Alfa-A analysvärden?

Ingela_S

Trådstartare
Skulle köpa en säck Kraffts lusernhack idag, men butiken hade bytt ut den mot nåt som hette Alfa-A Original, som också var lusernhack. Nån som har hört talas om och fodrat med detta tidigare? Jag var i akut brist på lusern så jag köpte en säck för att testa om hästen gillade det.

Till min egentliga fråga nu då. Jag blir inte riktigt klok på analysen som stod på säckens baksida och om någon kan hjälpa mig att tolka den så skulle jag bli glad. Vissa värden är begripliga, men dessa undrar jag över:

Energi: 75 FE/100 g
Fedt: 4,3 %
Tørstof: 86 %
Træstof: 23,6 %

Tørstof gissar jag betyder torrsubstans. Men vad gör jag med det andra för att kunna använda det när jag räknar foderstat? :crazy:

Sv: Alfa-A analysvärden?

Jag har köpt lusernhack på City Gros (stavning ?). Det heter Green Power och finns i två varianter. Min häst gillar det som innehåller olja. jag köpte det först eftersom jag inte vill ge med melass. När jag var där sist så hade de bara den med melass. Det är inte alls lika gott! Hon får mest lusernpellets men detta på natten. I alla fall så är det ganska stor prisskillnad. Det som de säljer på Granngården dvs Krafts kommer jag inte att köpa. Då får det bara bli pellets i stället.

jag kan inte hjälpa dig med analysen annat än att ngt av det, traestoff kanske är fibrer?

Ja, det är stor skillnad i pris på olika sorter. Jag har gett Kvarnbyfoders pellets tidigare, men pållen har börjat rata det... Hack vet jag att han äter, så jag tänkte att det var lika bra att offra lite mer pengar på att få mat som han tycker om. Gav honom en näve av det nya idag och det åt han utan knussel.

Jag har City Gross intill min arbetsplats, så jag ska köra dit och titta på deras fodersortiment nån dag. Tack för tipset!

Fibrer lät som en trolig översättning. Får hoppas att nån annan har nåt förslag på resten. Värdelöst om man inte kan räkna på det..

Ber om ursäkt, 75 FE/ 100 kg skulle där stå. Och det är dansk analys. Men fortfarande obegriplig.

Googlade och hittade tillverkarens engelska hemsida. Hittade ingen vettig analys där, men det stod i texten under någon rubrik att det innehöll 10 Mj/kg. Sen å andra sidan så stod det protein 14 % på hemsidan medans det står 12,7 % på säcken. undrar vad det är för foder jag har fått tag på egentligen... :p

Ingen som har hört talas om det här fodret tidigare?

Kan säga att pållen gillar det i alla fall, han äter detta före höet nu (innan åt han höet först och pelletsarna inte förrän höet var slut).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka