Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej jo jag tänkte höra om detta angående alkoholfria drycker. Får systemet eller typ Ica sälja de till minderåriga. Asså typ 15/16års åldern?
Så sånna typ briska cider är 18 år på? De var ju 0,5Ja, men då ska det verkligen vara 0% alkohol, inte 0,3 eller 0,7%. Det kommer upp en ruta för kassörskan när man scannar in en vara med åldersgräns. Det betyder att många "alkoholfria" drycker inte kan säljas till underåriga eftersom de innehåller tex 0,3% alkohol.
/fd kassörskan
Så sånna typ briska cider är 18 år på? De var ju 0,5
Hej jo jag tänkte höra om detta angående alkoholfria drycker. Får systemet eller typ Ica sälja de till minderåriga. Asså typ 15/16års åldern?
Jo de får sälja alkoholfritt till yngre.Systemet får inte sälja nånting ur butiken till minderåriga (dvs folk under 20)
Jaså,får de? Det visste jag inte. En jag känner var nämligen tvungen att visa leg för att få köpa alkoholfritt vin på systemet.. (Hon var långt över 20!)
E inte det väldigt fel egentligen. De kan vara uppmuntrande till att dricka senare väll?!
Jag tycker det är väldigt bra om man som 15, 16 åring går och köper nollprocentig "alkohol" istället för att kontakta en langare och supa sig dyngrak. Ungdomar i den åldern som köper alkoholfritt känns väldigt mogna tycker jag. Det är inte alls ovanligt att en 16 åring dricker sig spyfull så man ska väl vara glad ju längre en ungdom i den åldern frivilligt håller sig till alkoholfritt. Jag tror verkligen inte att det uppmuntrar till att dricka alkohol. Vore någon tonåring uppmuntrad till att dricka så är det väldigt enkelt att få tag i alkohol.
Ja, något som innehåller 0,5% alkohol är det 18-årsgräns på. Dessutom har många matvaruaffärer en frivillig gräns på 20 år (tex den butik där jag jobbade).