S

Sidney

Någon här som ger sin häst alger? Vad har ni i såfall för erfarenhet av det? Vilket fabrikat ger ni?
 
Jag ger alger. Jag började ge alger för att min häst ställde sig och åt jord flera ggr varje ridtur jag gjorde i skogen. Efter att jag började ge algerna så har slutat med det.
 
Har du märkt att alger varit positivt på något annat sätt?
 
Jag ger alger plus(korall)kalk som mineralfoder sedan installningen i höstas. Ska se nu till sommaren om det kanske påverkar min exemponny gynnsamt. Kommer att under mars även ge en kur med rödalger som en extra hjälp.
Det visar sig om det funkar. Vi med exemhästar har ju en tendens att pröva ALLT, men man få ju ge sig till tåls, det som funkar på en häst funkar inte på en annan, sen kan man ju inte kombinera alla varianter samtidigt, då vet man ju inte vad som gjorde verkan...
/ Miranda :p
 
Ger alger till pållen pga att han hostar.. fungerar alldeles utmärkt, han har slutat hostat hel och hållet! Han har även blivit finare i pälsen och hans hovar har blivit bättre ! :bow:
 
Hej
Innan man tutar i sin häst alger ska man vara medveten om att flera förgiftningsfall uppmärksammats. Det rör sig alltså om höga doser av jod som kan ge upphov bla till struma, aborter och fosterskador (dåligt skelett, böjsenekontrakturer, medfödd struma). Detta gäller speciellt för hästar som bor i redan jodrika områden, t ex längs kusterna (iallafall västkusten).

Vissa (inga namn...) algpreparattillverkare rekommenderar en daglig giva på 50 mg/dag. Förgiftningsfall har setts redan vid 35 mg/dag.
 
Hej
Innan man tutar i sin häst alger ska man vara medveten om att flera förgiftningsfall uppmärksammats. Det rör sig alltså om höga doser av jod som kan ge upphov bla till struma, aborter och fosterskador (dåligt skelett, böjsenekontrakturer, medfödd struma). Detta gäller speciellt för hästar som bor i redan jodrika områden, t ex längs kusterna (iallafall västkusten).

Vissa (inga namn...) algpreparattillverkare rekommenderar en daglig giva på 50 mg/dag. Förgiftningsfall har setts redan vid 35 mg/dag.

Det förekommer många falska rykten kring alger som beror på stor okunskap. jag har gett mina hästar alger från Alg-Börjes i många år, och mina hästar mår prima, även fölet som låg i magen på den tiden.
Mina hundar får alger, och den gamla har blivit pigg o fin, 14 år är hon o har ätit alger i 2 år.

har provat själv, och den eksem jag haft sedan jag var liten förvärrades först 1 mån, sedan försvann eksemet o har inte kommit tillbaka mer trots jag slutade med tabletterna för över ett år sedan.

Jag har mailat Alg-Börjes och frågat dem om alla dess oro dom finns. De svarar:

De här frågeställningarna kommer vi som sagt i kontakt med då och då.
Det är riktigt att både hästar, människor och även andra djur tar upp tungmetaller och lagrar dom på olika ställen i kroppen beroende vad det är för tungmetall eller radioaktiv isotoper.
Dessa giftiga ämnen får vi i oss via föda och miljö.

Det märkliga är att man påstår att hästarna kan ta upp tungmetaller från algerna, dom försöken skulle jag gärna villa se.

Fakta är att tungmetallerna ligger så hårt bundna i alginaterna så hästar och andra djur omöjligt kan tillgodogöra sig dom, istället så fortsätter alginaterna att suga upp tungmetaller och radioaktiva isotoper från hästen på väg genom magen och tarmarna och låter det följa med ut via avföringen.

Att vi är så säker på våran sak är att man har gjort djurförsök på bl.a strontium, och kunnat konstatera att algenaterna i algerna har sugit upp detta stronium och fört ut det via avföringen. Djuren har fått detta strontium intranevöst, så att denna radioaktiva isotop har satt sig i skelettet, normalt så får man leva med denna förgiftning, men tillsätter man alginatrika alger i födan så kommer strontiumet att minska radikalt jämfört med andra försöksdjur som inte fått dessa alginater i födan
Dessa försök är mer än 20 år gamla och vi får hoppas att man inte utsätter djur för sådana försök mera.

Vi rekommenderar alger till alla hästar även ston och föl.
Islandshästarna på Island och Färöarna går självmant der till stranden och äter brunalgerna färska direkt från vattnet.
När hästarna så småningom kommer till Sverige så menar man tydligen att det helt plötsligt har blivit onaturligt för dessa hästar att äta alger.

MVH
Boyve Fredriksson
Alg-Börje AB

Jag tycker de är seriösa.
 
Trodde frågan här var jod o inte tungmetaller. Alg-Börje deklarerar själv jodinnehållet i sina alger, o det finns massor skrivet om vilka nivåer som kan vara toxiska, men om du hellre väljer att tro på tillverkaren än en bred forskning så är det din sak.
PL
 
50 mg jod om dagen??
eller vad menade du att vissa rekommenderar en giva på?
Vad har forskning visat vara en farlig nivå jodmängd att ge?
Bor själv på östkusten... lär mig gärna mer om faran med jod :crazy:
 
Nej, jod är inte en tungmetall. Jag hoppas att Alg-Börjes svar rörde något helt annat än jod!? Jod är inte heller en radioaktiv isotop (men kan till viss del skydda efter exempelvis en kärnkraftolycka genom att mätta kroppen på jod och därmed förhindra att radioaktiva isotoper får plats i t ex sköldkörteln. Det är ju möjligt att den effekten fås om man snabbt glufsar i sig en burk alger när man hör larmet gå, men jag tror ändå att de flesta närboende kommer att välja att ta de jodtabletter som delats ut)!

Skadeeffekter av höga jodintag finns beskrivna i veterinärmedicinsk litteratur. Bla kan läsas i Merck "foals of dames fed exess iodine may develop extreme thyroid enlargement (förstorad sköldkörtel, struma) and die before birth or shortly thereafter. Clinical signs may include general weakness, long hair and marked limb abnormalities."

De studier jag åsyftade var gjorda i Norge. Det finns dock dokumenterade fall i Sverige också, allt enligt ledande forskare på SLU. Här beskrevs, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, struma hos vuxna individer, aborter och fosterskador i form av dåligt utvecklat skelett, böjsenekontrakturer och struma.

Per 100 gram torkad alg återfinns ungefär 50 mg jod. Förgiftningsfall hos häst har kunnat konstateras vid ett dagligt intag på 35 mg.

Naturligtvis drabbas inte alla hästar som får algtillskott av förgiftningssymptom. Faran lär vara störst där man har ett högt jodinnehåll i mark och växtlighet.
Men man bör definitivt vara medveten om riskerna!
 
Jag har fått lära mig när jag läste om människoföda att åtminstone här där jag och Alg-Börje bor, i Gävletrakten, är det jodfattiga jordar så ett tillskott kan vara att föredra åtminstone för människor som äter lokalt odlad potatis etc. Och hö är ju i regel lokalt odlat, så jag antar att jag kan dra slutsatsen att även höet är jodfattigt.

Människor drabbas ju av struma vid för lite jod, vet ej hur hästar reagerar?

Hur som helst ger jag också min häst alger sedan ett par veckor tillbaka, Carrageenalger mot hosta som ges i en kur. Om det faller väl ut tänker jag fortsätta att ge alger som fodertillskott. Har än så länge inte märkt någon större effekt eftersom han hostat väldigt lite innan också, men man måsta ju prova...
 
Okey. Det här var intressant!
Det skulle alltså vara befogat att ge en liten mängd alger i fodret pga algernas positiva effekter, men kan vara farligt att ge större mängder. Är det vad du säger?

Har själv hört att man ska vara föriktig speciellt med dräktiga ston. Det verkar stämma med vad ni andra säger...
 
Nej, han förklarade bara hur lite som räcker för att täcka behovet. Ger man färdigfoder räcker det troligtvis för att täcka jodbehovet.
 
Okey... så alger ges bara vid speciella medicinska besvär som eksem och hosta, och inte till en "normal" häst?

Ursäkta om jag är frågvis, men jag vill verkligen veta!
 
Jag ger inte alger alls... Å andra sidan har jag inte råkat ut för någon häst med t.ex exem. Däremot har jag haft hosthäst, men med bättre miljö så blev han bra, behövde inte ge några alger för det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
23
· Visningar
1 326
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp