K

Kreli

Nån som vet nåt om "Alg-Börjes Fodertillskott"? Funkar det bra? Tycker era hästar om det? O.s.v. Eller nån annan återförsäljare av en liknande produkt. Vill veta allt! Eller så mycket som möjligt iaf.
:bump:
 
Det jag har hört är att man inte ska ge dräktiga ston alger pga att risken för struma hos fölet ökar enormt...
Det var nån studie i från england som jag läste detta. Vet dock inte hur pass bra detta stämmer på de "svenska" alg tillskotten.

Jag har aldrig gett algtillskott till någon av mina hästar, men jag vet flera som gett detta till sina hästar och det är väl som med allt annat inom häst sporten.... Vissa har tyckt att det var super bra och andra tyckte att det var skit.
 
Normalgiva av Algbörjes ligger flera gånger högre än den lägsta giva där man sett toxiska effekter. Om man dessutom bor nära havet där stora mängder jod blåses in över marken tillskottet bli häftigt.
Det snackas ofta här om att man skall ge jodfritt salt, jodtillskottet från vanligt salt är löjligt i jämförelse med alger.
PL
 
Håller med peter_lundin, det enda dödsfall p g a överutfodring med något mineral som min foderläare (häst) på SLU kände till var ett föl efter att stoet fodrats med alger. Så det var ett av få fodermedel hon direkt avrådde från att använda.
mvh Maria
 
På ridskolan jag red förut gav dom alla möjliga sorters alger (såna man kokar också). Det skulle vara bra mot hosta mm. Stallägaren där jag har min häst nu tycker att hennes häst blivit såå fin i pälsen av det! Men inget annat speciellt verkar det som... Jag har dock inte sett nån förändring!?
Alla hästar som jag sett äta alger har inte gillat det i början, men sen accepterat det och ätit det som bjuds!

Själv har jag inte bestämt om jag tycker att det är bra eller inte, och väljer därför att iaf inte ge min egen, och studerar andras istället! :) ;)
 
"det enda dödsfall p g a överutfodring med något mineral som min foderläare (häst) på SLU kände till var ett föl efter att stoet fodrats med alger."

Jo fast om det är det enda dödsfallet och dessutom ett föl som blivit förgiftad genom stoet så kanske man inte ska dra på för stora växlar.... Skrev faktiskt till alg-börges om detta för ett tag sedan och de hade inte varit med om några förgiftningsfall. Men de ville gärna veta mer om det fanns studier etc. Sen om det bara är låtsat intresse det kan jag inte svara på.

Ger min häst halv dagsgiva alger pga det höga jodinnehållet och resten i vanliga mineraler. detta eftersom algerna innehåller så många fler spårämnen mm än vanliga mineraler.
 
Har gett min häst Carrageen-alger från Börje i ca 3 månader då han hostat till och från.

Tycker att algerna gett flera effekter, hostan har "drivits ut" verkar det som även om han hostar till emellanåt nu också, men hela hästen verkar fräschare och benen är torrare än tidigare bla. Och han är jättefin i pälsen.

Har inte gått över till fodertillskottet än men tänker prova det efter betet.

Jag kan rekommendera att testa alger iallafall om m an är nyfiken, det har inte funnits några negativa effekter för vår del förutom i själva reningsskedet då alla småkrämpor blev betydligt värre under ca 10 dagar för att sedan bli bättre än innan. :)
 
Jag har använt Alg_börjes alger i flera år, tagit blodprov på hästen nyligt och han mår prima så inget som kan skyllas på algerna här. har gett alger till mitt sto när hon var dräktig och fölet är idag tre år o mår prima.

Jag upplever det finns för jäkla många fördomar mot alger!! Här besprutas marken med gift o vi köper foder från bonden som sprutat marken men inte säger någon nånting om det...

Jag själv äter algtabletter och mitt handeksem utvecklades unde ca en månad, sedan försvann det o jag har aldrig mer haft problem.

Här kommer lite info från diskussioner jag haft med Alg-Börjse. Jag upplever dem som seriösa o jag har enbart positiva erfarenheter.

De här frågeställningarna kommer vi som sagt i kontakt med då och då.
Det är riktigt att både hästar, människor och även andra djur tar upp tungmetaller och lagrar dom på olika ställen i kroppen beroende vad det är för tungmetall eller radioaktiv isotoper.
Dessa giftiga ämnen får vi i oss via föda och miljö.

Det märkliga är att man påstår att hästarna kan ta upp tungmetaller från algerna, dom försöken skulle jag gärna villa se.

Fakta är att tungmetallerna ligger så hårt bundna i alginaterna så hästar och andra djur omöjligt kan tillgodogöra sig dom, istället så fortsätter alginaterna att suga upp tungmetaller och radioaktiva isotoper från hästen på väg genom magen och tarmarna och låter det följa med ut via avföringen.

Att vi är så säker på våran sak är att man har gjort djurförsök på bl.a strontium, och kunnat konstatera att algenaterna i algerna har sugit upp detta stronium och fört ut det via avföringen. Djuren har fått detta strontium intranevöst, så att denna radioaktiva isotop har satt sig i skelettet, normalt så får man leva med denna förgiftning, men tillsätter man alginatrika alger i födan så kommer strontiumet att minska radikalt jämfört med andra försöksdjur som inte fått dessa alginater i födan
Dessa försök är mer än 20 år gamla och vi får hoppas att man inte utsätter djur för sådana försök mera.

Vi rekommenderar alger till alla hästar även ston och föl.
Islandshästarna på Island och Färöarna går självmant der till stranden och äter brunalgerna färska direkt från vattnet.
När hästarna så småningom kommer till Sverige så menar man tydligen att det helt plötsligt har blivit onaturligt för dessa hästar att äta alger.

Det är känt sedan lång tid tillbaka att hästen bara tillgodogör den mängd av jod den har behov av via algerna, överskottet kissar hästen ut.
Många hästar som går på lösdrift i kustnära områden går självmant ner och äter alger direkt från havet, t.ex. på Färöarna och Island.
 
Ville bara belysa att dödsfall på grund av mineralutfodring är väldigt ovanligt. Ändå är många rädda för vissa mineraler, t ex selen. Och som peter_lundin skrev så har det varit en hel del diskussion här om huruvida det ska vara jod i salt man utfodrar hästarna med, som allstå ligger betydligt lägre än halten i algerna.

Att min foderlärare bara sett ett dödsfall behöver ju inte betyda att det bara förekommit ett heller. Men när en så pass insatt person (en av fodergurusarna på häst i S) uttalar sig så väljer i alla fall jag att lyssna på det, alla andra får ju göra precis som de vill :smirk:.

Och naturligtvis säjer inte försäljaren något negativt om sin produkt, men så långt förstår väl alla...
Sen att det bara färekommit ett dödsfall är ju en sak, struma är ju ingen höjdare även om det inte är direkt dödande.
mvh Maria
 
citat "Det är känt sedan lång tid tillbaka att hästen bara tillgodogör den mängd av jod den har behov av via algerna, överskottet kissar hästen ut."
Vadå känt? Enligt veterinärmedicinen finns det bra med dokumentation om struma pga överskott på jod på hästar som gått i kustnära områden i bla Storbrittanien. Som jag ser det är det alternativare, som tror att det som är naturligt aldrig är farligt, som envist vägra att se problem som veterinärmedicinen i flera länder uppmärksammat sen många år tillbaka. Jag lovar problemet är uppmärksammat o beskrivet. OK de som verkligen ser en förbättring på sina hosthästar tycker jag kan fortsätta om de inte bor på västkusten, men se till att inte betäcka stona.
PL
 
Tack för alla svar! Ska nog låta bli det där med alger eller iaf försöka lära mig mer innan... ;) Men jag måste bara ifrågasätta lite om struma, vad jag lärde mig i skolan så får iaf människor struma av brist på jod. Det måste väl vara nåt annat hästarna får, eller?! :confused:
 
Struma kan man få både av brist o överskott på jod, hur sköldkörteln reagerar på jodöverskott är ganska komplicerat, bla finns en mekanism som gör att jodöverskott leder till underskott på sköldkörtelhormon.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
760
  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
505
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp