Älgstig i hage!

C

CarolineNSV

Ska bygga ny hage med mkt bete. Ligger alldeles intill de andra, längra bort.

Saken är den att Älgarna och rådjuren har sin speciella "stig" där, vandrar ibland från skog till skog.
Oroar mig för att de ska springa igenom trådarna :confused:
Men det ska väll inte hindra att man ska kunna utnyttja sin mark, tycker man :p
tror ni de väjjar om de ser att de sitter uppe stängsel?

Nån som har samma problem?

/hälsningar från en med envetna grannälgar ;)

Sv: Älgstig i hage!

Jag tror inte jag vet att de inte gör det alltid. Ibland när de är ute i lugn och ro så kan de hoppa över, både rådjur och älgar. Blir de det minsta skrämda så springe de i regel rakt igenom.
Har vissa partier i mina hagar som kräver tillsyn ett par gånger per dygn när jag har betesdjur i dem, just för viltet.

De hoppar säkert över, om inte älgen bara kliver över ;) Är de skrämda så kan de säkert springa igenom.

Kan du inte sätta upp trästaket där med eltråd, de kanske syns lite bättre när de är ute och knatar i mörkret så de inte går igenom.

hehe jo. De bästa o enklaste hade ju vart o skyltat för dem, en annan väg ju ;)

Du får stanna och prata med dem :angel:

Vi har mkt råddjur och räv som utan problem korsar våra hagar, de hoppar i mellan/över eller under trådarna.

Våra älgar och rådjur hoppar, det är bara elrep hos oss. Det är inga problem hitills har dom inte pajat nåt.
Annars så får du väl sätta träribbor vid den övre tråden.

Oroar mig för att de ska springa igenom trådarna

Om du sätter upp HT-tråd (järntråd) med stängselfjädrar så minskar risken att tråden blir avsprungen. Stängselfjädrar minskar också risken att hästarna skadas.

Elrep och band är nog sämre om du har mycket vilt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 304
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar