Älg loppor o andra kryp????

noble art

Trådstartare
Hittade 4 älgloppor ena dagen o 1 dagen efter, då såg min medryttare även ngt vitt som rörde sig i pälsen??? Vad kan det vara? Ska kolla själv imon. Hur undviker man dessa hemska älgloppor som både kittlas o bits?

Sv: Älg loppor o andra kryp????

Mmm, funderade på det då jag slet i en och en halv timme då jag hittade 4, han vart helt galen kan jag säga.:devil:

Hittade gamla trådar o följde ett råd idag: kammade igenom honom jätte noga och hittade faktiskt bara en som fortfarande flög- härligt! De senaste dagarna har varit en pina. Ingen som vet hur man undviker/blir av med dem?

Jag brukar hålla mig från skogen när dom är i gång..
men en av tjejena i stallet jag står i, hade märkt en stor skillnad på mängd älgloppor de dagar hon sprayat med det där flugmedlet som som heter nåt typ RB86 eller liknande:laugh:

Tror inte det finns något än som biter på älglusflugor, tyvärr. De är vidriga. Jag går igenom hårremmen noga med piggborste för att få fram dem. OM det kommer något som är verksamt mot dem nappar jag direkt.

Tror inte det finns något än som biter på älglusflugor, tyvärr. De är vidriga. Jag går igenom hårremmen noga med piggborste för att få fram dem. OM det kommer något som är verksamt mot dem nappar jag direkt.

Ja, att kamma igenom noga verkar vara det bästa!

Stötte troligtvis på en sådan idag när jag hittade en knuta/skorv på min HELKLIPPTA häst, vips på sprang den fram och jag sköt iväg den kvickt som attan, men trodde aldrig att jag skulle få se en här i söder? (trelleborg) Finns de här nere eller är det något annat jag såg? Hästen helt oberörd så kan inte finnas så många på henne i så fall.

Varför skulle dom inte finnas där nere?

Har aldrig hört talas om dem och har hållit på med hästar i 20 år...trodde att de mer härjade i småland och blekinge och där norröver...

menar ni älgfluga?
dom e vidrit fula ...men inte går det att göra så mycket,i hagen kommer dom ju på,o på ridturen..men man får kamma o försöka få fram dom.

en intressant sak hände då jag o min kompis var ute o red, hon hade en fleese på sej och red FÖRE, jag hade softshell och reflexväst, red EFTER.hon o hennes häst hade utan att överdriva minst 100 på sej under ridturen,medan jag o min häst hade max 5.
så vad berodde det på? reflexvästen, eller att hon red före,o då kom dom på henne??

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka