Alkohol och tonåringar...spinn off

Status
Stängd för vidare inlägg.

zask

Trådstartare
Funderade lite efter den andra tråden som handlade om att vara nykter när man har sin barn ut på kvällen för att kunna hämta dom...

Hur ser det ut när barnen är är hemma? Vad är ok att dricka då?
Hur ställer sig era barn till att man dricker alkolhol?

Jag har själv dåliga erfarenheter och hatade formligen när det dracks alkohol hemma och höll mig gärna borta pga det men hur är det i en "normal familj"
 
Sv: Alkohol och tonåringar...spinn off

Jag har mina barn i magen än så länge och kan därför bara berätta om hur jag haft det när jag bodde hemma.

Jag har alltid haft en positiv syn på alkohol trots att jag har en faster som är alkoholist. Mina föräldrar drack vad jag som vuxen ser som "normalt". På tex en fredagkväll så drack de varsin drink medan hela familjen hjälpte till med maten, delade sedan en flaska vin och drack kanske en öl eller drink efter maten. Det hände även att de delade en flaska vin mitt i veckan. Det har aldrig varit hysch hysch runt alkohol i familjen. Ville vi smaka så fick vi det och vi frynte med hela ansiktet över hur äckligt det var! ;)

Både jag och min bror har haft "sena" debuter med alkohol. Jag var 17 första gången jag drack så mycket så att jag kände mig lullig (drack en halv flaska vitt blandat med cider). Vet inte om det har med saken att göra. Men de vänner jag har som har haft föräldarar som hyschat runt sprit och aldrig i livet skulle låta de smutta på öl eller vin är de vänner som supit tidigast och mest. De drog i sig schampo-flaskor med "häxblandning" innan vi gick på skoldisco. Jag luktade inte ens på skiten!

Tycker att jag har en sund och normal syn på alkohol och tycker att mina föräldrar har introducerat det på ett bra sätt.

/Timsetim
 
Sv: Alkohol och tonåringar...spinn off

Jag har haft en part av mina föräldrar som drack alldeles för mycket under min uppväxt. Framförallt på helger och högtider. Som tur var har jag haft den andra som stöd, bollplank och allmän förståelse.

jag hatade helger och högtider och det knöt sig i magen när jag så att flaskan kom fram.
Jag har fortfarande den känslan.

Jag själv drack första gången runt 14 och det var just häxa :o men det var nog mest pga av grupptryck :smirk:

Vi hysch pyschade inte heller i vår familj utan jag fick smaka på vin och öl om jag vill osv. Däremot hade jag grym respekt och snodde aldrig hemma för eget bruk.
 
Sv: Alkohol och tonåringar...spinn off

I min familj har alkohol aldrig varit något konstigt. Mina föräldrar har en rätt avslappnad inställning till det mesta och pratar gärna öppet om saker och ting. Som barn kunde man därför fråga om det var något man undrade och det kom raka och ärliga svar. Det gjorde att jag mest garvade åt mina föräldrar då de blev fulla, men visst skämdes jag lite då min kära mot dansade på bordet en midsommarafton. Jag tror dock att jag skämdes för allt hon gjorde då för jag var på väg in i tonåren. När jag var mindre minns jag knappt att de drack något alls.

De var dock aldrig liberala när det gällde vi barns alkoholvanor. Det var inte okej för oss att dricka alls innan vi blev myndiga och de skulle aldrig ha köpt ut eller låtit oss smaka hemma. Svaret på varför var helt enkelt att alkohol var skadligt för så unga människor, men inget tjafs om att det var en vuxengrej. Min bror höll sig i skinnet rätt länge, men jag har alltid varit tvärt om. Jag tror däremot inte att ett totalitärt nykterist-hem hade gjort något skillnad vad gäller den biten.

Jag anser att man även i alkoholvanorna ska föregå med gott exempel. Om man vill få barnen att avstå alkohol helt så är det bäst att bli nykterist själv. Om man satsar på att få barn som kan hantera alkoholen som vuxna kan det vara en god ide att själv vara en vuxen som hanterar alkohol bra. Jag ser ingen mening med att gömma alkoholen helt för sina barn eller låtsas om att det inte finns så fort barnen är i närheten.
 
Sv: Alkohol och tonåringar...spinn off

Det är klart att man i en viss ålder skämms för sina föräldrar oavsett om dom är nyktra eller fulla :D

Jag tror inte heller på att gömma eller mörka utan man ska lära dom att hantera den..
 
Sv: Alkohol och tonåringar...spinn off

Mina föräldrar drack väldigt lite, typ ett glas vin var på fredag och lördagkvällen. Lite mer om de hade folk hemma men var aldrig för fulla. Jag tror inte jag druckit mindre som tonåring om de druckit ännu mindre. Det är mer en kompistrycksgrej. Vad som hänt om de drucket mycket mer och varit riktigt fulla ofta är ju svårt att sia om.
 
Sv: Alkohol och tonåringar...spinn off

Jag hade nog en likadan uppväxt som Timsetim och jag var oxå sen med att börja dricka alkhol...
Men hemma fick jag börja smaka någon mun runt sexton och sjutton kunde jag få ett glas vin till maten. Vilket gjorde att jag blev lite finsmakare... Jag dricker enbart sånt som är gott och aldrig för att bli full, visst har det sedan hänt att jag har blivit full men det är lätt räknade gånger...
Men ett gott rödvin sitter jag gärna och smuttar på...:love:

Och jag kommer nog att hålla samma förhållningssätt mot mina barn...
 
Sv: Alkohol och tonåringar...spinn off

När jag växte upp var det ungefär som Timsetim beskriver. Mamma och pappa kunde ibland ta en rom och cola eller två på fredagen till filmen som vi tittade på allihop. Eller en starköl eller ett par glas vin till middagen på lördagen. Det var dock inte något att dricka varje helg utan någon gång ibland sådär. Vi fick smaka en klunk ur deras glas någon gång vet jag.. men både jag o brorsan tyckte det smakade ääääääckligt.

Jag drack själv för första gången när jag var 18 år tillsammans med några kompisar i min familjs husvagn. Mamma och pappa visste om att vi skulle ta ett par drinkar (det var deras Marinella vi blandade på och jag frågade om det innan). Men innan 18-årsdagen skulle de aldrig ha köpt ut eller gett oss ett eget vinglas till bordet.

När min bror var dryga 17 år och jag 20 så frågade han mig en gång om jag kunde köpa ut ett par öl till honom. Jag tvärvägrade och sa att jag kunde göra det när han var fyllda 18 istället!:D

Jag tycker vi haft en sund relation till alkohol i familjen. Fast idag dricker jag nog betydligt mindre än vad mina föräldrar gör. De tar fortfarande ofta en drink eller två varje helgkväll och kan ibland dela en flaja vin en vardag. Medan jag (influerad av min sambo som knappast alls dricker) kanske tar en cider eller ett par glas vin per månad max.
 
Sv: Alkohol och tonåringar...spinn off

Jag klarar inte av att se min mamma dricka ens en lättöl, då lägger jag mig på mitt rum och gråter i flera timmar.
Jag vet inte varför, jag har aldrig sett henne full eller berusad.
Hon dricker bara när hon ska ut, och det är ungefär en gång i halvåret.
Jag vet inte varför jag inte gillar det.
Det är konstigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Modest
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 811
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 296
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp