aneri

Trådstartare
Min man är jägare och han och jägarlaget håller just nu på att bygga ett slakthus för älgar i byggnaden vägg i vägg med hästarnas vindskydd.

Jag har hört, minns inte när och hur, att hästar är mycket känsliga för liklukt. De blir stressade, t o m panikslagna när de känner lukten. Jag har talat med min man om detta men han lyssnar inte, eftersom han tror att jag överdriver.

Finns det någon som vet?

AnnKristin

Sv: Älgslakt

Mina hästar bryr sig inte ett dugg..men då är den ena uppväxt med "liklukt" eftersom hans förra ägare var slaktare. och jag minns väl hur han reagerade när jaktlaget här för något år sedan drog ut en älg bakom hagen och ut till vägen.Hästen var med från baksidan av hagen fram till vägen jämte den döda älgen ..det roligaste som hänt öht efter våran lilla grusväg de senaste åren tyckte han.Den hästen bryr sig inte i levande älgar heller för den delen.

Den andra jag har har heller inga problem verkar det som då grannen jagar rätt mycket och det hänger ofta både rådjur och rävar och harar utanför hans vedbod och hästarna bryr sig inte alls om det.

Men att bygga precis vägg i vägg med vindskyddet kanske är lite väl.

Jag tror inte att det är någon större fara egentligen, om inte annat så vänjer sig väl hästarna.

Men visst kan man tycka att det är lite överdrivet nära ändå, jag skulle nog själv tycka att det var lite jobbigt att besöka ligghallen... :o

Det är ju ingen större liklukt på "färska" älgar. Det är värre när man rider förbi självdöda djur i skog och mark.

För några år sedan hade jag en granne som hade en ko som dog av ålder på betet. Det var mitt under mul- och klövsjukan (bodde ju på Irland då) så transportbilen som kommer för att hämta döda djur fick inte komma till gården utan tillstånd. Det tog flera veckor att få det där tillståndet och kon låg kvar i hagen övertäckt av en presenning. Grejen var att hon låg precis bredvid ridvägen. Många av mina hästar reagerade, men det var bara en eller två som vägrade gå förbi. Ett par hästar brydde sig inte alls trots att det verkligen luktade död på flera meters håll.

Efter den händelsen är jag inte så säker på att alla hästar är speciellt känsliga. Innan kon började ruttna så var det ingen av hästarna som reagerade.

Det enda jag vet är att min förförra häst fick en enorm chock när jag skulle ta in honom i grimman efter att ha ätit surströmming... Jag tror han hoppade närmare 3 m bakåt!

Jag tror också att du överdriver faktiskt.

Vi "slaktar" mycket vilt här hemma.. Jag har flera gånger gått direkt från slaktboden ut till hästarna... och de har då aldrig reagerat över varken blodlukt eller annat...

Flera gånger har jag bevisat för inhysningar som trott att hästar är rädda för detta genom att komma ut blodig om händer och kläder och klappa om deras hästar med blodiga händer... Hästarna reagerar inte med rädsla.. om de reagerar överhuvudtaget så är det snarare med nyfikenhet över den obekanta/ovanliga lukten från mig...

Och som någon annan sa... En färsk viltkropp luktar inte lik.... Inte ens när den hängt ett tag...

människan för över sin rädsla och det är det som gör hästarna rädda oftast.

död är naturligt för hästar

Jag tror inte det är någon större fara.

Jag har en gång varit med om att ett påkört rådjur hamnat i hagen. Det blev påkört av en lastbil som inte stannade efteråt (blind och döv förare?) så det var mycket kött och blod synligt. Jag hörde smällen på ca. 100 meters håll.

Jag kan säga att hästarna var mycket intresserade och var framme och nosade på kroppen och verkade inte det minsta rädda, snarare tvärtom. Som de höll på så hade jag inte blivit förvånad ifall de ville provsmaka, men jag såg till att få bort alla likrester innan de fick chansen.

Annars kan man ju tänka på alla hästar som användes i krig förr i tiden. Det hade ju knappast funkat ifall hästarna fått fnatt så fort de kom i närheten av blod och likrester.

Tror inte heller att det är någon fara för hästarnas del, min häst har oxå bara reagerat på blod och dött vilt med nyfikenhet.
Däremot är jag förvånad att han vill bygga slakthall intill ligghallen, med tanke på att hästana ofta bajsar i /ikring den så borde det finnas mer hygieniska ställen att bygga på.. :grin:

När jag bodde hos mina föräldrar var slaktboa alldeles bredvid stallet. Slaktavfall på stallbacken osv. Ingen fara.

Jag har bara en erfarenhet:

Red min kompis häst en gång, skulle ut i skogen lite. Han var van vid allt ute på landsbyggden däribland fladdrande ensilageplast och presseningar, det hade ALDRIG varit ett problem innan.

Men, ca 20 meter från en pressening på marken började han skygga och vägrade gå framåt, vad jag än gjorde. Gav upp och red en annan väg. När jag kom tillbaka och berättade för min kompis fick jag reda på att det låg två avlivade ardennerhästar under presseningen i väntan på att nån skulle forsla bort kropparna.

Har inga vetenskapliga bevis på att det var liklukt, men det är i alla fall vad jag tror. Jag hade ingen aning om att de låg där så jag kunde inte överföra nåt på hästen i alla fall.

Panikslagen pga liklukt måste vara rätt ovanligt hos hästar. Vi har haft en död häst liggande i stallet utan att hästarna blev panikslagna. (Hästen avled en lördagkväll, kroppen hämtades några dagar senare.)

Nu går jag emot alla andra och säger att 2 utav mina hästar reagerar kraftigt.
Jag har en jättefin runda som jag ofta rider, på slutet utav den går vi genom en gård där bonden även är slaktare och om de håller på o slaktar så går hästarna inte förbi där! De stannar 100m från o tvärvägrar gå förbi, så jag blir tvungen att gå en omväg då.
Mitt gamla sto som är pensionär nu, hon går förbi men hon blåser upp sig o tittar konstigt på slakthuset.

Min Nova har gått fram till helt färska flådda älghudar och nosat ordentligt för att sedan ta tag med tänderna för att börja kasta med dem (där bröt jag). Hon har också gått fram till körran de kört älgen på för att nosa och sedan börja slicka i sig blodet :crazy:.
Jag har sett ett par andra hästar reagera starkt på att det hängde älg på logen men de lugnade sig snabbt.
Jag tror att hästars likrädsla är kraftigt verdriven. Rädslan skulle jag snarare vilja påstå i många fall kommer antingen från människan eller från att det luktar annorlunda = farligt i en hästhjärna när de sedan inser att inget farligt händer så lugnar de ner sig.

Senast ändrad:

Det är överdrivet, där jag jagar ligger slaktboden bredvid stallet, och det är inte ovanligt på större gårdar/gods. Mina hästar har aldrig brytt sig om att vi har haft vilt hängande vid stallet.

Jag har en jättefin runda som jag ofta rider, på slutet utav den går vi genom en gård där bonden även är slaktare och om de håller på o slaktar så går hästarna inte förbi där! De stannar 100m från o tvärvägrar gå förbi, så jag blir tvungen att gå en omväg då.
Mitt gamla sto som är pensionär nu, hon går förbi men hon blåser upp sig o tittar konstigt på slakthuset.

Men är du säker på att det är lukten de reagerar på??....
Det kan ju lika gärna vara att det ibland pågår aktivitet i ett hus som normalt sett är tomt och tyst....

Individuellt skulle jag säga. Min först häst, gammelpållan, brydde sig inte alls. Stallägaren hade även skog så ibland kom det trafikoffer till älgar på gården som slaktades upphängda bredvid stallet och man fick ibland passera älghuvudet och inälvorna. Hon luktade gärna på det...
Nu bor jag i närheten av ett älgslakteri. Hästarna reagerar. En del mer, en del mindre.
Jag har inte ridit förbi när de slaktat utan det har varit tyst och öde, men slaktavfallet har legat framme.

Vägg i vägg med vindskyddet känns lite överdrivet. Risken finns att de aldrig vill använda det.

Har du läst studien om hästarna och paraplyerna?

Om inte tycker jag att du ska göra det. Just nu hittar jag den inte när jag googlar, men jag är på väg till jobbet så jag har lite ont om tid också. Sök så hittar du den.

Vi flyger hem älgarna med helikopter vid jakt, och just i år var jag på väg hem från hagen med 2 hästar, när helikoptern kom flygande LÅGT med en älg hängande under ( de va nära vi fick den i huvudet) de skvittra blod, men inte gjorde det hästarna något. Dom var lika glad för det...

* Jenny *

På änden av vårt stall har jägarna sitt slakteri. Vi går förbi där när vi tar in från vinterhagen.
Det enda jag märker är när vi tar in dem om de precis slaktat är att de går snabbare förbi och kollar lite på dörren. Rider vi runt utanför kan de tveka att gå förbi just vid dörren, men det är absolut ingen panik.

Liknande trådar

W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 921
Senast: Whiplashr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp