Alla funderingar mottages tacksamt!

Thera

Trådstartare
Nu är det min tur att beklaga mig! Hoppas någon vill läsa!

Som några kanske vet har jag haft lite problem fram och tillbaka med mitt varmblod. Hon är 16 år, fick första fölet nu i somras.

Under dräktigheten hölls hon bara igång lite lätt, tyckte dock att hon rörde sig annorlunda än tidigare. Jag tömkörde en del, tyckte att bakbensaktionen var något spänd. Eftersom hon var dräktig resonerade jag som så att det förmodligen berodde på det, dessutom ville jag inte köra för hårt med henne för att kunna kolla ordentligt, om det bara var så att hon var omusklad och otränad.

Nu efter fölningen har jag försökt sätta igång henne väldigt försiktigt. Skritt och trav fungerar bra, galoppen fungerar inte alls, och det är värre på volt.
När jag först märkte problemet longerade jag henne en gång för att ta mig en ordentlig titt hur hon såg ut från marken. Hon rusade i galoppen (som hon alltid har haft lätt för), låg nästan ner i kurvorna och tog (tyckte jag) inte ut stegen bak.

Vid ridning ville hon inte alls galoppera.

Eftersom hon inte var halt och inte hade varken värme eller svullnad i något ben började jag fundera på om det kunde vara en låsning i ryggmuskulaturen då hon är behandlad för detta tidigare.

Har nu haft ute en terapeut tre gånger som behandlat med infrarött ljus. Terapeuten har inte känt något i ryggen, men däremot höger bog och insida vänster bak, vilket verkat rimligt då det är höger galopp som varit värst, och det är ju höger fram och vänster bak som jobbar mest i det varvet. (Hängde ni med? :D )

Sista behandlingen var ikväll, hade ute hästen och visade på volt, ser fortfarande något spänd ut i bakkärran.

Nu måste jag naturligtvis gå vidare, blir förmodligen att åka till klinik. Dock måste jag vänta tills fölis är avvand.

Funderar på att gå vidare med kiropraktor om inte vet. hittar något fel. Det kanske kan vara en snedhet i bäckenet efter fölning?

Jag är nu nyfiken på det veterinära området vid sådana här problem.
Om det är en inflammation i bakknä/bakkota, vad är symptomen och hur ställer vet. diagnos? Och behandling?

Kan det vara så att hästen är halt i båda bak och att det därför ser ut som att det sitter i ryggen?

Hästen har ingen värme eller svullnad i något av bakbenen, däremot har hon en galla i vänster fram som tidvis orsakat problem (kotsenskideinflammation).

Någonstans känner jag att det inte är hela världen om hon inte går att ridas mer (hon är ju ändå 16 år), men samtidigt vill jag absolut inte att hon ska få lida.

Nyfiken på era funderingar! :bow:

Senast ändrad:
Sv: Alla funderingar mottages tacksamt!

*Puttar*

Ingen som har erfarenhet av problem med rygg/bakben?

Har du ingen vet som kan komma ut och titta? Bedömer du ev hälta själv? Med hjälp av böjprov? Oftast kan det vara lättare för en vet att se hälta. Det beror naturligtvis på hur stor erfarenhet man har själv. Sitter det inflammation i nån led ser du (eller vet) det efter böjprov om än inte initialt. Varför tar man ut en equi-whatever före en veterinär?

Prick skrev:
Varför tar man ut en equi-whatever före en veterinär?

Hästen har tidigare haft en låsning i ryggen, och eftersom symtomen var likartade denna gång valde jag att prova med terapeut igen.

Dessutom jag har närmsta klinik 15 mil bort och vetrinärerna härute i ödemarken gör oftast ändå inget annat än att skicka remiss till klinik. Och jag kan inte åka till klinik så länge hon har fölet vid sidan.

Vi har inte böjt hästen, så vitt vi kan se så ser det ut som problemet finns i ryggen. Hon ser inte halt ut, utan mer stel i hela bakkärran. Det jag funderar på är om det kan vara så att hon är inflammerad (och därmed halt) i båda bakbenen och att det är därför det ser ut som det sitter i ryggen.

Jag ska ta hästen till klinik, måste bara vänta till bebisen kan vara hemma själv en hel dag.

Jag var mest nyfiken på om det fanns någon med bra info tills jag kommer så långt.

Vanligt scenario, varmblod bantränad sen övergång till ridhäst.

Ofta låsningar i ländrygg, saccralled och främst vänster bak. Höger bog kan uppfattas som låst pga mycket kraft läggs på bog och framben på den diagonalen.

Jag uppfattar det som så att hästen inte är halt, men går med föl på sidan av. Du skulle kunna ta hjälp av kiropraktor, främst att få bort låsningen saccral och länd. Är det så att hästen uppvisar hälta, skall veterinär kontaktas för en genomgång.

Tack för svaret! :bow:

Det är kanske värt att testa kiropraktor då innan jag har möjlighet att ta henne till klinik? Jag har funderat på kiropraktor själv, eftersom inte vi ser någon hälta, dock tänkte jag vänta till hon är kollad av veterinär.

Den som har någon bra kiropraktor i Småland-Blekinge kan väl dra iväg ett pm? :bow:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 168
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar