Att man klagar på dem som röjer är både obegripligt och oförsvarligt. Det är ju de som är "änglarna". Om elbolagens information till kunderna varit att detta kommer att ta tid, vi vet inte omfattningen etc istället för att gång på gång ge ny tid ett par timmar bort så tror jag betydligt färre hade blivit frustrerade eftersom man då hade kunnat planera för det. Det hade säkert underlättat för dem som jobbar.Eftersom vissa inte verkade tro på att folk gnällde på elbolaget. Detta är snott från Facebook
"Eftersom vår och närliggande kommuner drabbades hårt av stormen skulle jag vilja komma med en vänlig påminnelse.
Det är nämligen ett himla gnäll, folk är arga och de är besvikna på de som är ute och arbetar i skogen. De gör fel, de jobbar inte snabbt nog fast det enda de försöker är att igång allas ström. Det är okej att tycka att det är jobbigt. Det ÄR jobbigt att vara strömlös länge. Men det är inte montörernas fel. De är bara människor och de kan inte arbeta snabbare eller mer än de gör. De har ett riskfyllt arbete och om de slarvar riskerar de att dö.
Jens, min make jobbar ju just med detta. Så fort han fick klartecken om att han fick åka ut och jobba efter stormens framfart åkte han (efter att ha röjt undan tre träd så han kom ut). De får nämligen inte börja med arbetet förrän det anses säkert. Att jobba med detta i full storm är inte säkert. Det är totalt livsfarligt. Han åkte vid första klartecken och han kom hem ett dygn senare. Då hade han jobbat hårt fysiskt i ett dygn. De jobbar utan avbrott så länge de bara orkar för att sen åka hem och vila en stund innan de ger sig ut igen. Det är tungt för dem fysiskt och det är mörkt, kallt och svåra terränger. De kan välja att jobba kortare pass, inte jobba över alls eller som till helgen att vara hemma som de egentligen ska. Men de kommer vara ute i skogen och jobba det hårdaste de kan. Jag vet inte när min make får tid att träffa sina barn igen pga allt arbete för att ni ska få tillbaka strömmen.
De är mer än väl medvetna om vilka som är prioriterade att få tillbaka strömmen och de prioriterar dessa. Att en granne som kanske inte är prioriterad har fått ström men inte du betyder ingenting. Bara för att grannen har ström betyder det inte att du lika snabbt kan få det. Allt beror på skadorna och vilken linje som försörjer dig med el. Montörerna retas inte med er. De gör bara sitt jobb på det sätt de ska. Jag vet en montör som själv förväntas vara utan el över en vecka men han kan inte göra något åt den saken snabbare heller. Ironiskt va?
Det är så omfattande skador att elbolagen ännu inte sett allt och det finns områden där de måste bygga upp nya elnät då stormen förstört allt. Det var inte elbolagen som beställde denna storm. Det kostar ju dem massor och de önskar nog att detta är över snabbare än någon annan. Men när alla väl fått ström kvarstår ett långt och hårt arbete med att laga och fixa allt. Deras jobb är långt ifrån över bara för att du fått din ström.
Jag har också läst en massa klagomål om att man inte får någon information eller prognoser. Men sanningen är att de själva inte vet. De vet ännu inte hur stort skadeläget är och det blir då omöjligt att ge mer information än de gör.
Det är människor, precis som du som är ute och jobbar dygnet runt, det har åkt personal från andra län för att hjälpa till. Men deras familjer och närstående vill ha hem dem igen. Jag vill ha hem min make igen! Han är ingen maskin, han kan inte jobba oavbrutet i flera dygn. De måste vara pigga så att de tar rätt beslut och gör rätt riskbedömning så att de inte skadar sig. De ska orka köra bil i mörkret utan att somna framför ratten. De måste få sova och de måste få i sig energi. Annars kommer montörer att dö. Och det vill väl ingen?
De kan inte trolla fram nytt material, de kan inte trolla bort alla träd, de kan inte trolla fram er ström. Men de gör sitt allra yttersta för att ni så snabbt som möjligt ska få det. Att gnälla, vara arga och ringa och klaga kommer inte hjälpa något. Det kommer inte gå snabbare. Det ger dem inte någon extra energi att fortsätta jobba. Ta då istället och koka en termos med kaffe, bre några smörgåsar och åk ut och bjud dem på lite energi. Det skulle hjälpa mer. Det är inte montörernas fel att ni är utan ström men det kommer garanterat vara deras förtjänst att ni får tillbaka den. Glöm inte det. Tacka dem istället för det hårda jobb de just nu gör."
Bjuda på kaffe - ja tanken föresvävade oss, men det är svårt när man varken har vatten eller el. Och jag tror inte att de i onödan vill ha folk i närheten när de jobbar i skogen.