Alfa Alfa och Mix

Ela

Trådstartare
Fick tips om att ge min häst något som heter Alfa Alfa och Mix för galopphästar.

Jag har kikat runt lite men vet inte riktigt vad det är för foder, någon som vet?? Hon som gav mig tipset sa att det fanns på välsorterade foderbutiker men jag hittar det inte.

Sv: Alfa Alfa och Mix

Har varit på ett fält där dom odlade alfa alfa, det är ett slags gräs som ser
ut lite som klöver. Om man inte hittar det fodret här i vårt land så borde ju
lucern fylla ungefär samma funktion. En ren gissning bara men man skulle
kunna tänka sig det i alla fall.
Har för mig att Hippo har nåt foder med mycket alfa alfa.

Sv: Alfa Alfa och Mix

Alfalfa är ett annat namn för lusern.
Så du har blivit rekommenderad att ge din häst lusern.

Dangront har en variant som heter alfa som är lite högre i proteinet och annan "vanlig" variant. Båda i form av hackat strå.

Krafft har Lusern Hackat Strå och sen Lusern Mix som är mer som ett snordyrt, hackat hö med bra kvot.

Sen har du ju lusernpellets i alla former och färger, nästan alla fodertillverkare har sin variant.

Själv köper jag Spannex lusernpellets, 160g SMRP, 25 kg kostar 157kr. Definitivt det märke som ger mest SMRP/ kr.

Sen finns det ju kraftfoder med lusern som proteinhöjande ingrediens, Hippo Alfa är ett sådan foder, precis som Krafft Grov osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 555
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka