Sv: Alla dessa "hästexperter" – vem kan man lita på?
Här är en till som tappat lite tillit till klinik/vissa veterinärer, i alla fall när det kommer till hältutredning.
Det krävdes in och ut från en välrenomerad klinik 4 gånger utan att något kunde konstateras.
För mig är det helt obegripligt om hästen visar hälta som "vandrar" och man inte kan finna några som helst tecken på vars problemet sitter i benen..och ändå fortsätter man böja, bedöva allt en gång till..för att leta efter vad??
Jag var livrädd att stå där med en häst som hade ont men ingen kunde hitta något på och jag tror det är så i många fall tyvärr.
Det hela slutade med att jag ville ha fler ögon på hästen eftersom att de på kliniken inte verkade förmå sig att höra sig för hos andra kliniker/kollegor. Jag kontaktade min et som faktiskt kunde hitta själva kärnproblemet, behandla och sedan så var hältan borta.
På återbesök på klinik där hästen friskförklaras, när jag berättar det som faktiskt var lösningen på problemet ser de ut såhär ungefär:
De ville aldrig komma i kontakt med et eller något för att kanske utbyta erfarenheter eller liknande.
Jag kommer därför hädanefter aldrig att ge mig utan jag kommer låta ett flertal expertiser titta på hästen om det är minsta lilla diffusa problem.
Problemet när det blir såhär, tror jag är att ingen häst är lik den andra även om det finns symtombilder som till majoriteten stämmer på de flesta. När det då skiljer sig så vågar man inte gå på andras erfarenheter utan håller sig fast vid vad som ska vara eller enbart sina egna uppfattningar..vilket kommer att bli riktigt fel tillslut.
Jag uppskattar hellre att flera stycken veterinärer tex pratar/resonerar med varandra än att bara fortsätta söka i blindo, för alltid är det någon som påträffad det där "unika" tidigare och funnit en lösning.
Den jag litar på mest är den med bra erfarenhet men också ett öppet sinne som kan säga "nähä, detta funkade inte men då vet jag andra saker vi kan prova" än de som slutar vid "detta ska funka, men det gjorde inte det??"..Detta eftersom att det är djur vi har att göra med, de kan inte prata och i mycket får vi gissa oss fram men när det kommer till den som skiljer sig från mängden så kan man inte ge upp för det och man måste troligtvis höra sig för om andras erfarenheter samt acceptera att man inte hade mer att komma med.
Jag hade velat reklamera vårt besök till den kliniken, men eftersom att det hade varit så krävande med bevisföringen så orkade jag helt enkelt inte. Främst så är alternativ behandling fortfarande långt ifrån godkänt i vissa kretsar. En del veterinärer har nära samarbete medans andra flyr det som pesten bara för att det inte finns några vetenskapliga studier riktigt som kan styrka att det hjälper. Men att det faktiskt kan hjälpa i vissa fall är helt enkelt inte godtagbart i vissas ögon..