H

hejjaSVAMPBOB

Jag har funderingar på att ändra min hästs foderstat, då jag skulle vilja få upp honom lite i hull. Jag har fått tips utav en tjej i stallet att alfaalfa och korn ihop med ca 1dl rapsolja skulle kunna vara något.
Tjejen som tipsade mig körde med detta på hennes förra fullblod, och hon ska ha fått mycket beröm (bl a ifrån veterinär) över hur rund och fin och glansig hästen var.
Eftersom att min kille också är ett fullblod, så överväger jag att prova hennes tips. Därför tänkte jag höra ifall det är någon som har erfarenhet av alfaalfan, och vad ni i så fall tycker om den?

Tål att nämnas är kanske också att det jag är ute efter är ett foder som inte innehåller särskilt mycket energi, utan endast gör att han lägger på sig. Han har energi i sig ändå så att det räcker.
Han har tidigare gått på hälften havre hälften müsli (2-4 kg om dagen), och ridmässigt så blir han snäppet piggare, men i hantering och största allmänhet så blir han mycket mer på tårna, och det vore önskvärt att slippa det då det bara blir jobbigt för honom själv..

Så, vad tror ni om alfaalfan, kornet och rapsoljan allihop?:D

Sv: Alfaalfa?

Det är ju så att hästar behöver ju energi för att gå upp i vikt, jag tycker inte min häst ska ha mer energi i sig heller, MEN det är ju ett MÅSTE om han ska gå upp i vikt. Han får linfrögröt och det är ju också kanon för pälsen, och så får han kallpressad olja (vilket är det bästa till häst) men linfrögröten är varannan dag så de andra dagarna får han lite betfor också med oljan i och morötter.

Så, vad tror ni om alfaalfan, kornet och rapsoljan allihop?:D

Det beror nog på vad du är ute efter eller rättare sagt vad ditt grovfoder innehåller.
Jag antar att du men alfaalfa menar ett specielllt sorts foder av ett speciellt märke som jag då inte känner till. Men alfalfa är samma sak som lusern och jag antar att detta foder innehåller det. Det innehåller mkt proteiner och är ett bra foder för hästar. Korn är ju mer ett enrgifoder.
Men som sagt det beror på vad din häst behöver.

Alfa-alfa är ett annat namn för lusern, men också ett foder i GP´s sortiment (finns bl a genom Svenska Foder). Det är lusern strå med sojaolja. Själva anger Svenska Foder att sojaoljan är för att säkerställa ett (relativt) högt energiinnehåll, så det verkar ju tveksamt om det är just detta foder från GP som stallkompisen menar (Alfa-Alfa i GP´s sortiment innehåller förresten 116 gr smrp/7,5 MJ).

Vi fodrar vårt kräsna och oerhört svårfödda fullblod med fri tillgång på torrt hösilage, fri tillgång på lusern hackad strå från Krafft (den enda variant han äter, säkert för melassens skull) och Hippo Alfa.

Saxat från www.wikipeida.se
---
Blålusern (Medicago sativa) är en ört med två underarter, blålusern (M. sativa subsp. sativa) och gullusern (M. sativa subsp. falcata). Den blå underarten är kanske mera känd under namnet alfalfa eller helt enkelt lusern (underarten sativa), medan gullusernen även kallas för "svenskt höfrö"
---

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
J
Foder & Strö Mitt sto har alltid ätit en foderstat grundat på havre, men hon har fått annat också dels för att hon blir "het" av för mycket havre...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: HelenaHandberg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med foderstaten! Har inget program där magnesium räknas.. analys: TS 47 % Smb prot, foder 32 g/kg foder Energi...
Svar
12
· Visningar
870
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama