Alkohol till minderåriga.

sofia2000

Trådstartare
Hej jo jag tänkte höra om detta angående alkoholfria drycker. Får systemet eller typ Ica sälja de till minderåriga. Asså typ 15/16års åldern?

Hej jo jag tänkte höra om detta angående alkoholfria drycker. Får systemet eller typ Ica sälja de till minderåriga. Asså typ 15/16års åldern?

Ja, men då ska det verkligen vara 0% alkohol, inte 0,3 eller 0,7%. Det kommer upp en ruta för kassörskan när man scannar in en vara med åldersgräns. Det betyder att många "alkoholfria" drycker inte kan säljas till underåriga eftersom de innehåller tex 0,3% alkohol.

/fd kassörskan

Ja, men då ska det verkligen vara 0% alkohol, inte 0,3 eller 0,7%. Det kommer upp en ruta för kassörskan när man scannar in en vara med åldersgräns. Det betyder att många "alkoholfria" drycker inte kan säljas till underåriga eftersom de innehåller tex 0,3% alkohol.

/fd kassörskan
Så sånna typ briska cider är 18 år på? De var ju 0,5

Ja, matbutiker får sälja alkoholfria drycker och drycker med och under 2,25%.

Enligt lag så faller det under "lättdryck". http://lawline.se/answers/6627
Men sen kan vissa butiker välja att ha en åldersgräns om dom vill.

Kassavarningar kommer upp på drycker som överstiger 2,25%.

Jaså,får de? Det visste jag inte. En jag känner var nämligen tvungen att visa leg för att få köpa alkoholfritt vin på systemet.. (Hon var långt över 20!) :)

Jaså,får de? Det visste jag inte. En jag känner var nämligen tvungen att visa leg för att få köpa alkoholfritt vin på systemet.. (Hon var långt över 20!) :)

Jag ringde och kollade. En bedömning görs från fall till fall. Varor som kan förväxlas med alkoholdrycker som tex öl och vin säljs inte till underåriga men andra alkoholfria varor säljs som tex årgångsjulmust och äppelmust.

E inte det väldigt fel egentligen. De kan vara uppmuntrande till att dricka senare väll?!

Jag tycker det är väldigt bra om man som 15, 16 åring går och köper nollprocentig "alkohol" istället för att kontakta en langare och supa sig dyngrak. Ungdomar i den åldern som köper alkoholfritt känns väldigt mogna tycker jag. Det är inte alls ovanligt att en 16 åring dricker sig spyfull så man ska väl vara glad ju längre en ungdom i den åldern frivilligt håller sig till alkoholfritt. Jag tror verkligen inte att det uppmuntrar till att dricka alkohol. Vore någon tonåring uppmuntrad till att dricka så är det väldigt enkelt att få tag i alkohol.

Jag tycker det är väldigt bra om man som 15, 16 åring går och köper nollprocentig "alkohol" istället för att kontakta en langare och supa sig dyngrak. Ungdomar i den åldern som köper alkoholfritt känns väldigt mogna tycker jag. Det är inte alls ovanligt att en 16 åring dricker sig spyfull så man ska väl vara glad ju längre en ungdom i den åldern frivilligt håller sig till alkoholfritt. Jag tror verkligen inte att det uppmuntrar till att dricka alkohol. Vore någon tonåring uppmuntrad till att dricka så är det väldigt enkelt att få tag i alkohol.

Exakt så sa han jag pratade med på Systembolaget, de såg gärna att underåriga köpte alkoholfria alternativ från dem.

Ja, något som innehåller 0,5% alkohol är det 18-årsgräns på. Dessutom har många matvaruaffärer en frivillig gräns på 20 år (tex den butik där jag jobbade).

Beror nog på. Jag jobbade på en butik där det inget under 2.25 gick in med legkrav. En briska står som 0.3 på lokala handlapåIcaonlinesidan och under alkoholfri. Eller ja kanske öl åt det högre talet? Men garanterat inga 0.3-0.7cider.

Liknande trådar

Samhälle Läst artiklar i svenska dagbladet igår och idag där de har granskat försäljning av smällare, fyrverkerier och olagliga airbombs bland...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 787
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar