Sv: Alla FÅR vara med o leka
break_a_leg skrev:
Tja, då har väl du jobbat på fel ställen. Jag kan säga att jag aldrig upplevt att personalen inte tagit itu med problemet där jag har arbetat eller praktiserat.
Jag är mer intresserad HUR man tar hand om det för det är avgörandet för hur det blir i framtiden. Dom "tog hand om det" i min dotters skola också och det ledde till att allt blev värre. Hade hon varit ett självdestruktivt barn så hade symtomen tagit mycket längre tid att upptäcka och det är inte ovanligt att man gör det förrens barnet blivit vuxen.
Barn i förskoleålder är lätta att styra och det är först när dom blir äldre som man märker hur resultatet blir. Jobbar man bara med barnet slänger man pengar i sjön eftersom det är en familjesak.
Visst har dom jobbat med saken på en del ställen men oftast på fel sätt. Jag har också träffat på personal som är helt underbara och gett mig en massa också men för att vara ärlig så är det mer sällan. Deras inkompetens har dolts av min kompetens (då var jag 19 år kan jag tala om). Jobbade på ett ställe under ett år och när jag slutade där kom klagomålen på personalen och det var sådan jag hade märkt redan från början så det var inget nytt.
Jag har alltid jobbat med barn som är utanför genom gruppaktivteter som jag vet dom flesta gillar och jag börjar med barnet som är utanför och på så sätt lär sig barnet hur den skall få fler att vilja leka med den. Man måste lära barnet hur man gör precis som man lär ett människa som har ett annat språk att prata svenska när dom kommer hit.
break_a_leg skrev:
Om jag får fråga, går din dotter fortfarande i liten barngrupp eller går hon i normalstor klass? Vissa barn behöver ju bara en mindre barngrupp (med kanske specialutbildad personal) för att "fungera". Tyvärr är det få förunnat, och runt Sthlm i princip omöjligt utan att ha blivt diagnostiserad.
Problemet ligger inte i att hon inte klarar stor grupp för det har gått bra förr. Problemet ligger i att dom på dagis och skola har misstolkat hennes beteende och inte kunnat jobba med att få in henne i gruppen med barn på ett bra sätt. Dom har "tvingat" alternativ inte gjort något alls när hon inte fått vara med istället för att på ett bra sätt "jobbat" in henne i en grupp där flera redan kände varandra från början. Det var många sätt som var fel. Hennes självkäsnla var rätt sänkt när hon slutade på dagis och blev bara bättre under sommaren inna hon började skolan. Hon blev mycket lugnare och gladare. I början av skolan så var det ok men sedan blev det bara värre och värre och dom sänkte hennes självkänsla totalt. Dom visste under höstterminen att det var problem med min dotter och hennes sätt att ta kontakt med andra barn men det kollades inte upp under raster utan barnen lämnades till sitt öde. På sista mötet i februari så sa jag att min dotter har sagt att även dom andra barnen slår på henne ibland (dom andra barnen var såååå snälla enligt personla och min dotter har aldrig tidigare varit aggressiv på något sätt om inte hon blivit provoserad men här skulle det vara så) och fick till svar (märk väl att här har dom vetat i månader att det är problem) "Det kan väl hända att dom retar henne ibland". Så med andra ord är det alltid min dotter som får skulden. Hon hade lite problem med att låta bli att bli riktigt arg om någon retade henne (hade blivit bättre under sommaren) och har stark integritet och då få skulden varje gång när jag VET att hon innan bara har blivit aggressitv när hon ansett att hon blivit kränkt kan få vem som helst att bli frusterard.
Nu när vi alla har fasit i handen så går allt tillbaka till en sak. Min dotter har känt att varken fk-lärare eller barn har tyckt om henne och det är svårt för en 6-åring att bära. Hennes sjlävförtroende och självkänsla blev bara mindre av den anledningen att dom misstolkade hennes signaler. Hon hade svårt att koncenterar sig vilket dom tolkade som att hon saknade förmåga när felet låg i att hon hade så dålig tro på sig själv att hon ville ha stöd 100% (specialpedagogen gick bet här och då kan man fråga sig var man lär sig på den utbildningen), dom tycket hon var konstig som ville leka att hon var en mamma från SIMS när dom lekte mamma pappa barn. Att leka att man är läderlappsflicka är tydligen ok men inte SIMS. Märk väl att det var dom vuxna som tyckte detta och givetvis snappade barnen upp detta. Dom ansåg att hon inte kunde skilja på fantasi och verklighet men när jag provade med frågor till min dotter så var det inga problem att skilja och hon har heller inte visat något på det nu heller. DOm var oroliga över hennes motorik då hon ramlade ofta. Det är bara att titta på hennes ben för att förstå varför. Min dotter har alltid för bråttom och med ett höftfel som 25% av alla barn har (enlig barnortoped) så går fötterna innåt. Det var samma för mig när jag var i hennes ålder. Jag kan fortsätta i dess oändlighet på allt som var fel. Hade jag bara kunnat ta mig dit själv och orkat hela dagarna skulle jag ha hälsat på för att se bristerna med egan ögon men jag är sjuk och orkar inte.
Hon går i den lilla gruppen just nu av den anledning att dom har tid att jobba på hennes självkänsla då hon fortfarande har för stora krav på sig själv. Hon kommer under året att gå tillbaka till sin klass allt eftersom. Skillnaden på min dotter märktes efter bara 2 veckor.
Barn som har dom problemen har inte problem med stor grupp om personalen är kompetent. Jag har aldrig haft problem med dessa barn (jag har alltså redan innan haft erfarenhet av barn som min dotter).
Gruppen har dom för det bli billigare för kommunen tror jag. Istället för att ha assissten till 5 barn har dom 2 vuxna. Dessutom så blir resultatet snabbare. Dom tar normalt inte emot 6-åringar och dom talade om för mig när min dotter började där att dom inte hade kompetens för 6-åringar och jag svarade att det behöver inte min dotter. Jag hade rätt. Min dotter behöver mer mental stimulans också än vad fk-klassen kunde ge. När hon kom till Växthuset så försökte dom hålla nere hennes sug på att lära sig läsa, räka, skriva mm men märkte snart att det inte var möjligt.
Nu skall jag bara tala med psykologen som sade att detta var något som gick utanför hans kompetens och ville skicka vidare henne till neuropsykolog. Nu kan han spara in på den och även på BUP av den enkla anldeningen att det inte finns något för dom att göra eller säga. Vi vet felet och vi vet hur man fixar det. Min dotter har nu ett sätt att uttrycka sig på som är "äldre" än vad hon åldermässigt är, hon har lättare att sätta distans och att ta reda på var frustrationen kommer ifrån och dessutom i vissa lägen fixa det själv.
Min dotter kunde ha varit den flickan i stallet som inte fick vara med och jag förstår att man inte vill vara med någon som tenderar att bli för intensiv (att söka kontakt på det viset tyder på att barnet blir intensiv) i sin osäkerhet på hur man skall vara för att bli omtyckt som person. Detta fixade sig när vi koncenterade oss på att fixa där felet satt istället för att lindra symtom. Att övertala andra att vara med barnet lindrar bara symtom. Barnen skall leka med varandra för att dom känner för det inte annars för då matar man bara på så att självkänslan blir mindre.
Sedan bor jag på en liten ort och jag är en krävande person.
Dom har visserligen redan från början haft skolpsykologen med (han har en roll att vara medlare mellan personal och förälder), alla hennes lärare och sociala myndigheten. Den lilla gruppen är iofs bra och borde faktiskt göra det lättare för samtliga parter så den modeln är bra och jag är tacksam att dom tog emot min dotter även om det inte var något dom gör normalt (trodes väl tala om hur destruktiv min dotter var vilket det enda som är rest kvar av det är att hon stundvis har svårt för när någon talar om när hon har fel och försöker hjälpa) och deras kompetens ligger på min nivå (speciallplockade är dom) så vi har lärt av varandra faktiskt.
Min dotter leker med en av sina "ordinarie" klasskamrater ibland så hon har inte förlorat kontakt helt. Nu har hon lärt sig hur hon skall göra och kan slappna av och blir inte så intensiv i sina försök att få andra att tycka om henne.