Aliexpress

pepp

Trådstartare
Nån som har köpt något därifrån? Fick ni betala tull? Hur tusan vet man om man kommer åka på tullavgift?

Vill beställa en gul "fjällräven kånken" därifrån nämligen, men vill inte åka på tullavgift :D

Nån som har köpt något därifrån? Fick ni betala tull? Hur tusan vet man om man kommer åka på tullavgift?

Vill beställa en gul "fjällräven kånken" därifrån nämligen, men vill inte åka på tullavgift :D

Köpt en del men aldrig åkt på tull.

Har dock hört en del som fått betala men det har inte varit några enorma summor, någon hundralapp eller två

Fjällrävenryggsäck från Kina? O_o Piratkopia?

Jag har alltid betalat tull och moms på dyrare saker som jag köpt utanför eu. Enda jag inte betalat på var en bok för ett par dollar..

Jag och mina arbetskamrater har beställt en del prylar och aldrig behövt betala :) däremot har det hänt att paketet ej kommit fram men i stort sätt alla säljare är väldigt måna om att ha nöjda kunder!
Deras leveranser går oftast fortare än ebays..och de flesta har gratis frakt! Perfekt :)

Har inte handlat från just de men handlar en del (mycket :angel: ) utanför EU och jag har nog aldrig åkt på tull eller moms om det rört sig om varor för under 2000 spänn men det kan ju fastna ändå.

Enligt tullverket är de flesta försändelser där det totala värdet understiger 1400 kr tullfria, sedan tillkommer moms som nästan alltid är 25% av varuvärdet. Momsen slipper man främst om man inte beställer via postorder-företag (vilket nog de flesta företag räknas till när det gäller e-handel, men jag vet inte).

Den här tabellen ger åtminstone en indikation på vad man kan få komma att betala om ens paket skulle råka fastna, jag tror det finns en räknare någonstans på hemsidan också om man vill vara riktigt avancerad.

Hur kan det vara lagligt att köpa och sälja piratkopior såhär öppet egentligen?
Etiskt så lär ju inte Chanel tex lida superhårt av detta (deras kunder skulle ändå aldrig köpa en kopia framför originalet) men mindre designers med mindre köpstarka kunder kan nog lida rätt hårt av dessa sk business.... :/

Jag har handlat på aliexpress och har aldrig betalat tull. Så länge du inte kommer över 2000 kr så är det nog lugnt

En jättedum fråga: Vad är skillnaden på dessa exemplar och de som säljs på t.ex Naturkompaniet? Min första tanke var att kvalitén måste vara usel och att tillverkarna måste jobbat under fruktansvärda villkor (vilket säkert också stämmer), men det "äkta" fjällräven har ju också sin tillverkning i Kina och Vietnam bland annat. Så vad är den stora skillnaden? :) Upplys mig!

Aliexpress är ett billighetsställe. Visst finns det saker i dyrare prisklass men i det stora hela är det en prispressarsajt.
Kläder skulle jag starkt avråda att köpa därifrån, storlekarna är kinesiska och helt omöjligt att överföra rätt till våra. Kvaliten på kläder brukar va dålig, slarvigt sytt, dåliga material osv. Jag har drygt 150 köp från Ali och mina erfarenheter för annat än just kläder är att kvalitén är olika. Även om man köper samma sak kan den skilja, säljarna är OTROLIGT trevliga, men det betyder inte alltid hjälpsamma. Jag har fått saker som är helt oanvändbara och för det mesta försöker de skylla det på annat. Ibland har dom inte velat betala tillbaka för att "det är ju synd om oss då" Köpte även en produkt och fick en helt annan, säljaren ville då att jag skulle skicka tillbaka varan (jag skulle stå för frakten, som va högre än produkten kostade) för att få rätt. Oftast har det dock funkat att "hota" med att gå vida till Ali när dom tjaffsar. Det är varje fabrik som säljer sina grejer separat, alltså är inte Ali en butik utan ett samlingsställe.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
822
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 547
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info