Sv: Älgslakt

Tack för alla svar.

De flesta har tydligen inga negativa erfarenheter från hästarna.

Jag hoppas verkligen att det inte blir problem för mina hästar. Det handlar ju inte om att bara gå förbi ett slakthus utan att leva vägg i vägg med det.

AnnKristin

Vad somliga verkar glömma bort i tråden är att hästar är individer och att ingen är som den andra.
Det är ju bra att vissa har hästar som inte bryr sig om blodlukt men det betyder inte att Alla hästar är obrydda.

Hur just dina komemr reagera vet du inte föränn du provat att introducera blod till dom. Pågår det någon jakt just nu? Kan de ta med sig pälsen från ett dött djur och lite blod och lägga i närheten av staketet där du vet att hästarna kommer gå förbi?

Lägg det där, släng mindre höhögar på olika avstånd från staketet och se hur nära de går utan att reagera. Reagarerar de inte alls kan man utgå ifrån att de inte reagerar på mindre blodlukt iallafall.

Se till att du inte är i närheten, håll dig på ett bra avstånd så du inte påverkar hästarna. Sätt dig ner på en stol, ha med dig din man så han också får se reaktionen och se hur de reagerar.

Mina hästar hade inga problem med det, de bodde med mer eller mindre vägg i vägg med slaktboden. Och där slaktades inte bara vilt utan grisar och får som ibland sköts utanför på stallplanen så blodlukten kunde de inte missa...

Jag fick avliva min gamla häst akut i hagen en vinter. Han låg kvar ett par dagar innan han grävdes ner. Luktade inte. De andra hästarna stod och passade honom båda dagarna, unghästen drog av presenningen och petade på honom ganska mycket. Däremot reagerade de när vi avlivat en annan häst en gång som började lukta..det gillade dom inte, var svårt att få ut dom den morgonen minns jag..Jag skulle dock inte vilja ha en slaktbod vägg i vägg med ligghallen OM dom inte gillar det.

Jag red på min (förra) häst, och hade sällskap av en annan ryttare med sin häst. Red ut, och red förbi ett djurkadaver (med inälvor ute osv). Hästarna blev nyfikna och ville gå fram och nosa, men de fick inte gå helt fram (ville inte ha massa slamsor i hästskorna haha).

Liknande trådar

W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 921
Senast: Whiplashr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp