Algmjöl,Svavel,Koppar osv -Pat colby

Sv: Algmjöl,Svavel,Koppar osv -Pat colby

Har fått höra från vem? Det låter en aning påhittat..

Hästar äter giftiga växter. Hästar i frihet åt dem också och dog. De har inte fri tillgång på mat i det fria, under vissa perioder är det begränsad tillgång på lämplig växlighet.

Jag vet faktiskt inte, ett allmänt begrepp antar jag.

Jag har aldrig sett en häst frivilligt äta giftiga växter. Sen så vill jag gärna hur ni ser på att inget fungerat på vår häst utan päls tills vi började ge henne detta, hon fick päls direkt och det har hållit sen dess. Våra hästar har blivit mycket mindre halta och vi har alla hästarna till start, efter att vi började ge dem detta. Jag kommer inte tvivla på det efter dessa händelser :)

Du ska nog vara lite försiktig med var du lyssnar på. Ett hett tips är att söka mer information. Läs andra vinklar på hästhållningen, försök prata med utbildat kunnig folk (kontakta SLU, de brukar inte ha något emot att prata lite).

Hästar älskar ekollon. Ekollon är giftigt i stora mängder. Idegran är inte ovanligt att de äter. Så visst äter de giftiga växter! De, precis som vi, vet inte vad man ska och inte ska äta.

Att hästarna är mindre halta och får päls av algblandningarna låter snarare som en brist i foderstaterna. Jag har mycket svårt att se att algerna skulle "bota" hältor.

Jag ska inte försöka övertala dig, du tror vad du tror. Men jag vill uppmana till att söka mer information.

Ja, jag tror också att det är en brist i foderstaten, men det är det jag menar. Och jag menar inte bara algerna, jag menar alla minelarer hon tar upp (eller rekomenderar att man ska ge) och de ger ju behovet hästen behöver.

Jag vet mycket om den "allmänna uppfattningen" men jag är intresserad och tror på alternativa metoder och vill därför förespråka för dem. Men det där med Ekollon visste jag inte, trodde faktiskt att de undvek dem :S

Jag vet faktiskt inte, ett allmänt begrepp antar jag.

Jag har aldrig sett en häst frivilligt äta giftiga växter. Sen så vill jag gärna hur ni ser på att inget fungerat på vår häst utan päls tills vi började ge henne detta, hon fick päls direkt och det har hållit sen dess. Våra hästar har blivit mycket mindre halta och vi har alla hästarna till start, efter att vi började ge dem detta. Jag kommer inte tvivla på det efter dessa händelser :)

Allmänna begrepp ska man nog akta sig för i hästsammanhang.

Hästar äter tyvärr en hel del giftiga växter. Det är nog bara vissa växter som smakar illa som de inte äter. Min häst äter Johannesört och ekblad, ekollon om hon kommer åt. Det är inte nyttigt att stoppa i sig.

Min uppfattning är att det är bättre att balansera foderstaten än att ge dem alger.

Haha, tycker det är lite motsägelsefullt med naturlig hästhållning och alger... Någon som kan informera mig om när vildhästar började käka alger och det i fri tillgång? :)

jag tycker att det är konstigare att man ger dem ngt som kan innehålla miljögifter och att man inte vet hur mkt och vilka mineraler de innehåller.

Det gör man kanske med det som tråden handlar om?

Sitter och läser pat colby's bok naturlig hästhållning .
Någon som hon tar upp väldigt ofta är algmjölet och alla dess fördelar .Hon poängterar också att hästen skall ha fri tillgång och att man ej får blanda i i fodret då det kan leda till överskott av mineraler/spårämnen .

Flera fågor dyker upp i mitt huvud först och främst hur löser man fri tillgång på algmjöl rent praktiskt ?

Hon skriver även om kopparbrist/jodbrist , jag hade för mig att jod är något som man skall vara mycket försiktig med till häst ?

Sedan så är det ju detta med svavel,dolomit osv
Någon som har funderingar kring detta ?

Läser man ordentligt i boken så poängterar P.C detta med tungmetaller i algerna och att det är viktigt att hitta så rent som möjligt.

Hon har forskat i 50 år i detta ämne=böckerna hon skrivit. Hon har själv fött upp djur som dött pga olika omständigheter. Och utifrån det hittat sin metod som fungerar.

Hon poängterar också att det är viktigt med jordanalys innan man ger hästarna hennes mineralblandning. Brist och överskott visar samma symptom.

Behöver hästen ingen mineral av någon sort så ska man inte ge den.....säger sig själv....tycker jag.

Alla hästar har olika behov...?har svårt att tro att alla hästar har samma brist/överskott och behöver samma mängd av allt...?

Mixtra aldrig på egen hand! Skaffa kunskap, rådråga veterinär/utbildade foderrådgivare etc.

Alla vill vi våra djur väl men det kan bli för mycket av det goda oxå.

Läser man ordentligt i boken så poängterar P.C detta med tungmetaller i algerna och att det är viktigt att hitta så rent[ som möjligt.
och HUR hittar man detta, när algerna är havets slasktratt som samlar upp de miljögifter som finns där?

Mixtra aldrig på egen hand! Skaffa kunskap, rådråga veterinär/utbildade foderrådgivare etc.
utbildade foderrådgivare rekommenderar just att låga bli Colbys metoder.... :idea:

Sen måste man också komma ihåg att allt PC skriver inte är applicerbart på våra hästar rakt av eftersom det är viss skillnad på förutsättningarna beroende på var på jordklotet vi befinner oss.

Vi fick en häst utan päls. Jag menar HELT UTAN! Så fort hon fick ett strå, så gick det av. Gick inte att ha täcke, för då slets det av direkt, men utan täck frös hon fruktansvärt (varit "naken" i tre år). Selen kunde hon inte ha, fick blodiga sår bara av tömmarna. Ägaren hade testat allt, men vi sa att vi tar henne.
Gav henne detta, med mängd som hon behövde, satte ludd på varenda del av selen och huvudlaget så hon kunde tränas. Nu, ett år senare, har hon massa päls, sätter vinterpäls, kan ha täcke, sele, springer in pengar, startar som en vanlig travhäst. Tack vare Pat Colbys mineraler.

Kan det inte ha varit nåt i hästens liv/miljö som den inte tålde innan ni tog över hästen? Verkar mkt mer troligt än att det enbart skulle vara algtillskottets verk att pälsen kommer tillbaka. Kan ju ha varit allergi, dåligt foder,stress eller allt på en gång, när den sedan byter miljö blir det bra.

Jag skulle aldrig våga ge alger vare sig till mig själv eller hästen, just för att de drar till sig gifter i vattnet. Man har ju ingen aning om hur algerna har tillverkats/odlats innan de säljs...?

jag kanske ger mig ut på väldigt hal is här, men fick en tanke när jag läste om din häst.

Alger är väl basiska? Det för mig borde betyda att de innehåller kalcium. Någonstans läste jag att kalciumbrist hämmar upptaget av mineraler. Mineralbrist (och vitaminbrist visserligen) kan ju orsaka håravfall, kan det varit boven? genom att hästen slapp kalciumbrist och kunde ta upp mineralerna återkom hårväxten.

Kalciumbrist kan ju även ha påverkan leder och ligament så att ni hade mer hältor förr?

som sagt, ingen expert alls utan bara en funderare!

/Lisa

angående häst utan päls - mitt första halvblod tappade hela sin päls första hösten jag hade henne, det växte ut igen utan konstigheter. Och nej, hon fick inga speciella tillskott.
(veterinären hade inget svar på varför det blev så, men hade varit med om det några ggr tidigare också)

Sen så vill jag gärna hur ni ser på att inget fungerat på vår häst utan päls tills vi började ge henne detta, hon fick päls direkt och det har hållit sen dess. Våra hästar har blivit mycket mindre halta och vi har alla hästarna till start, efter att vi började ge dem detta. Jag kommer inte tvivla på det efter dessa händelser :)

Det kan ju mycket väl vara så att algerna innehöll något eller några mineraler som din häst hade brist på. Alger brukar innehålla rätt stora mängder av t.ex. kalcium, salt (natrium/klorid) och jod. Det finns dock bättre sätt att tillsätta kalcium och salt i foderstaten och jod kan vara farligt att ge för mycket av så man bör ha kontroll över hästens intag.

Det stora problemet med alger är att de kan innehålla rätt stora mängder av arsenik och tungmetaller. Jag har tittat på olika algtillskott och konstaterat att ofta finns det ingen analys av algerna alls och i de fall där analys finns så hittar man bl.a. As (arsenik), Pb (bly), Sn (tenn), Cd (kadmium), Hg (kvicksilver) m.m. Tungmetaller i relativt små mängder ger inga akuta symtomer men anhopas i kroppen och vid lång användning kan det ge problem. Det är därför man t.ex. rekommenderar att endast äta östersjöfisk högst en dag i veckan.

och HUR hittar man detta, när algerna är havets slasktratt som samlar upp de miljögifter som finns där?

Ja man får ju lita på tillverkaren att dom talar sanning som med allt annat....annars kan man ta en analys själv. Höt vid våra motorvägar,runt flygplatser mm är nog inte "rena" dom heller

utbildade foderrådgivare rekommenderar just att låga bli Colbys metoder.... :idea:

Vilken metod menar du...? Hennes mineralblandning går ut på ekologiskodling och egenblandad kraftfoderblandning. Ej färdigblandad kraftfoder som redan har tillskott på vitamin/mineraler. Dolomitkalk är inte farligare än nåt annat kalk på marknaden. Svavel/msm finns redan och säljs. Använder det på mig själv och blivit av med flera års värk. Dom andra mineralerna måste man ta analys för att tillsätta....Och boken är absolut igen leksak...men det får man väl hoppas att den som läser fattar.

Sen måste man också komma ihåg att allt PC skriver inte är applicerbart på våra hästar rakt av eftersom det är viss skillnad på förutsättningarna beroende på var på jordklotet vi befinner oss.

Just därför höanalys alt. jordanalys.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka