Min ena häst är riktigt duktig på att skada sig i hagen. Han rispar sönder sig på båda insidans bakben (skenbenen) vilket resulterar i att han konstant har sår. Ett hinner inte läka innan andra och tredje såret dyker upp. Jag tvättar ur såren och smörjer på zinkpasta (tycker att det hjälper bäst) men behöver ju samtidigt också få ett slut på detta! Det är med hovarna/skorna som han slår upp såren, och jag har provat att ha benskydd i hagen (som går över kotan och upp på skenbenen) men nu då det är regnigt så kommer det lera in under benskydden och börjar skava istället
Att ha benlindor i hagen går inte alls, de får han upp på 30 minuter och (i bästa fall) hittar man dem nertrampade någonstans. Jag kan inte ha honom barfota, då han har allt för dåliga hovar för det har provat måååånga gånger.
Ni som har benskydd på era hästar ute, VAD har ni för benskydd? Märken, modeller? Vilka är bra och sitter hela dagen, samtidigt som det inte slipper in lera under dem? Jag behöver som sagt något som går över hela kotan och över skenbenen (insidan) Tips emottages med stor tacksamhet!
Att ha benlindor i hagen går inte alls, de får han upp på 30 minuter och (i bästa fall) hittar man dem nertrampade någonstans. Jag kan inte ha honom barfota, då han har allt för dåliga hovar för det har provat måååånga gånger.
Ni som har benskydd på era hästar ute, VAD har ni för benskydd? Märken, modeller? Vilka är bra och sitter hela dagen, samtidigt som det inte slipper in lera under dem? Jag behöver som sagt något som går över hela kotan och över skenbenen (insidan) Tips emottages med stor tacksamhet!