Algmjöl,Svavel,Koppar osv -Pat colby

kitty79

Trådstartare
Sitter och läser pat colby's bok naturlig hästhållning .
Någon som hon tar upp väldigt ofta är algmjölet och alla dess fördelar .Hon poängterar också att hästen skall ha fri tillgång och att man ej får blanda i i fodret då det kan leda till överskott av mineraler/spårämnen .

Flera fågor dyker upp i mitt huvud först och främst hur löser man fri tillgång på algmjöl rent praktiskt ?

Hon skriver även om kopparbrist/jodbrist , jag hade för mig att jod är något som man skall vara mycket försiktig med till häst ?

Sedan så är det ju detta med svavel,dolomit osv
Någon som har funderingar kring detta ?

Sv: Algmjöl,Svavel,Koppar osv -Pat colby

Sitter och läser pat colby's bok naturlig hästhållning .
Någon som hon tar upp väldigt ofta är algmjölet och alla dess fördelar .Hon poängterar också att hästen skall ha fri tillgång och att man ej får blanda i i fodret då det kan leda till överskott av mineraler/spårämnen .

Flera fågor dyker upp i mitt huvud först och främst hur löser man fri tillgång på algmjöl rent praktiskt ?

Hon skriver även om kopparbrist/jodbrist , jag hade för mig att jod är något som man skall vara mycket försiktig med till häst ?

Sedan så är det ju detta med svavel,dolomit osv
Någon som har funderingar kring detta ?

Jag har en enskild krubba för algerna.

//Marlene

Enligt Cecilia Muller på SLU så har man gjort tester för att se om hästar kan känna vilka mineraler och ämnen de behöver av själva. Det kan de inte. Det enda behovet som hästen kan känna sig till själv är behovet av salt.

Alltså ger man fri tillgång av andra mineraler än salt så riskerar man förgifta sin häst då många mineraler är giftiga i fel mängd.

Räkna ut din foderstat på "vanligt" sätt.

Nu vet inte jag vad det är för sorts alger som ingår i algmjölet. Men jag har alltid varit misstänksam mot alger pga att de innehåller mkt miljögifter.
[/url]

Är nu inte helt säker på om algmjöl är samma sak som algmineraler. Men jag har för mig att det är odlade alger man använder. Ger min häst black horse algmineraler och de har funkat jätte bra :D

Algmjölet ger jag i en separat krubba.

Vi använder alla hannes "tips" och mineraler på våra hästar. Det fungerar ENORMT BRA!

Vi fick en häst utan päls. Jag menar HELT UTAN! Så fort hon fick ett strå, så gick det av. Gick inte att ha täcke, för då slets det av direkt, men utan täck frös hon fruktansvärt (varit "naken" i tre år). Selen kunde hon inte ha, fick blodiga sår bara av tömmarna. Ägaren hade testat allt, men vi sa att vi tar henne.
Gav henne detta, med mängd som hon behövde, satte ludd på varenda del av selen och huvudlaget så hon kunde tränas. Nu, ett år senare, har hon massa päls, sätter vinterpäls, kan ha täcke, sele, springer in pengar, startar som en vanlig travhäst. Tack vare Pat Colbys mineraler.

Jag förstår mer än väl att många har svårt att acceptera sånt som inte är "godkänt" och allmänt, alltså alternativa metoder.

Men min personliga åsikt, mer än så kan jag inte ge, är att det är ett kanon-foder tillskott. Algmjölet, som var frågan, ger jag som sagt i en separat krubba.

kl

intressant att läsa era svar , jag vet varken bu eller bä ,är mest ute efter en disskution om delvis alger och även koppar tillskott osv .
författaren hävdar en hel del i sin bok tex att det är bara hästar med brist på svavel som får parasiter.

Sen har jag svårt att tro att hästen kan känna efter själva om de har brist på något , boken väckte en hel del funderingar hos mig helt enkelt. =)

Nej hästen känner inte efter själv om det saknas något, är de hungriga så äter dom. Alger oavsett form ratar våra hästar, lägger man de i en separat krubba så får det ligga där och frågan är hur man ska tolka det. Att det är så balanserade i foderintaget att algerna är onödiga?;) Nej sanningen är nog den att alger smakar så äckligt och därför äter man inte det.:D

Jag var på en foderföreläsning för ett tag sen, den föreläsaren hävdade att "om hästar vore gjorda för att äta alger, så skulle de även varit försedda med fenor". Naturlig foderstat? Inte i mina ögon.

Mina hästar äter algmjölet i omgångar. Det får ligga i krubban (separata) och ibland kan det gå två veckor utan att dom rör det, och sen äter dom upp hela krubbor några dagar, sen låter dom det vara ett tag igen.

Jag tror de kan avgöra vad de behöver :)

Om hästar kan avgöra vad dom behöver äta så skulle vi inte ha kolik, fång och andra matrelaterade åkommor. Eller dom kanske bara blir självmordsbenägna ibland???

Om hästar kan avgöra vad dom behöver äta så skulle vi inte ha kolik, fång och andra matrelaterade åkommor. Eller dom kanske bara blir självmordsbenägna ibland???

Det finns i alla fall inga vetenskapliga undersökningar som tyder på att hästar skulle känna av vilka mineraler de behöver. Enda undantaget är salt.

Den enda rimliga slutsatsen är att salt kan man låta hästarna ha fri tillgång till men övriga mineraler måste man ge i fodret. Oftast är det dock säkrast att ge även salt i fodret eftersom många hästar har svårt att få i sig en tillräcklig mängd salt från en saltsten i hagen.

Angående kolik.
Fick hästarna kolik när de var i frihet? Nej.
De åt nästan konstant och fick därför i sig den näring de behöver. Nu får de bara vad vi stoppar i dem, och därför får de kolik. de vill vara mätta, klart de äter allt vi ger dem.

Hur förklarar du att hästarna undviker giftiga växter? För uppenbarligen gör dem det.

*Inget påhopp om någon skulle ta det så, vill bara ha en diskussion och höra åsikter*

Klart jag inte vet säkert, men det är ju man har fått höra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka