Alla dessa sår. Skydd?

nyaste

Trådstartare
Min ena häst är riktigt duktig på att skada sig i hagen. Han rispar sönder sig på båda insidans bakben (skenbenen) vilket resulterar i att han konstant har sår. Ett hinner inte läka innan andra och tredje såret dyker upp. Jag tvättar ur såren och smörjer på zinkpasta (tycker att det hjälper bäst) men behöver ju samtidigt också få ett slut på detta! Det är med hovarna/skorna som han slår upp såren, och jag har provat att ha benskydd i hagen (som går över kotan och upp på skenbenen) men nu då det är regnigt så kommer det lera in under benskydden och börjar skava istället :devil:
Att ha benlindor i hagen går inte alls, de får han upp på 30 minuter och (i bästa fall) hittar man dem nertrampade någonstans. Jag kan inte ha honom barfota, då han har allt för dåliga hovar för det :( har provat måååånga gånger.
Ni som har benskydd på era hästar ute, VAD har ni för benskydd? Märken, modeller? Vilka är bra och sitter hela dagen, samtidigt som det inte slipper in lera under dem? Jag behöver som sagt något som går över hela kotan och över skenbenen (insidan) Tips emottages med stor tacksamhet!

Sv: Alla dessa sår. Skydd?

Hej!
Jag har terräng skydd på min i hagen då hon gör samma sak. Min kommer in på kvällen så då tar vi av dem, eftersom jag inte tar in själv är det inte alltid de borstar av benen men det funkar iaf. Jag har de från h**ks, de är super bra. Hoppas det hjälper dig lite iaf <3

Sv: Alla dessa sår. Skydd?

ludd damasker har använts som hagskydd där jag jobbat, släppte inte in särskilt mycket skit men sen så var detta platta hagar med sandjord(naturligt).

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 959
Senast: muslidag
·
Utrustning Min häst nystar och har alltid små skav/sår på kotorna fram. Hon verkar inte störas av det även om det säkert måste påverka henne. Jag...
Svar
13
· Visningar
2 360
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38