Alion beroende på high vs. low head

lektra

Trådstartare
Många här inne yttrar att albion är relativt rak

Jag har en SLK till den här damen som har high head för att manken skulle få plats. NU har hon lagt på sig lite mer muskler överlag och sadeln trycker mer i mitten (om man drar handen via hela bossan) som om den var för svängd. Vid ridning, om man har glömt att spänna sadelgjorden ordentligt från början så glappar den i bak.

Hästen har förstås fått ont i ryggen och vi ska se om den går att stoppa om. Annars blir det ett nytt sadel köp.

Men mina funderingar är förstås. Vilken skillnad gör det på bomen om man har High eller low head?

Här är hästen
24314661.jpg

25374095.jpg

Sv: Alion beroende på high vs. low head

AnnBur vet nog, hon är rätt haj på Albion!

Men det jag kan tillföra är ju att om sadeln inte blivit stoppad nyligen så kan säkert en bra sadelmakare justera om den så den ligger an hela vägen. Lämnade nyligen in min Jensen dressyr på omstoppning, den släppte lite i bak innan o var lite för vid framtill men hon fixade till det så den ligger kanon igen!

Jag skulle inte tro att bommen ändras för high eller low head. Men bin häst behöver en high head sadel.

Senast ändrad:

High eller low head tror jag inte gör någon skillnad på bommen. Albion SLK har jag för mig är en av de Albion sadlar med mer svängd bom, K2 däremot är betydligt rakare. En duktig sadelmakare kan säga om det går att justera sadeln tillräckligt med omstoppning, eller om en annan sadel behövs. Det kan ju hända att det är för mycket stoppning på mitten, eller för lite framtill och baktill. Om man köper en ny Albion så brukar de behöva stoppas om inom ett halvår, det brukar vara relativt lite stoppning i dem/stoppningen sätter sig mycket.

Jag prövade en Harry Dabbs idag som satt super, lite för bred men "svängningen" var betydligt mer korrekt än SLK.

Troligtvis är jag usel på att kolla sadlar (om de är raka eller svängda) eftersom Harry Dabbs är mer svängd än SLK så jag måste ju ha fått något om bakfoten när jag sa vippbräda. Jag ska kolla noga imorgon

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 350
Utrustning Har tagit hem en Richard Davidsson dressyr sadel att kolla medryttarhästen på med ägarens vetskap ( så ingen skriker om det :smirk: )...
Svar
5
· Visningar
793
Utrustning Snälla ni, hjälp mig att bestämma mig för om jag ska köpa Prestige Venus-sadeln jag har hemma på provning eller ej...... Fakta om min...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur