Älg-gräs i hagen

I

Isislover

I den hage som jag nu måste byta till så finns det en hel del Älg-gräs i ena änden av hagen. Är detta någonting som jag bör stängsla bort, eller funkar det att äta för Simlir utan risk för problem?

Sv: Älg-gräs i hagen

Här har vi också massa älgört i vissa hagar, ser ut som jag odlar det ^^ Det är inte farligt att äta, men hästarna föredrar gräset, har sällan sett dom äta av älgörten.

Här har vi också mycket älgört i hagen. Har vid något enstaka tillfälle sett nån häst ta en tugga av det men de verkar föredra gräs. Med tanke på hur det brer ut sig i hagen och ser helt orört ut så tror jag inte att de äter det så länge det finns annat att välja på.

Aha, då låter jag det vara stängslat som det är nu. Det finns så mycket gräs så han borde undvika älggräset. Tack för era svar! :)

Å andra sidan har du en gratis "barometer" gällande din hästs mående,
då det finns en gammal tes om att hästar självmedicinerar med älggräs
då de har ont! Den innehåller nämligen salicylsyra (bladen) som är smärt-
lindrande. :D

Så älggräs kvar = smärtfri häst! ;)

Inlägget bara menat som en kul parentes

Och mina 3 stackars hästar äter gladerligen av pileallén i hagen under höst, vinter och vår och står utan salicylsyra nu under sommaren.. ;)

:D Då är han smärtfri. Eller så har han inte fattat att det funkar så än. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
414
Senast: Sryoqwe
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?