Alla dessa funderingar... *långt*

S

skrutten

Jag tror jag håller på att bli lite smågalen här..

Har min häst uppstallad med fullservice i ett mysigt 6 hästars stall. Stallägaren är suverän, miljön och gemenskapen är jättefin och att naturen runt stallet är super gör inte saken sämre. Min häst trivs och har fått hästkompisar som han trivs med.
Stallägaren har hjälpt mig mycket med bla. foderstaten, motion, tips och råd, och diverse andra goda gärningar.

Men på sistone verkar det som att hon hjälper för mycket.. Som att jag inte har så mycket att säga till om trots att det är min häst..
Det började med att hon bokade in min häst på tandraspning då hennes hästar skulle raspas, trots att det står i boken att min vet. kommer vid årsskiftet.
Sedan kan hon plötsligt lägga ett sms där det står att "jag tar inte in havre mer, utan jag byter ut det mot Eggersmann Vital complete". Eller att "müslin som Kalimero äter var slut i lagret så jag böt ut den mot en annan". (Hon jobbar på ett stort tävlingstall som importerar Eggersmann fodret hit)
Hon kan även flytta omkring min häst från hage till hage. Nu på hösten är det inte så farligt då alla hagar är brevid stallet men på sommaren var det lite värre att leta efter sin bruna häst bland femton andra bruna hästar o ca 50 ha bete :grin:
Det värsta var idag då jag kom till stallet.. Det stod en öppnad rundbal med hösilage i förrådet. Jaha tänkte jag.
Halv åtta blev det foderdags o stallägaren kastade in en famn full hösilage åt min häst. Min min måste varit :eek: .
Hon hade inte frågat mig ang. så stort foderbyte och min häst kan INTE äta hösilage. Hans mage är överkänslig mot allt annat än vanligt torrt hö. Förra vintern höll han på att stryka med av koliken som följde :crazy:
Vi har provat två gånger men båda gångerna har det nästan slutat riktigt illa.
Nu sade jag ju genast till henne att "han kan inte äta det där, han får gaskolik inom några dagar" . Så tyckte hon bara att äsh, då har kvaliteten på det han fått tidigare varit dålig, han har ätit detta i två dagar redan och inget har hänt. :crazy:

Snälla ni, vad ska jag ta mig till?
Vill inte ställa mig och bråka med henne för hon har verkligen hjälpt mig med massor, jag har tex inte så stor erfarenhet av att planera foderstater då jag har använt mig av foderstatsplanerare tidigare, och det har hon hjälpt mig mycket med som jag skrev tidigare. Jag har försäkt att säga till henne på ett snällt sätt men det verkar som att hon inte lyssnar, som att hon vet bäst.
Så jag vet inte nu.. Att flytta är inte ett alternativ, för stället är verkligen kanon annars.
Ursäkta alla att det blev så långt och flummigt, hoppas någon orkade läsa till slut iaf :confused:

Sv: Alla dessa funderingar... *långt*

Förstår att du inte vill bråka men det handlar ju faktiskt om din hästs väl o mående så du måste nog säga ifrån på skarpen.
Om han inte tål fodret och får kolik så handlar det ju tom om hästens LIV.
Säg ifrån ordentligt, och du kan ju försöka få fram att du gärna tar emot hjälp men att hon inte får göra några ändringar runt i kring hästen utan att fråga dig först.
Konstig människa jag hade aldrig kunnat göra så med någon annans häst!

Du måste säga ifrån ! Ni kanske kan prata om det ? Speciellt om hon ger hästen foder som den inte kan äta :O

Du måste ta dig ett snack med henne och säga att du inte gillar när hon går över huvudet på dig och tar beslut som gäller din häst. Hon har ingen rätt att byta foder när hon känner för det, eller boka in din häst till tandvård som du inte vill ha. Jag tycker att hon har trampat väldigt långt över gränsen.

Att ge en häst ensilage som inte kan gå på det är allvarligt. Det är inte roligt att stå där med hjärtat i halsgropen för att ens häst är på väg att dö av kolik. Ok, det kan gå bra men sen nästa bal kan vara av lite sämre kvalitet och vara det som slår ut magen helt. Jag har varit med om det en gång, som tur var klarade sig hästen. Ett tips är mag och tarm bakterier på burk som man kan ge i fodret. Min förra häst blev väldigt fin i magen efter en sån kur och så gav jag om hon var lite lös nån gång. Före kuren så hade hon nästan konstant diaree.

Jag har en liknande sits som TS men nu ska jag ju flytta därifrån så men kan berätta iaf, Jag har mitt ponnysto med föl på ett ställe och redan första dagen frågade hon varför jag gav så mkt mat :O, min häst får sina behov för att hålla hullet för både sto och föl sen har hon väl inte sagt så mkt fram tills hon sa" du måste ge juni minst 9 kg hösilage på kvällen , jag bara" :S:S:S hellre ge flera ggr små mängder än stora på 2 ggr:S:S... Sen nu så sa hon " Du måste vaccinera fölet ", då sa jag liksom" jag har redan bokat,allt är fixat jag har full kontroll". Hon bara " vad bra, ". Så nu när jag ska byta stall säger hon" jag tkr du ska ta hem fölet det blir mkt bättre. Men det är ju därför jag byter stall för att där får hon sällskap av andra jämnåriga hästar och ett lugnare stall sa jag och hon säger " jag tkr iaf du ska ta hem henne". SÅ JAG BYTER STALL,HON ÄR UPPFÖDARE MEN HON SKA INTE LÄGGA SIG I MIN HÄST!

Vad skönt att höra att det finns fler som håller med om att hon har gått över gränsen.
Förstår nu att detta är ett ganska stort problem, men jag har inte lagt märke till det förräns nu, eftersom jag alltid har tyckt att hon hjälper mig.
Det var först idag som jag fick mig en tankeställare, när jag lade märke till det här med hösilaget.. Tänk om jag inte skulle varit i stallet så sent som vid fodringsdags? Brukar nämligen vara där på eftermiddagen.. Vad skulle hon göra om min häst skulle få kolik på natten pga att hon matar i honom sådant som hon inte tål, och jag inte är medveten om saken, för att jag litar på att hon skulle berätta sånt till mig..

Det värsta är ju att hon är väldigt duktig annars, har en ganska imponerande meritlista, är varken ung eller lastgammal, och så har hon haft egna hästar i många år.. Dessutom har jag alltid, från första dagen, fått det intrycket att hon är en människa med rätt mängd folkvett. Och det känns som att hon inte gör allt detta för att jäklas, utan att hon faktiskt inte fattar att hon går över gränsen.

Annars är jag inte en snäll människa, tvärtom, har ofta råkat illa ut i skolan och så för mitt häftiga humör, men det känns bara så fel att börja bråka när vi tidigare haft det så bra :( ofta hör man om inackorderingar som har värsta monstervärd och jag har alltid dragit en lättnadens suck över att jag inte behöver oroa mig för det..

Det som mest tynger mig för tillfället, att imorgon kl. 15 åker jag på praktik och kommer stanna där på veckorna. Min kompis sköter motionsdelen, men vad händer när jag inte kan vara där o vakta? Ifall han får kolik av höet :( koliken brukar nämligen aldrig komma direkt, utan flera dar senare. Tänk om han blir sjuk och hon inte berättar det till mig? att hon ringer till en annan veterinär än den han är van vid och som vet hur hans kraftiga kolikanfall skall behandlas?

Uscha mej :cry:

Du bör be henne om att ni två skall ha ett samtal. Boka en tid med henne för att visa att det är viktigt och något som verkligen inte skall fuskas över ståendes på stallgången. Leta reda på ett ställe där ni kan sitta ned och prata.

Sedan berättar du, lugnt och sakligt att du uppskattar henne och stallet jättemycket, att du är tacksam för all hjälp du fått av henne och att ni trivs superbra där. MEN att du känner att du måste få ha bestämmanderätt över din egen häst och att du tycker att hon ska resonera med dig innan hon ändrar saker rörande din häst. Tala om att det är ett krav från din sida att ni har en kommunikation rörande detta och att du upplever att det blir helt ohållbart annars.

Det är du som känner din häst bäst och det är du som faktiskt ansvarar för och ska fatta beslut rörande din häst.

Låt sedan henne replikera och ställa frågor om hur du menar. Ge henne de exempel du nämnt här och berätta varför du ogillar vart och ett av beteendena.

Avsluta med att återigen tala om att du och hästen trivs och att ni verkligen uppskattar henne och stallet men att du SKA har bestämmanderätten över din egen häst.

Se till att hålla dig lugn och saklig hela samtalet, även om hon skulle bli stressad och arg så ska du hålla dig lugn. Det är alltid den som håller sig lugn som når fram med sina argument.

Usch usch så jobbigt.. Jag vill junte göra henne arg eller stressad som du skrev :crazy: det känns som jag skulle slå henne rakt i ansiktet på det viset. Men eftersom min hästs bästa är det viktigaste för mig måste jag ta mig samman och prata med henne.
Jag tror att om hon skulle göra det för att avsiktligt få mig arg skulle det vara betydligt mycket lättare att gå och prata med henne. Nu känner jag mig bara.. otacksam.

Nu kom jag också att tänka på en grej som hände för ca två veckor sedan. Vi hade provvecka så stallägaren hade lovat hjälpa mig motionera Kalimero den veckan. I stallet finns också hennes goda vän från skoltiden (vi kallar henne M) med sitt varmblod. Hon och jag har kommit jäättebra överens och vi är typ alltid tillsammans i stallet :p
Jag var såklart jättetacksam över hjälpen, för min häst är inte så lätt att rida så jag har ingen vidare lust att kasta upp vem som helst bara för att jag har provvecka :crazy:
När stress-veckan sedan var över åkte jag till stallet, jag och M skulle rida tillsammans. Någonstans halvvägs på våran tur säger M plötsligt att "gud vad det var kul att rida Kalimero på onsdan, vi drog en härlig galopp över åkern. Men lite dålig kondis har han nog för han blev svettig av det." Jag var såhär : :eek: :mad: :confused: .

Detta hade jag såklart ingen aning om.
Det visade sig att stallägaren hade lite brått just den dagen med sin ena unghäst och så hade hon bett M som endå var i stallet att rida Kalimero så att han inte skulle stå en dag mitt i.. Och inget hade hon sagt mig!
M skulle såklart inte ridit om hon hade vetat att jag inget visste, helt puckad är hon inte, men hon antog att stallägaren hade informerat mig.

Detta försökte jag ta upp med stallägaren men hon avfärdade det bara med något i stil med att det inte är så stor skillnad på hennes och M;s ridstil.
Jag skulle inte haft något emot att M red bara jag skulle fått veta om det. Principsak lixom..

Usch vilken sits..:(
Men du betalar ju faktiskt för att ha din häst där och då ska den skötas efter dina krav och inte efter vad hon tycker verkar bra.
Det hjälper inte att hon är schysst emellan och sen lånar ut din häst och ger den fel foder, det finns ju gränser för vad en stallägare har rätt till.

Sen att hon är äldre behöver inte betyda att hon är expert på allt...det finns dårar i alla åldrar :confused:

Jag skulle oxå som flera föreslagit ordna ett möte och förklara att du är tacksam för att hon hjälper dej med saker och att du är jättenöjd med stallet som så..men att hästens foder och ridning är din ensak att bestämma över.

Risken om du låter det fortsätta e att hon kommer att göra fler och fler saker som du inte gillar och då blir det ännu svårare att säga ifrån..

Ja, jag anser också att stallägaren med råge överträtt sina befogenheter... ett samtal av den lugnare varianten vore nog på plats... jag tycker inte alls du ska känna det som om du är otacksam, för det låter då inte så på dig när du skriver... jag förstår defenitivt din oro och frustration i allt detta och det enda är nog att sätta en TYDLIG gräns...

Hoppas det löser sig för dig och att din pålle inte drar på sig nått kolikanfall...

Kram från mig i norr...

Nemen va tålmodig du är :eek: Ta upp de med henne de är din häst!

Jag klarar inte av att folk lägger sig i, ok att för att lägga sig i när man frågar!
men när de börjar bli diskussioner om vilka täcken hästen ska ha, foderstater och sådan där stallägaren vet bäst och då gör dom hon anser bäst! Då flyttade ja när vi inte kunde lösa de tillsammans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 798
Senast: lizzie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar