Catina

Trådstartare
En liten undran:
jag ska börja att ge alger till mina hästar, och undrar om man ska "mjukstarta" med givan för att sedan succesivt utöka?
Att de tycker om alger vet jag redan då islänningen får det i sin mat men hon tycker inte om alger utan överlåter det mer än gärna till sina kompisar. :bump:
 
Tror inte att du behöver mjukstarta, det brukar isåfall vara för att de skall vänja sig vid smak och lukt.
Men ge halva rekommenderade dosen ett par dagar.
Lycka till
 
Jag har bara erfarenhet av Carrageen ,rödalger och det ska man mjukstarta med. Dels för att vänja hästen med smaken och sedan för att en utrensningsprocess startar. Börjar man med full dos så blir den väldigt kraftig.
 
Jag började lite försiktigt men gav full dos efter bara några dagar. Hästen accepterade smak och lukt på en gång, han bara älskar alger! :d Har bara bra erfarenheter av att ge alger! :)

Mvh Huntress
 
Vart får man tag på alger? Och är det någon som känner till någon bra ört butik? Helst där man gör egna örtblandningar? Mvh/Agnes
 
VARNING!
Om hästen har några inre problem, som ju algerna är till för att rensa ut, så kan hästen bli jättedålig om du ökar algerna för fort!
Mig tog det en månad att komma upp i full dos till min islänning. Ta det lugnt för säkerhets skull!
 
Tack alla, jag har beställt och det kommer hemlevererat till dörren senast fredag, och jag mjukstartar med ca ½ dl i en vecka eller två, det är brunalger + kalk som jag beställt.
:bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
881
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 339
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
552
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp