322
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 059
Övr. Hund Mitt hjärta blöder just nu över en akut omplacering av den rasen jag redan har. Vill så gärna hjälpa då det är en valp/unghund som...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Red_Chili
·
C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 790
Senast: Cosmic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama