Alger till eksemhäst, funkar det?

T

Thora

Ni som använder alger, ser ni någon förbättring t ex på eksemhästar? Jag har i flera år tänkt att ge alger till min eksemhäst, men inte provat ännu. Det har diskuterats både för och nackdelar, så jag vill ha lite mer info innan jag går och köper. Hur fodrar man, hela tiden eller perioder? Mineralhalten, hur är den? Hittar ingen direkt analys någonstans.
Nu vet jag att det är väldigt individuellt hur eksemhästar svarar på olka behandlingar, men vill ändå hitta ett ännu bättre preparat till min häst.

I dagsläget ger jag kiselgur, linfröolja och Derma Vital Cubes. Hon går med eksemtäcke dygnet runt och jag tvättar regelbundet med äpplecidervinäger och smörjer med Aloe Vera gel och Nylandersalvan. Hästen blir bättre och bättre för varje säsong.:)

Sv: Alger till eksemhäst, funkar det?

Nu hamnade den här tråden säkert fel. :o
Den skulle kanske ha lagts på hästvård?

Köpte alger för att prova på eksemhäst,men jag fick aldrig hästen till att äta sin mat när algerna fanns däri.Så tyvärr kan jag inte svara på det.

*puttar lite*

Någon måste väl ha lite erfarenhet av alger, eller är det helt "ute".

Hejsan,

Jag har givit mitt eksemsto alger i ett par år. Fick dock en paus när hon bar på föl. Då vart hon inte så fin under pausen..

Till henne fungerar algerna bra! Man ska ha kalk också till algerna, men det kanske du visste redan :)

Jag ger även Kiselgur och kokar linfrön för exemens skull. Och den kombinationen fungerar för henne.

//Jozzi

Glömde svara på hur mkt jag ger henne :)

Vad jag har hört så ska man börja på vintern eftersom algerna rensar ur hela kroppen. Om man börjar med den på sommaren så kan eksemen bli värre och det vill man juh inte :(
Så jag rekomenderar att börja med den när första snön kommer eller när det börjar bli kallt.

Jag har givit min alger efter varje träning. Så hon har inte fått alger varje dag. Det har funkat. När jag ser att eksemen börjar bli jobbig så försöker jag ge henne maten varje dag. Tror man ska ge det varje dag för att det ska fungera bäst :)

Börja med att ge lite i början och öka sen. Jag ger på sommaren 1dl alger och 1dl kalk. Hon kan matvägra ibland. Då brukar jag gå ner till 0.5dl kalk och alger.

Det fanns förut iaf en analys hos tillverkaren, men den verkar vara borta. Kan säkert höra med dem så får du nog analysen :)

//Jozzi

Hur är det med alger och miljögifter? Tänker på miljöförstöring i havet. Innehåller alger inga oönskade "bi-ämnen" eller hur man ska uttrycka det?

För 20 år sedan gav jag min förra häst havsalger. Hon var mycket blank i pälsen. Jag trodde det var algerna som gjorde det, men vet ej. Kanske jag var flitigare att rykta på den tiden :o

Frågan är om hästen lever tillräckligt länge för att hinna påverkas negativt av miljögifterna, eller joden. Någon som vet?

Jämför med hästarna som står hela livet bredvid flygfält som arlanda, de borde ju vara sjuka med tanke på utsläppen från flygplanen, eller sådana som står vid högtrafikerade vägar, inte så nyttigt att beta gräs som är fulla med avgaser. Samt stå och andas in det varje dag år ut och år in.

PS, enligt alg-börjes ska man bara ge 1-2 msk kalk per dag. 1 dl låter lite mycket i sådana fall.

Mängden kalk som ska tillföras beror naturligtvis på grovfodrets mineralinnehåll! :idea:

Självklart!
Då måste Jozzis beteshage innehålla mängder med fosfor då, eftersom hon måste ge 1 dl jämfört med rekommenderad dos av iaf en av alg-återförsäljarna.

Hejsan,

Det var Alg-b*rge som sa att jag skulle ge så mkt för jag hade exem häst.
Eftersom det är dom som gör det så borde jag väll kunna lita på dem? :) Fick med ett mått som ser ut som ett dl mått. Fast den är lite smalare i botten. Kanske det inte är ett dl mått nu är jag tänker mera på det *klia sig i skallen* Jag måste kika på det!

//Jozzi

Tjing!

Nu har jag varit ute i stallet och tittat vad det är för mått. Det var inte ett helt dl mått. Står i gram också.
Tittade även på vad det står på hinken min.

50g (0.5dl) Alger för 250kg häst.
100g (1dl) Alger för 500kg häst.

Jag ger lite mer än 0.5dl eftersom min häst väger ca 400kg idag.

//Jozzi

Hej!

Det står på min algb*rge-burk med kalk att man ska ge 1-2 msk per dag. Men de kanske har ändrat sina rekommendationer efter jag köpte den och att man ska ge samma mängd kalk som alger.

Algerna håller jag med om mängden. Min häst erbjuds 1,5dl varje dag och äter varje gång nånstans mellan 0,5 - 1 dl varje gång (stor häst).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka