Jag har använt Alg_börjes alger i flera år, tagit blodprov på hästen nyligt och han mår prima så inget som kan skyllas på algerna här. har gett alger till mitt sto när hon var dräktig och fölet är idag tre år o mår prima.
Jag upplever det finns för jäkla många fördomar mot alger!! Här besprutas marken med gift o vi köper foder från bonden som sprutat marken men inte säger någon nånting om det...
Jag själv äter algtabletter och mitt handeksem utvecklades unde ca en månad, sedan försvann det o jag har aldrig mer haft problem.
Här kommer lite info från diskussioner jag haft med Alg-Börjse. Jag upplever dem som seriösa o jag har enbart positiva erfarenheter.
De här frågeställningarna kommer vi som sagt i kontakt med då och då.
Det är riktigt att både hästar, människor och även andra djur tar upp tungmetaller och lagrar dom på olika ställen i kroppen beroende vad det är för tungmetall eller radioaktiv isotoper.
Dessa giftiga ämnen får vi i oss via föda och miljö.
Det märkliga är att man påstår att hästarna kan ta upp tungmetaller från algerna, dom försöken skulle jag gärna villa se.
Fakta är att tungmetallerna ligger så hårt bundna i alginaterna så hästar och andra djur omöjligt kan tillgodogöra sig dom, istället så fortsätter alginaterna att suga upp tungmetaller och radioaktiva isotoper från hästen på väg genom magen och tarmarna och låter det följa med ut via avföringen.
Att vi är så säker på våran sak är att man har gjort djurförsök på bl.a strontium, och kunnat konstatera att algenaterna i algerna har sugit upp detta stronium och fört ut det via avföringen. Djuren har fått detta strontium intranevöst, så att denna radioaktiva isotop har satt sig i skelettet, normalt så får man leva med denna förgiftning, men tillsätter man alginatrika alger i födan så kommer strontiumet att minska radikalt jämfört med andra försöksdjur som inte fått dessa alginater i födan
Dessa försök är mer än 20 år gamla och vi får hoppas att man inte utsätter djur för sådana försök mera.
Vi rekommenderar alger till alla hästar även ston och föl.
Islandshästarna på Island och Färöarna går självmant der till stranden och äter brunalgerna färska direkt från vattnet.
När hästarna så småningom kommer till Sverige så menar man tydligen att det helt plötsligt har blivit onaturligt för dessa hästar att äta alger.
Det är känt sedan lång tid tillbaka att hästen bara tillgodogör den mängd av jod den har behov av via algerna, överskottet kissar hästen ut.
Många hästar som går på lösdrift i kustnära områden går självmant ner och äter alger direkt från havet, t.ex. på Färöarna och Island.