Alla dessa förbenade tyglar!!!

Kookaburra

Trådstartare
Har nyligen börjat rida med 3+1. Det är min 2:a gång och det känns helgalet!! Men fattar ju att det är det bästa sättet om man tillslut vill lära sig enhands. Men man känner sig verkligen som en riktig nybörjare!!! Man märker så tydligt hur man är van att fuskta något ledande tygeltag - något som man trodde man kommit ifrån helt, men ICKE DÅ! Sen att hästen är lite lite vinglig gör inte saken bättre, det är ett himla meck att justera längden på stång och kapson helatiden. Är ju van att korta, länga med handen som håller i tygeln jue!

Det slutade idag med att jag red på i princip helt hängande stångtygel och bara på kapson, för att känna att vi gjorde annat än bara vingla omkring och justera tyglar. hehe:o

Hela ridningen blir annorlunda med 3+1. Nästan lite bakvänt! Allt man gör blir annorlunda. Tur att man har en tränare som snart ska få se hur "duktiga" vi har blivit. Men vi lär nog få öva några gånger till.

Någon som känner igen sig, eller är jag helt sjävl i denna sabla tygeltrasselvärld?:confused:

Sen har väl jag kanske inte de mest praktiskaste tyglarna till stången heller. Skitsnyggt träns med snygga tyglar:love:, fast breda, och så sitter de ihop i en låååång flärp på slutet (kanske 40 cm). Antar att det kommer vara supertyglar när man väl lär sig enhands - men nu känns det som att jag inte får någon ordning på nåt. Ska byta ut dem till nästa gång. Men till vilka tyglar?

Har ett par tyglar som inte har något spänne i ändarna, alltså lösa tyglar. Funderar på att sno ihop dom på nåt sätt. (håltagare, och snöra på ett läderband). Tror inte jag vågar rida utan att de sitter ihop, med mitt fumliga tygeltrassel... Vill ju inte stå där med en unghäst, och två stångtyglar på marken. haha.

Hur upplever ni det? Hur har ni era tyglar? Hur ser de ut, skillnader mellan kapson- och stångtygel?
:banana:

(Tur att man tycker det är kul, annars hade man kunnat gå i taket för sin okunnighet. :D)

Sv: Alla dessa förbenade tyglar!!!

Jag håller med om att det är klurigt att lära sig rida med 3+1-fattning. Det går ju rätt bra i höger varvet, men sen i vänster när man ska hålla koll på s a s 3 tyglar : ytter & inner stång samt en kapsontygel inlirkad i handen. Det är rätt svårt att i början få till de där snabba tygeltagen då...:p

När jag just börjat med den tygelfattningen och skulle rida kurs, så nog fanken var det svårt alltid; en instruktör med stenhård diciplin som upprepar instruktioner, men själv sitter man på hästen och fumlar med tyglarna och har absolut inget annat i huvvet än att försöka lista ut vilken tygel som är vilken:D:o

Är den där flärpen verkligen 40 cm? ( visst menar du en sån där ihopsydd) Den var i så fall väldigt lång!

Kan dela med mig av en egen tygelerfarenhet. Innan jag skaffade riktiga stång och kapsontyglar i rätt längd mm så envisades jag med att rida med vanliga tyglar+ en halv extra. JAg satt alltså ihop tygeldelar... Tyckte att det var onödigt att investera. (!) Det var jäkligt bökigt och trixigt så här i efterhand, och oerhört fult! Dessutom blev tyglarna för långa så de hände och slängde mitt upp i alltihopa. Men hade man haft en normal tygel hade de blivit för korta. Sen var det ju såna där "stoppar" på tyglarna så att smidigt länga tygeln var det inte fråga om...:p Plus de extra spännena...

Nu har jag i a f två släta tyglar, stång och kapson, stångtygeln har en flärp längst ut. Bra för att kunna skilja på tyglarna (ibland hänger inte hela huvvet med) .:angel:

Jag tyckte också det var jätteklurigt i början. Tränaren var så strategisk så jag fick rida en "läromästare" första gången, stackars häst! :rofl: Satt och vinglade omkring och hade noll koll på tyglarna. Men nån gång under andra passet (på egna hästen) började det redan trilla på plats. Så jag tror att det värsta går över rätt snabbt bara man inte fuskar en massa.

Har kört lite fram och tillbaka nu mellan 2+2 och 3+1 och 3+1 känns absolut bäst funktionsmässigt (tycker man vänjer sig snabbt vid hållningen, kör enhändigt numera av ren reflex t o m på tränsbett! :angel: ) men det är fortfarande det där med att korta/länga rätt tygel som tar lite för lång tid mot vad det borde, att hinna korta innersidan och länga ytter vid varvbyten osv.

Kusen trampade ju sönder mina favorittyglar, nu när jag köper nya kommer det bli bruna så man har olika färg på dom! ;)

Då måste jag vara konstig.:angel: Har ridit på dubbla tyglar flera ggr fast då på kapson-tränsbett och avskytt varje minut. Då med två tyglar i varje hand. Nu har jag fått prova 3+1 fattningen på ett riktigt kandar och det var ju hur mysigt som helst! Klart, det gick inte bra från början men med tanke på hur seglärd jag är med andra saker så är tio minuter en kort tid att vänja mig vid nåt nytt. Får se om det håller i sig... Men sen rider jag en aldeles otroligt välbalanserad och välutbildad herre också, då blir det ju lättare.

De tyglarna jag har på är mina egna vanliga. Man tager vad man haver som det heter. Kantflätade till bridongen och släta till stången, båda är lika smala.

Jag har svurit mer än en gång över alla dessa tyglar. Av den anledningen trivs jag också bäst med att rida på tränsbett, men nu skulle jag vilja lära mig att rida på fyra tyglar, då 3+1-fattning. Tränsbett plus kapson tycker jag är ungefär samma sak, så då slutar det med att jag bara rider på tränsbettet och ilsket låter kapsontyglarna hänga.

Jag håller med om att det är klurigt att lära sig rida med 3+1-fattning. Det går ju rätt bra i höger varvet, men sen i vänster när man ska hålla koll på s a s 3 tyglar : ytter & inner stång samt en kapsontygel inlirkad i handen. Det är rätt svårt att i början få till de där snabba tygeltagen då...:p
Har inte än reflekterat över om det kan vara enklare i ett varv än det andra... Tycker det är ganska svårt i båda... :o

Är den där flärpen verkligen 40 cm? ( visst menar du en sån där ihopsydd) Den var i så fall väldigt lång!
Ja, kanske 35... men ändå lååång. Kollade idag om man kanske kunde sprätta upp den, men den är ordentligt ihopsydd. Den lär ALDRIG bli snygg igen om man meckar med den...:crazy:

Sen upptäckte jag idag faktiskt hur jäkla bra det var att öva på att bara HA dom i handen - utan att riktigt "använda" dom. Så att man får öva på att hålla koll på kapson-tygeln samtidigt som man har stångtyglarna i samma hand. Då måste jag säga att min lille lädergrej som jag har på tyglarna hjälpte till ganska bra! Den som man lixom kan flytta upp och ner och sätter "ihop" tyglarna vid ett visst läge med, dvs den förlänger lixom flärpen... Då satte jag den läderstoppen så att tyglarna hölls ihop alldeles vid fingrarna - så att tyglarna lixom satt fast och inte kunde glida ur handen när jag justerade kapsontygeln med högerhanden...:eek: Jag VET att det är fusk :angel:- men det kändes idag som att jag fick en större känsla för justeringen av kapsontygeln på detta sätt. Att få igång högerhanden att lära sig fippla med vänsterhandens tyglar. Få tag i rätt tygel osv...

Jag kunde ju inte så bra justera stångtyglarna för böjning på detta sätt, men det känner jag är överkurs än. hehe. Man måste ju börja nån stans. Använde stångetyglarna att skaka på kedjan lite och det funka superbra. :idea: Tyglarna är ju jättetunga så dom kan jag ha helt hängande och ändå skapa rörelse på kedjan.

Det kanske är nåt för framtida ridning på hängande tygel? :banana:

Så jag tror att det värsta går över rätt snabbt bara man inte fuskar en massa.
:eek::angel: Då har jag redan fuskat idag. Ska åka o träna på läromästare jag med... snart snart...

Har kört lite fram och tillbaka nu mellan 2+2 och 3+1 och 3+1 känns absolut bäst funktionsmässigt (tycker man vänjer sig snabbt vid hållningen, kör enhändigt numera av ren reflex t o m på tränsbett! :angel: ) men det är fortfarande det där med att korta/länga rätt tygel som tar lite för lång tid mot vad det borde, att hinna korta innersidan och länga ytter vid varvbyten osv.

Jag tycker att det känns helt fel när jag kör 2+2. Kommer in i gamla spår som jag försöker ta mig ur... Just dessa förbenade ledande tygeltag som man upptäcker är skitsvåra att göra sig av med!:(

Kusen trampade ju sönder mina favorittyglar, nu när jag köper nya kommer det bli bruna så man har olika färg på dom! ;)
:idea: SMART!!

Och jag som tycker 2+2 är superenkelt, man kan justera tyglarna på stången och/eller kapsonen med handen man håller dem i, piece a cake! Och 3+1 är knasigt... :crazy: Men 3+1 hjälper ju till att få handen på ett ställe, så att dom inte kan glida omkring eller flumma iväg... Som att cykla på en cykel och hjulet svänger åt höger när du styr åt vänster... typ...

Lyllos dig som har det lätt för sig! Men jag gissar att det skulle gå lite lättare för mig att rida med andra tyglar... Måste lösa detta...

Jo, träns och kapson blir ju lite kaka på kaka håller jag med om, men ändå skönt att kunna variera så att munnen får vila lite emellanåt. Men dom har ju i princip samma effekt. Med stången känns det som att man får med hela spektrat..

Ett tips annars är att ha en tränare eller kompis som har gett sig f*n på att man ska lära sig snabba, kontrollerade varvbyten! :crazy:
Alltså att jag som ryttare ska hinna ställa om min kropp, handposition och tygellängd snabbt för att inte tappa allt vid varvbytena. Har man någon som kollar och "tvingar" en att byta varv ofta tycker jag det går mycket snabbare än när man rider själv, och som peppar till att man försöker ställa om sig snabbt (jag brukar tänka lite för länge annars). Iaf för mig - av ren lathet kan det bli att jag byter varv för sällan om det känns knöligt medans tränaren tvingar mig att göra tvärtom. :o

Jo tyglarna är nog väldigt viktiga. Just att ha mina egna favoriter har hjälpt massor.

Bra tips! Vi kanske ska ses en gång i veckan för lite pepping och tvång?

Synd att det är så sabla långt!!

Äh, så långt är det ju faktiskt inte, hade varit kul! :) Synd att bilen inte har dragkrok, hade varit kul att ta med sig kusen och åka! :banana:

Du får använda handsfree på mobilen när du rider och ringa till mig så kan jag skrika "byt varv!" och "nästa gång vill jag se snabbare omställning!" med jämna mellanrum! :rofl:

Och för att slå två flugor i en smäll kan man köra mobil kadrilj!
Så jag ringer samtidigt som jag rider och ser till att göra samma sak själv.. Och så tvingar man någon att filma spektaklet och kolla sen hur likt det blev! :D

Ännu kuligare!!! :D

Det skulle faktiskt kunna vara nåt... om nåt år eller så! :angel:

Vet inte om jag skulle fixa att koncentrera mig på så många saker samtidigt, OCH alla tyglar. haha!! Men helt klart en idé att utveckla!

Idag var alltså fjärde gången i mitt liv med 3+1. Och jag fuskade INTE EN ENDA GÅNG!!! Måste säga att det gick förvånansvärt bra idag, trots mina lite aviga tyglar! Visst, varvbytena kanske inte var supersnygga och smidiga, men jag var inte tvungen att stanna för att hitta tyglarna mitt i. Och allt i trav!! *nöjd*

Tror lille hästen var ganska nöjd med min insats idag för han skötte sig exemplariskt och gjorde precis så som jag tänkte med mina hjälper.

Det som jag tycker är allra svårast med 3+1 är att känna hur korta/långa stångtyglarna är. Jag rider ju med ganska hängande tyglar för att ge honom mer frihet att bära sitt huvud så som han känner känns bra. Men det gör ju att när jag vill använda stången så får jag lyfta handen ganska mycket för att få mer kontakt än bara skak i kedjan.

Hur gör ni när ni ska känna in längden på tyglarna?

Ojsan, i trav och allt! Nu blir jag lite imponerad! :)

Är nog inte rätt person att ge tips om tygellängdskorrigeringarna iom att jag brukar få bakläxa på det, hoppas på lite tips själv! ;)
Brukar fuska och hålla både stång och kapson halvlånga tills jag behöver använda kapsonen och då bara korta den tygeln men kan vara lite seg att länga stången om hästen länger sig.

Bravo! ;)
(Kom på en sak - jag tycker att det är väldigt pillrigt att; när man ska använda enbart vänsterkapsontygel, att då samtidigt inte få med sig stångtygeln, det är rätt krävande för fingertoppskänslam...:p

Det låter som om du skulle behöva korta dina stångtyglar lite. Så att du ska kunna inverka snabbare, det tar ju ändå en stund att lyfta tyglarna.

Jag försöker känna in var pållen "orkar" befinna sig när den balanserar upp sig bättre. Ju längre fram nosen kan sträckas- så långa måste ckså tyglarna kunna bli. Man kan vara snabb med handen, dvs att man länger tygeln blixtsnabbt efter tryck så att hästen inte blir fasthållen, och/eller föra fram handen mer.

Huvudsaken att man känner att man har tillräckligt med tygel till att länga ut halsen så långt hästen klarar, men att det samtidigt går att ta snabba förhållningar, div. hjälper utan att först behöva korta upp tygeln. Det gäller att vara väldigt flexibel i handen helt enkelt!

En tröst är att det blir bättre med träning. :D

Men visst kan jag dra mig till minnes att det var krånglig att lära in.
Man är mer fokuserad på att få det rätt med tyglarna än hur hästen går. :o

Sy ihop tyglarna på mitten, men lägg ändarna ihop så du får en flärp.
Den blir då mitt på tygeln och är du osäker på om de är lika långa/rätt längd på vardela tygeln kan du ta om dom med utgång från flärpen - mitten.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
997
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 082
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve