elbereth

Trådstartare
När började era barn intressera sig för alfabetet?

Sånt där klassisk, m som i mamma, p som i pappa och peka på rätt bokstav.

*nyfiken*
 
Sv: Alfabetet

Jag vet inte om min dotter var tidig, men hon började med detta när hon var knappt 3 år. Hon ställde sig vid griffeltavlan och ville ha hjälp med att rita. Det visade sig att hon ville lära sig skriva. Den första bokstaven hon lärde sig skriva själv var faktiskt B som Bo (farfar heter så). Det tog inte lång tid innan hon kunde större delen av alfabetet och kände igen bokstäverna :love:

Ett år senare när hon började på dagis fick jag veta att vi på sätt och vis lärt henne fel. Inom montessori börjar man med de små bokstäverna, vi började med de stora :o
 
Sv: Alfabetet

Runt tre år var nog Elin när hon började känna igen sitt namn och försökte likna de bokstäverna, men sen har intresset varit väldigt upp och ner... Men hon är desto bättre på siffror och räknar plus och minus upp till tio i enkla tal.
Alltså hon har fyllt fem nu, och känner igen nästan alla bokstäver men är inte så intresserad, däremot siffor tycker hon är roligare! ;)
 
Sv: Alfabetet

Vad roligt med ett sånt tydligt intresse :)
Min tjej är allt lite väl liten för att lära sig skriva, men däremot har hon börjat lära sig känna igen bokstäverna. Jag blev helt superförvånad igår kväll när hon sa efter hela alfabetet, en bokstav i taget, och sen kunde koppla ihop rätt bokstav med rätt ord på åtminstone några bokstäver.
Och imorse var det första hon gjorde att ta fram alfabetsboken, peka på J och säga Johan.:idea:

Jag blir både stolt och förskräckt, var ska detta sluta?
 
Sv: Alfabetet

Jadu... :rofl:
Kanske som här, när då 4-åriga Selma satt i bilen och försökte lära 2-åriga lillasyster alfabetet...
Selma är nu drygt 5½ och hon skriver bättre än hon läser, även om hon är ganska bra på både och...
 
Sv: Alfabetet

Jag kommer inte riktigt ihåg exakt när vår dotter började att intressera sig för bokstäver, men nu kan hon alla stora och små bokstäver, har de ser ut och hur de låter, samt att hon kan skriva de stora. Hon skriver ganska många ord som hon kan utantill, och sitter även och funderar ut själv hur saker ska skrivas. Häromdagen kom hon med en teckning på ett spöke, där hon hade skrivit: SPÖKÄ SÅM R LASKET (Spöke som är läskigt.) Hon kan läsa korta ord, men vill hellre skriva än så länge. Hon är 4 år och 4 mån.

Hon är även väldigt sifferintresserad, och räknar med plus och minus så länge det är enkla tal.
 
Sv: Alfabetet

Jag både läste och skrev skapligt när jag var tre och ett halvt år. Mina föräldrar hade inte ansträngt sig alls men mina systrar lekte skola med mig. Så jag var ju uppenbarligen mycket intresserad ;)
 
Sv: Alfabetet

Vår son blir 2 i december och har lärt sig A E O och S men det funkar inte alltid. Han lärde sig A och E för att det står Alfred (hans namn på en stol hos hans morföräldrar och på något sätt så sa mormor alöltid bokstäverna när han pekade på dem och han började peka på just A och E och sa dem rätt. Sen körde jag på med S för skoj skull och tror mormor lärt honom O. Men jag gissar att han likväl kan glömma allt snart.
 
Sv: Alfabetet

Min grabb hade "bokstavsklossar" att leka med när han var bebis. En med "farfar" på, en med "morfar" en med "pappa" en med "häst" en med "bil" m.fl. Vi lekte o parade ihop, "pappa bil" och "Lisa häst" och morfar traktor" och andra roliga kombinationer. Han knäckte läskoden själv när han var 2-3 år. Han läste gårdsskyltar, kepstexter och annat då men ville inte låtsas om att han kunde läsa...han kunde bara se vad det stog.:angel: Hans storasyster kunde ju inte läsa... :crazy:
 
Sv: Alfabetet

Runt 3-3½ skulle jag tro.
Hade jag bara tränat mer med honom hade han nog kunnat skriva idag... men han känner ingen de flesta bokstäver och kan skriva småord i alla fall nu, 5 år nu.
 
Sv: Alfabetet

Mina små är väldigt intresserade (blev 2 i juli). De har fått se "5 myror är fler än 4 elefanter" och ljudar efter när de skriver namnen. Nu i veckan berättade en förskolefröken att Saga hade ritat något som likande ett "M". När fröken sa "- vilket fint M" svarade Saga "- M....Mamma! De skriker -"P" direkt vi passerar en parkeringsplats och kan de flesta bokstäverna. Vill gärna att vi ska titta på nummerskyltar när vi går förbi bilar.
 
Sv: Alfabetet

Min son var extremt tidig. Minns inte just alfabetet, däremot så räknade han till hundra framlänges och baklänges när han var tre.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 549
L
  • Artikel
Dagbok Idag ska mamma och pappa och min valp komma hit ❤️ Dom skulle ha kommit igår egentligen men jag orkade inte det. Men egentligen så orkar...
Svar
11
· Visningar
1 043
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp