Algätarna dör efter 1 dygn...

F

foraenirotippex

I förrgår köpte jag en ny algätare till akvariet. En sån där "sugkopp". När jag kom upp på morgonen låg den upp och ned på botten.
Jag tänkte "shit happends" och for med den till zoo butiken och fick en ny, som låg död i morse.

Vad beror det på?
Är det något farligt i akvariet som dödar den?

Någon som har en teori?

(Akvariet har varit igång sedan nov-09)

Sv: Algätarna dör efter 1 dygn...

Testade inte butiken ditt vatten?
Gå tillbaka med den döda malen och ta med lite vatten från karet.
Börja där..

Nej, ingen vattentest.
Vad är det?

Antingen har butiken kassa malar eller så har du kasst vatten.

Som de andra (väldigt kunniga) skrivit så bör du kolla upp vattnet först.

Fiskar kan även vara känsliga mot metaller i vattnet.
Metaller kan komma från svart sand eller vissa akvarieprydnader, -eller från vattnet ur kranen (som det gör hos mig)...

Fiskar kan även vara känsliga mot metaller i vattnet.
Metaller kan komma från svart sand eller vissa akvarieprydnader, -eller från vattnet ur kranen (som det gör hos mig)...

Precis! :) Klor (Kloramin) kan vara en stor bov med.

Sen så är ju unga malar väldigt känsliga och bör koppas en längre tid. (upp till 3 cm, därför bör man köpa i storlek över 3cm) Sen finns det fullvuxna malar som är extremt känsliga hela livet, så det beror ju på vilken mal det gäller med.
Fast vet man inte vad ett vattentest är så...:angel:

:mad: Du var väl också nybörjare en gång i tiden eller?

Jag har också problem med att mina malar gärna vill dö. Jag har inte haft någon aning om varför, jag har mest tänkt: "Det är sånt som händer".

Men nu vill jag lära mig mer.

Boktips? Site-tips?

Jag har ett litet akvarium i köket, ca 100 l. med en kampfisk familj, ett stim med neontetror, två pansarmalar och en algätare.
Det jag *vet* är att små akvarium = större besvär. :crazy:
Mend et gör sig väldigt bra där det står och det enda problem jag har haft är just algätarna...

Var kan man testa vattenkvaliten? Jag tror inte jag har tillgång till någon djuraffär som kan hjälpa mig med det. Kan man kolla sånt hemma?

:mad: Du var väl också nybörjare en gång i tiden eller?

Nej givetvis inte! :D
Alltså får man info om vad man skall göra, är Arkeolog (borde man inte ha lite koll då?) så borde man ju göra annat än att bara ställa en motfråga.

Råd om varför malar dör i nytt vatten finns det bra info på i tråden.

Vattentester (köp dropptester och inte stickor) finns att köpa i akvarie/zoobutiker. (nätet finns ju med)

Mest handlar det om att många vill ha all info så enkelt. Någon annan ska leta upp, ta reda på, googla och lära ut. ALLA ämnen, akvaristik, geografi, lingvistik osv är komplicerade och tar tid att lära sig. Vill man ha bra hjälp och att andra ska lägga ner tid på att hjälpa är det viktigt att man själv är tydlig, lämnar så mycket info som man bara kan osv.
Att bara skriva att fiskar dör är ju som att gå in på hund och skriva "hjälp, hunden dog! Kan nåt vara fel."
Svaret kan aldrig bli annat än "troligtvis."

Som nybörjare letar man rätt på information. Forum är ett sätt att få information. TS har konstaterat att något verkar vara fel- vad?
"Gör ett vattentest" blir rådet. Klart att följdfrågan, om man inte vet, då blir vad är ett vattentest? Hur gör man och vad kollar man?

Man förtjänar inte att bli hackad på för det!

Vad arkeologi har med saken att göra förstår jag inte?

Nu tycker jag ni är lite överkänsliga, är det värmen? :D ;)
Jag har inte hackat, jag gav råd "Testade inte butiken ditt vatten?
Gå tillbaka med den döda malen och ta med lite vatten från karet.
Börja där..
"

Vad gjorde TS? Jag skrev ju vart TS skulle vända sig för att göra vattenprov med.

Sen skrev jag "Precis! Klor (Kloramin) kan vara en stor bov med.

Sen så är ju unga malar väldigt känsliga och bör koppas en längre tid. (upp till 3 cm, därför bör man köpa i storlek över 3cm) Sen finns det fullvuxna malar som är extremt känsliga hela livet, så det beror ju på vilken mal det gäller med.
"

Är det att hacka?

Sen,, finns det skillnad mellan:
Fast vet man inte vad ett vattentest är så...:devil:
Och

Arkeologi handlar väl om mycket baskunskap. (tester och mätningar framförallt)
Om vi tar ordet: Vattentest, sen delar vi upp det i två ord och får: Vatten, test. Vad blir då otydligt? Eller är det bara jag som är för intelligent? :p

Om man som du bara klarar av att läsa en rad av allt jag skrev kan jag dock förstå att det blir svårt att se att jag faktiskt försökte hjälpa till.
Jag kan undvika det hädanefter, och bara komma med ironiska kommentarer följt av :angel: om du tycker det är bättre? :devil: (skall vi se om den smileyn fick annan innebörd :D )

Jag läser allt och dina råd är vettiga men varför lägga till en så onödig ironisk kommentar som bara är nedvärderande?

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka