Alger-Eksemhäst

A

Annika_38

Har nu i över två år gett våran häst alger i syfte att att "lindra" eksemen.
Men är tveksam till effekten. Enligt hon som hade hästen när algerna började ges så vart det ingen skillnad.
Någon som kan berätta om en förbättring med alger i krubban?
När jag letar efter information om behandling av eksemhästar så verkar alger inte vara så vanligt (eller läser jag fel sidor?). Däremot så återkommer linfröoljan...

Har tänkt att minska algerna fram till Februari och då börja med Linfröolja.

Vad tror ni om det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alger-Eksemhäst

Jag brukar använd alger som "utrensningkur" dvs. någon månad om året, tror inte det är bra att ge det jämt....det innehåller ju mycket jod.

Prova aspbarkspellets istället, det har hjälpt våra hästar:)

Kan du berätta mer om Aspbarkpellets!
Vad menar du med "utrensningskur", vad rensar du ut?
Ang. Jod och alger så fick jag i våras på en föreläsning av en kvinna från SLU veta att man ska undvika att ge dräktiga ston alger, pga jod-halten, annars skulle det vara helt ok.

Kan du berätta mer om Aspbarkpellets!
Vad menar du med "utrensningskur", vad rensar du ut?
Ang. Jod och alger så fick jag i våras på en föreläsning av en kvinna från SLU veta att man ska undvika att ge dräktiga ston alger, pga jod-halten, annars skulle det vara helt ok.

"Utrensningskur" säger jag mest på skoj:D

Min häst brukar få en svacka vid installningen, ibland något senare, hon blir lite trött och sur när gräset är slut kanske lite höstdepp:angel:
Då brukar jag ge alger ett tag, det finns väl något däri som hon behöver?!
Har inte vågat ge någon längre tid med tanke på att man inte vet hur stor dos en häst egentligen klarar (vad jag har hittat i allafall)

Aspbarks pellets började jag ge då hon helt plötsligt började gnaga på stolparna i hagen:crazy:
Hon slutade ganska omgående!

Sen upptäckte jag att den andra hästen som haft problem med pälsen blev finare och finare:)

Fällningen var helt annorlunda! inga sura trötta hästar!
Leverantören hade slut en gång så det fick inget på ett par veckor, genast var eksemen tillbaka:mad:

Att de sedan har varit nollade på träckprovet gör ju inget heller:angel: Fast det får man ju inte säga högt för då blir vissa arga:angel: men jag litar på träckproven och innan de fick barken hade de mask:crazy:

Dessutom är det billigt! Jag ger 225 kr för 25 kg och jag ger dem 3dl om dagen så det räcker ett tag!

Kan fortsätta i evigheter om aspbarkens förträfflighet:rofl:

Här kan du läsa lite vad andra tycker!

http://www.svenskatinker.se/art_sommareksem.html

Och här är tillverkaren!

http://www.wiromin.se/htm/hastprod.htm

Helt klart värt att prova!!!!

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: sthu
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 511
Senast: Ray
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jaaa, snart kommer den fruktade sommaren igen. Jag har alltid tidigare sett fram emot sommaren, men i år gör jag det inte alls :crazy...
2
Svar
39
· Visningar
7 010
Senast: viarp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka