Algätare?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Planerar för fullt för uppstart av nytt akvarium. Blir ett ganska litet, runt 100 L. Någon av invånarna måste ju äta av algerna och då blir jag fundersam på vem det ska bli.
Frågar man i affärerna så rekommenderas alltid, utan undantag, Ancistrus. Men jag har för mig att jag läst här att dom inte alls är särskilt effektiva mot alger. Stämmer detta? Dom vill väl ha en del utrymme dessutom?

Om dom inte är lämpliga, vad köper man då? Snäckor? Räkor?
Jag gillar tanken på några fina räkor men hur håller man antalet under kontroll? Och spelar det någon roll vilken räka(sort)man köper?

Planerar för fullt för uppstart av nytt akvarium. Blir ett ganska litet, runt 100 L. Någon av invånarna måste ju äta av algerna och då blir jag fundersam på vem det ska bli.
Frågar man i affärerna så rekommenderas alltid, utan undantag, Ancistrus. Men jag har för mig att jag läst här att dom inte alls är särskilt effektiva mot alger. Stämmer detta? Dom vill väl ha en del utrymme dessutom?

Jag gillar tanken på några fina räkor men hur håller man antalet under kontroll? Och spelar det någon roll vilken räka(sort)man köper?

Räkor och snäckor är effektiva, gillar dock räkor mer då snäckor kan börja lägga ägg på rutorna och överallt ;) dom är svåra att få bort!

Vill du ha räkbebisar så är det körsbärsräkan du ska ha, dom förökar sig lätt. Dock inga problem att ha en hel del, dom smutsar inte ner så mkt! Vill du inte ha bebisar och en större räka så är amanoräkan bra, den förökar sig inte.

Ancistrus är toppen på att äta alger när de är små. Sen blir de lata ;)

Räkor är bra. Om du även har fiskar i karet brukar de kunna hålla räkbeståndet i schack. Köp en nybörjarräka, neocaridina -arterna brukar vara tacksamma :)

Ojsan, har inte varit inne här på länge och så har man fått svar ^^
Akvariet var igång men började läcka så nu väntar jag på det nya jag beställt och fiskarna bor i ett litet lånar akvarie så länge.
Angående algätare så blir det räkor i 112 litern med dom små snälla fiskarna och posthorn i 28 litern där det kommer bo en kamphane :)

Liknande trådar

Övr. Djur Jag vågar inte lägga mina frågor ang akvariesnäckor i den andra tråden, så jag startar en egen. :angel: Jag är intresserad av att...
Svar
4
· Visningar
4 933
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30